هنوز ویروس چموش کرونا رخت از شهر برنبسته که ماه مهمانی خدا فرا رسید؛ ماهی که هر ساله خیّران سفره‌ای از احسان برای کمک به نیازمندان می‌گسترند.

خیران

همشهری آنلاین-  زهرا کریمی: اما امسال شکل یاری شهروندان نیکوکار و سفره‌دار با وجود ویروس کرونا با سال‌های گذشته فرق دارد. این بار خیراندیشان با مشارکت شهرداری منطقه یک صحنه باشکوه دیگری، رقم و دوشادوش یکدیگر برای حمایت از هم برای خانواده‌های نیازمند آستین همت بالا زده‌اند. در این گزارش به بخش کوچکی از مشارکت شهرداری منطقه یک با گروه‌های جهادی مردم و پایگاه‌های فعال بسیج در منطقه پرداخته‌ایم.  

لبیک شهرداری منطقه به پویش‌های جهادی


شهرداری منطقه یک با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و تلاقی آن با ایام مبارزه با کرونا در حمایت از گروه‌های جهادی و فعالیت نیروهای بسیج روزهای شلوغی در برنامه‌کاری دارد. «مجید صالحی» مدیر روابط‌عمومی شهرداری منطقه یک در این باره می‌گوید: «اکنون طرحی با عنوان پویش سفره‌های مهدوی را با همکاری نیروهای جهادی و مقاومت بسیج شمال تهران و پایگاه جماران به‌صورت مشارکتی آغاز کرده‌ایم. به همین منظور ورزشگاه شهدای کاشانک را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اختیار ستاد مردمی مبارزه با کرونا قرار دادیم. » وی می‌افزاید: «سایر اقدامات شهرداری منطقه یک برای پیشبرد سریع کار در ۲ بخش پشتیبانی و ارائه خدمات صورت می‌گیرد. وسایل حمل‌ونقل به‌خصوص وانت‌بار برای حمل کالاهای خریداری شده و توزیع کالاها به خانواده‌های نیازمند و اقشار آسیب‌پذیر در حال انجام است. همچنین توزیع کمک هزینه اجناس اساسی بین خانواده‌های نیازمند منطقه یک از دیگر خدمات است. برای افزایش سرعت در کمک‌رسانی‌ها با فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهرداری و سایر پایگاه‌های فعال بسیج در تعامل و مشارکت هستیم. اکنون با همراهی و مشارکت شهروندان شمال تهران در تلاش هستیم منابعی را تأمین کنیم و در اختیار این گروه‌ها قرار دهیم. این منابع شامل کمک‌های نقدی و غیرنقدی است که خوشبختانه در این مدت شاهد مشارکت خوبی از سوی شهروندان شمال تهران بوده‌ایم. »

اجرای طرح برکت علوی در ۲۰ نانوایی منطقه یک


سازمان بسیج شهرداری منطقه یک برای کمک به خانواده‌های نیازمند با حضور جوانان فعالیت‌های خوبی را در فروشگاه‌ها و نانوایی‌ها شروع کرده است. «حسام سلطانی» فرمانده بسیج شهرداری منطقه یک به مشارکت ۲۰ نانوایی در نواحی ده‌گانه منطقه یک اشاره می‌کند و می‌گوید: «طرح‌های اجرایی متفاوتی را طی ماه مبارک رمضان در دستور کار قرار داده‌ایم که مهم‌ترین آن طرح برکت علوی است. برای اطلاع‌رسانی و جذب مشارکت‌های مردمی این طرح را با نصب بنر روی دیوار سوپرمارکت‌ها، قصابی‌ها و نانوایی‌ها آغاز کرده‌ایم. شهروندانی که قصد ادای نذر دارند می‌توانند مبلغ را به سوپرمارکت، قصابی یا نانوایی محله بسپارند و آنها با شناختی که از اهالی محله دارند از نیازمندان مبلغی دریافت نمی‌کنند و رایگان به آنها نان و کالا می‌دهند. خوشبختانه در این طرح تاکنون ۲۰ نانوایی با ما همکاری خوبی داشته‌اند. چند روز پیش فرد خیری مبلغ ۳۰ هزار نان را با یک نانوایی حساب کرد. » فرمانده بسیج شهرداری منطقه یک درباره طرح رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه در ماه مبارک رمضان می‌گوید: «کمک هزینه معیشتی شامل سبد کالا برای بیش از هزار خانواده نیازمند در منطقه از جمله نمونه‌های مشارکت خیّران با شهرداری منطقه یک است. برای اجرای این طرح به فضای بزرگی برای جمع‌آوری و بسته‌بندی کالاها نیاز بود که خوشبختانه با گندزدایی و ضدعفونی از سوله ازگل، استفاده و بسته‌بندی ارزاق انجام شد. »

دنیا دنیا محبت در دل‌های مردم خیّر


این روزها آشپزخانه امامزاده علی اکبر(ع) در محله چیذر برو بیاهایی دارد. وانت‌بارها با سبدهای میوه وتره‌بار به سمت آشپزخانه امامزاده می‌روند و بعد با ظرف‌های پر از آبمیوه و قابلمه‌های سوپ راهی بیمارستان‌های تهران می‌شوند. این حرکت جهادی حکایت از پیمان محکم بین مردم خیّر برای کمک‌رسانی به بیماران کرونایی و قدردانی از پزشکان و پرستان دارد. «محمد هادی» مسئول موکب حضرت المهدی(عج) شهرستان شمیرانات درباره این فعالیت در آشپزخانه امامزاده علی اکبر(ع) می‌گوید: «دنیا دنیا مهر و محبت در دل‌های مردم خیراندیش شهرمان هست. از روزی که قرار به این حرکت جهادی گرفته شد تا امروز جوانان قدم در راه ریش‌سفیدان گذاشتند و با هم یک کار گروهی را لبیک گفتند و حالا روزانه به ۲۱ بیمارستان آبمیوه، لباس گان و ماسک ارسال می‌کنند. سوپ و آبمیوه‌های پرتقال و هویج داریم و به‌زودی آب سیب هم به برنامه اضافه خواهد شد. بیمارستان‌های مسیح دانشوری، نورافشار، شهدای تجریش، شهید طالقانی، آیت‌الله ‌مدرس و شهید صدر از جمله بیمارستان‌های شمال تهران هستند که روزانه این موادغذایی برای آنها ارسال می‌شود. » هادی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این‌باره می‌گوید: «تهیه و تولید غذا و تجهیزات بهداشتی با تأیید و نظر مسئولان بهداشت در حال انجام است. مسئول بهداشت و تغذیه بیمارستان و ناظران نیروهای حراست بیمارستانی این آبمیوه ‌ها و ظروف را تأیید می‌کنند و بعد به بیمارستان‌ها منتقل می‌شود. »

تهیه بسته‌های معیشتی برای کمک به اقتصاد خانواده‌ها 


یکی از اماکنی که از اسفند سال گذشته در اختیار ستادهای مردمی مبارزه با کرونا قرار گرفت، ورزشگاه شهدای کاشانک بود. رفت‌وآمد روزانه به این ورزشگاه بیش از ۱۰۰ نفر در روز بود که اکنون به گفته مسئول ستاد مردمی مبارزه با کرونا به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و تهیه ارزاق برای ۷۰ هزار خانواده روزانه بیش از ۱۵۰ نفر به‌صورت ۳ شیفت در اینجا مشغول به کار هستند. «روح‌الله‌رامندی» می‌گوید: «زمانی که ویروس کووید ۱۹ به تهران رسید و اماکن ورزشی در پایتخت تعطیل شد این ورزشگاه به دلیل وسعتی که داشت برای انجام فعالیت به ما معرفی شد. زمانی که کار جهادی را شروع کردیم مجموعه کاملاً ضدعفونی و گندزدایی شده را تحویل ما دادند و فعالیت ما در ۳ فاز شروع شد. فاز اول مواد ضدعفونی برای معابر مناطق تهران تولید کردیم و در فاز دوم با گروه‌های بسیج معابر، جایگاه‌های بنزین و منازل بیماران کرونایی را ضدعفونی کردیم و فاز سوم هم شامل جمع‌آوری مواد غذایی و بسته‌بندی اقلام است. خوشبختانه با فعالیت داوطلبانه بانوان و آقایان در ۳ نوبت در حال کار هستند و امیدواریم بتوانیم با توزیع اقلام و بسته‌های معیشتی به خانواده‌های نیازمند کمکی برای اقتصاد خانواده‌ها باشیم. »

کد خبر 506365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha