از همان اواسط شیوع ویروس کرونا، جمعی از خیّران و اهالی محله تسلیحات آستین همت بالا زدند و به کمک متولیان مسجدجامع فاطمیه و جمعی از پزشکان، برای کمک به مبتلایان به ویروس منحوس کرونا سوپ تقویتی تهیه کردند.

يك كاسه سوپ

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد:  سوپی که حالا بیش از ۱۵ بار و هر بار هزاران کاسه پخته شده و به دست این گروه از افراد چه آنهایی که در خانه‌ها بودند و چه بیماران روی تخت بیمارستان‌ها رسیده ‌است. این طرح که تاکنون از سوی گروه جهادی پایگاه شهدای مسجدجامع فاطمیه و جمعی از جوانان و میانسالان محله در آشپزخانه مسجد انجام می‌شد و همچنان هم ادامه دارد، در صورت تأمین بودجه تا پایان کرونا ادامه‌دار خواهدبود.  

«سوپ فراسودمند کرونا» نامی است که این گروه برای غذایی تهیه می‌کنند، انتخاب کرده‌اند. این سوپ که برای تقویت بیماران کرونایی تدارک دیده ‌شده، حالا بیش از ۱۵ هفته است که پخته و میان بیماران کرونایی توزیع می‌شود.

«حسین علیزاده» یکی از اعضای هیئت امنای مسجدجامع فاطمیه و از متولیان این اقدام جهادی می‌گوید: «این سوپ را جمعی از پزشکان محله نظیر دکتر تاجبخش و همکارانش دکتر زنده‌دل و دکتر خیراندیش و کارشناسان و پزشکان تجویز کرده‌اند و اقلام موجود در آن مقوی است و برای بیماران کرونایی که سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف است و مشکل تنفسی پیدا می‌کند، بسیار مفید است.

این سوپ را حدود ۱۵ مرحله پخته و در مساجد جامع فاطمیه، امام صادق(ع) در تهران‌نو و مسجد امام سجاد(ع) در خیابان دلاوران و میان بیماران کرونایی توزیع می‌کنیم. به خاطر ارتباطی که با این پزشکان در هیئت داشتیم مسجد ما برای اجرای این طرح پیشگام شد و حالا طرح سوپ فراسودمند توسط گروه جهادی شهدای مسجدجامع فاطمیه تهیه می‌شود.» این سوپ از اقلام متعددی تشکیل شده که گوشت بلدرچین، نخود سیاه، ماش، لوبیا چشم بلبلی، جو و گندم پوست‌کنده، سیر، مغز بادام، سیب، به، سبزی‌های گشنیز، ‌تره، اسفناج، برگ چغندر، جعفری، شلغم و هویج زرد بخشی از آنها است. همچنین برنج قهوه‌ای، تخم کرفس، کنجد سفید، سیاه دانه، زردچوبه، نمک دریا، پیاز، عرق‌های یونجه، بومادران، بابونه و نعنا و آبلیموی تازه بخش دیگر مواد اصلی این سوپ را تشکیل می‌دهد.  

  • شرط سفارش، داشتن بیمار کرونایی 

یک کاسه سـوپ مهمان ما

با توجه به اینکه تهیه این سوپ هزینه‌بر است، پول آن را تاکنون خیّران داده‌اند و بخشی از هزینه‌ها هم از سوی مسجدجامع فاطمیه تأمین شده ‌است. حجت‌الاسلام والمسلمین «ابوالحسن رضایی» امام جماعت مسجدجامع فاطمیه دراین‌باره می‌گوید: «موادی که داخل این سوپ وجود دارد بسیار مفید است و در حجم وسیع پخته می‌شود.

در هر نوبت حدود ۳ هزار وعده غذایی پخت وپز داریم که تقریباً بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه‌ برمی‌دارد.» او می‌افزاید: «این سوپ با هدف حمایت از بیماران کرونایی و تقویت جسم آنها در نظر گرفته شده‌ و تنها در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که بیمار کرونایی دارند. متقاضیان شماره تماس می‌دهند و بعد از آماده شدن سوپ در اختیارشان قرار می‌گیرد.» علیزاده هم در تکمیل این موضوع می‌گوید: «نخستین بار پختن این سوپ را پاییز سال گذشته شروع کردیم که هر مرحله آن حدود ۲روز زمان می‌برد.

چون هریک از اقلام مجزا پخته و چرخ و در نهایت با همدیگر وارد دیگ اصلی و مخلوط می‌شود. پس از تأمین هزینه، دوستان در ۲ روز اقلام را می‌خرند و فرایند طبخ را انجام می‌دهند و جمعه به دست افرادی که درخواست خود را سفارش داده‌اند می‌رسد.» او می‌افزاید: «در فضای مجازی اطلاع‌رسانی می‌کنیم. افراد تماس می‌گیرند و پس از آماده شدن سوپ در اختیارشان قرار می‌دهیم. برخی از افراد خودشان برای دریافت مراجعه می‌کنند، تعدادی را بچه‌های بسیج مسجد به دستشان می‌رسانند و در این میان برای برخی هم با پیک یا اسنپ ارسال می‌کنیم.»

  • فعالیت داوطلبانه 

یک کاسه سـوپ مهمان ما

برای تهیه این سوپ افراد زیادی زحمت می‌کشند که علیزاده دراین‌باره می‌گوید: «حدود ۲۰ نفر فعالیت دارند و پای ثابت هستند. این آقایان داوطلبانه و همدلانه از چهارشنبه تا جمعه برای این موضوع زمان صرف می‌کنند. پس از پخته شدن هم سوپ را در ظرف‌های یکبارمصرف دردار آماده می‌کنند و برای هر نفر به مقدار ۴ وعده در ظرف می‌ریزند و ارسال می‌کنند.

سال گذشته برخی از افراد بیمار را در قالب اجرای طرح غربالگری شهید سلیمانی، شناسایی و میان‌شان سوپ توزیع ‌کردیم.» او تأکید می‌کند: «پس از تکمیل و ارسال درخواست‌ها، اگر سوپ اضافه بماند، به نمازگزاران اعلام می‌کنیم اگر بیمار کرونایی در خانواده، همسایگی و اقوام دارند از این سوپ برای آنها ببرند. همچنین در این مدت یکسری به بیماران بیمارستان‌های امام حسین(ع) و دکتر لواسانی فرستادیم.» امام جماعت مسجد هم تأکید می‌کند: «یکی از فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی مسجدجامع فاطمیه تهیه سوپ فراسودمند است که این فعالیت گسترده با استقبال خوبی از سراسر تهران مواجه شده است.

این میان جوانان مشارکت خیلی خوبی دارند و بسیاری از زحمات را جوانان را برعهده دارند.»  خانم «شعبانی» یکی از بانوانی است که برای تهیه آش به مسجدجامع فاطمیه مراجعه کرده است. او می‌گوید: «به واسطه نمازگزاران با این موضوع آشنا شدم. یکی از همسایگانم به کرونا مبتلا شده و می‌دانم کسی را ندارد و تنها است، به اینجا آمدم تا برایش سوپ تقویتی بگیریم.»

  • مشارکت مردم و تداوم طرح 

یک کاسه سـوپ مهمان ما

با اینکه تهیه این سوپ بسیار وقت‌گیر و هزینه‌بردار است اما گروه جهادی مسجد خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کنند تا پایان کرونا آن را ادامه دهند. علیزاده دراین‌باره معتقد است: «در صورت تأمین بودجه آمادگی ادامه کار را داریم و مردم می‌توانند برای مشارکت در این طرح به مسجد مراجعه کنند.»

همچنین امام جماعت مسجد دراین‌باره می‌گوید: «این کار زحمت دارد و زمانبر است اما جوانان همدلانه و داوطلبان آن را انجام می‌دهند. ما هم کنار بچه‌ها حضور داریم. همه مراحل کار هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود مثلاً حضور با کفش داخل آشپزخانه مسجد ممنوع است. دمپایی‌های مخصوص تهیه شده و افراد باید داخل آشپزخانه با آنها تردد کنند و پس از اتمام کار دمپایی را در جایگاه مخصوص قرار دهند و خارج شوند. ما در مسجدجامع فاطمه یک آشپزخانه بزرگ با تجهیزات کامل داریم.»

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی تأکید می‌کند: «با توجه به اوج گرفتن مجدد ویروس منحوس کرونا اگر مردم کمک کنند ما می‌توانیم این سوپ را بیشتر بپزیم و در اختیار بیماران کرونایی‌ قرار دهیم. نیروهای این کار همواره آماده هستند و در صورت تأمین بودجه تهیه آن را مستمر انجام می‌دهیم. این میان شهروندان و خیّران می‌توانند ما را در تحقق این موضوع یاری کنند و با مشارکت آنها تهیه سوپ محقق می‌شود.»

کد خبر 596002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha