فعالیت‌های نیکوکارانه گروه‌های خیریه معمولاً در طول سال ادامه دارد و اغلب هم معطوف به زمان و مکان خاصی نمی‌شود اما برخی از این گروه با تعریف چارچوب‌کاری برای فعالیت‌های خود، زمان و نوع فعالیت‌های خود را تعیین کرده و بر اساس آن طرح‌ها و برنامه‌های خود را پیش می‌برند.

چهارشنبه هاي امام رضايي

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: خیریه شمس از جمله این فعالیت های نیکوکارانه است که این روزها با اجرای طرح چهارشنبه‌های امام رضایی(ع)، در روزهای چهارشنبه میزبان شهروندان بی‌بضاعت با یک وعده غذای گرم است. البته این خیریه فعالیت‌های گوناگونی در امور نیکوکاری دارد که در زمان‌ها و مکان‌های مختلف اجرایی می‌کنند.  

  • شروع فعالیت‌ها از سال ۱۳۹۴


گروه خیریه شمس از سال ۹۴ در استان تهران فعالیت خود را آغاز کرده است. «محمد نوری‌زاده» مدیرعامل این خیریه درباره زمینه و برنامه‌های این گروه می‌گوید: «همکاران ما در گروه خیریه شمس و در استان تهران کارهای جهادی انجام می‌دهند. به‌ویژه در زمینه تسهیل در ازدواج جوانان اقداماتی بسیاری انجام شده است.

از جمله در سال گذشته در روز میلاد حضرت فاطمه(س) برای ۲۰۰ زوج معلول جشن ازدواج در سالن وزارت کشور برگزار کردیم. همچنین در سال گذشته ۱۸ هزار بسته نوشت‌افزار و نوشت‌افزار در ۲ استان کشور توزیع شده است که این رقم در سال جاری به ۲۰ هزار بسته افزایش پیدا کرد.» او همچنین به فعالیت‌های جهادی در حوزه‌های گوناگون اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «یکی از اقداماتی که توسط خیریه ما انجام می‌شود مربوط به حوزه کارآفرینی و اشتغالزایی و از همه مهم‌تر بخش درمان است که این روزها به دلیل وجود بیماری کرونا بیشتر شهروندان با این موضوع درگیر هستند.»

  • توزیع یک وعده غذای گرم 
محمد نوری‌زاده /مدیرعامل خیریه

طرح چهارشنبه‌های امام رضایی(ع)، از برنامه‌های شاخص خیریه شمس است که در محله‌های مختلف شهر اجرا می‌شود.
  «محمد نوری‌زاده» مدیرعامل خیریه شمس در این‌باره می‌گوید: «این طرح را با ارادت خاصی که مسئولان خیریه شمس به امام رضا(ع) دارند و با عنایت به خصائل اخلاقی این امام بزرگوار که 
امام رئوف لقب دارند در
 محله‌های مختلف شهرتهران آغاز کرده‌ایم.» 
وی درباره جزئیات این طرح بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: «چهارشنبه‌های امام رضایی(ع) ۵ هفته متوالی است که در محله‌های تهران برگزار می‌شود. هفته گذشته هم به مناسبت قرار گرفتن در روزهای آغاز سال نو میلادی، این طرح در محله ارمنی‌نشین زرکش برگزار شد.» 
او به جزئیات اجرای چهارشنبه‌های امام رضایی(ع) اشاره و یادآوری می‌کند: «هرچهارشنبه توزیع یک وعده غذای گرم در محله‌های مختلف تهران در میان افراد کم برخوردار و بی‌بضاعت را در دستور کار داریم و طبخ غذا در این روز توسط یکی از رستوران‌های معروف شهر انجام می‌شود.
 به گفته وی، در پنجمین چهارشنبه امام رضایی در محله زرکش حدود ۶۰۰ پرس غذای گرم توزیع شد. نوری‌زاده می‌گوید: «چهارشنبه‌های امام رضایی(ع) مربوط به منطقه یا محله خاصی نیست و هر جا که مشاهده کنیم شهروندان نیاز به کمک ما دارند، از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.»
 به گفت وی، هفته گذشته در روزهای قبل از چهارشنبه‌های امام رضایی(ع) ۳۰ سبد کالا هم در میان اهالی ارمنی‌نشین کم برخوردار محله زرکش توزیع شده است.»

  • همه محله‌ها تحت پوشش هستند

اقدامات جهادی خیریه شمس مختص محله خاصی نیست و هر جا که افراد بی‌بضاعت و کم برخوردار شناسایی شوند، خیریه شمس داوطلب یاری رساندن به این افراد است.
 نوری‌زاده با یادآوری این موضوع ادامه می‌دهد: «همه محله‌های شهر تهران تحت پوشش خدمات خیریه شمس هستند و حتی شهرستان‌های غرب استان تهران مانند ملارد و شهر قدس را هم تحت پوشش داریم. ما تمرکز بیشتری بر شهرستان‌های اطراف داریم و به همین دلیل ۱۸ واحد اشتغالزایی در شهرستان‌های اطراف تهران داریم. همچنین اشتغالزایی در پرند هم به تازگی توسط ۸ تیم مختلف آغاز شده است.» 
او به ارتباط با ارگان‌ها و نهادهای مختلف هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: «خوشبختانه ما ارتباط خوبی با استانداری‌ها و فرمانداری‌ها داریم و در هر شهرستان از طریق فرمانداری، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) دوره‌های مختلف در حوزه اشتغال بانوان سرپرست خانوار از جمله آموزش گوهرشناسی، گوهرتراشی و آموزش بورس و همچنین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را به‌صورت رایگان برگزار می‌کنیم.»

  • استمرار چهارشنبه‌های امام رضایی(ع)
زینب شکوهی/مسئول روابط‌عمومی خیریه

یکـــــی از مشکلاتی که اغلب در کمک به افراد بی‌بضاعت دیده می‌شــــود، عدم استمرار این کمــک‌هاست. یعنـی تا نیاز یک فرد بی‌بضاعت شناسایی می‌شود چند مرحله کمک توسط خیّران صورت می‌گیرد و در نهایت کمک‌های حمایتی استمرار نمی‌یابد و کرامت انسانی فرد نیازمند زیر سؤال می‌رود.

«زینب شکوهی» مسئول روابط‌عمومی خیریه شمس با اشاره به این موضوع، درباره استمرار چهارشنبه‌های امام رضایی(ع) می‌گوید: «اینکه ما محله به محله خدمات ارائه می‌دهیم صرفاً برای این است که محله‌های مختلف را بشناسیم تا بدانیم در مواقع بحران، کدام محله در معرض آسیب بیشتری قرار می‌گیرد و چند خانواده نیازمند دارد. همچنین حضور فیزیکی ما در محله‌ها باعث می‌شود با دغدغه شهروندان آشنا شویم. از جمله دغدغه‌های درمانی و خوشبختانه باید بگوییم که برنامه چهارشنبه‌های امام رضایی(ع) یک برنامه طولانی مدت است و از همه افراد خیر دعوت می‌کنیم در این امر خداپسندانه با ما همراه باشند.»

۲۰۰ همیار در مناسبت‌های مختلف با خیریه شمس همکاری می‌کنند

۲۰ کارکنان ثابت با خیریه شمس همکاری دارند.  

۵۰ تبلت توسط خیریه شمس برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت تهیه شده است.  

  • مسئولیت اجتماعی و دغدغه‌های شهروندان

اینکه دغدغه شهروند را دغدغه خود بدانیم از سر دلسوزی وترحم نیست بلکه یک مسئولیت اجتماعی است. «سعید رنجبریان» رئیس فرهنگسرای گلستان در این‌باره می‌گوید: «بخشی از مسئولیت اجتماعی ما به‌عنوان افراد یک جامعه این است که نقاط ضعف افراد مختلف را شناسایی و آنها را بر اساس نقش اجتماعی که داریم پوشش دهیم. ما در این زمینه باخیریه‌های مختلفی در ارتباط هستیم. از جمله خیریه شمس که در بحث طبخ و توزیع غذای گرم فعالیت می‌کنند و ما هم به بضاعت خود در بخش پشتیبانی و توزیع آن همکاری کرده و در محله‌هایی که آسیب‌پذیری بیشتری دارند تجهیزات و امکاناتی را برای این گروه‌های جهادی آماده می‌کنیم تا بتوانیم در شرایط کرونا بخشی از آلام و دغدغه‌های شهروندان را کم بکنیم. اما نگاه ما این است که بتوانیم در حوزه فرهنگی فعالیت کنیم مانند تدارک بسته‌های حمایتی برای کودکان‌کار که بخشی از آن را محتویات فرهنگی از جمله اسباب‌بازی و کتاب تشکیل می‌دهد.»

  • شناسایی افراد بی‌بضاعت در محله‌ها
حسین مقیسه /مدیر خانه فرهنگ گلبرگ

«حسین مقیسه» مدیر خانه فرهنگ گلبرگ در منطقه ۸ هم در خصوص اجرای برنامه‌هایی مانند چهارشنبه‌های امام رضایی(ع) می‌گوید: «در نگاه اول شاید با توزیع غذای گرم در میان افراد کم برخوردار تمام نیازهای معیشتی این افراد تأمین نشود اما حداقل بخشی از نیازهای آنها تأمین می‌شود.

با توجه به شرایط اقتصادی و وجود بیماری کرونا شهروندان بسیاری با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و هدف ما از برگزاری چنین برنامه‌هایی، این است که با ارائه کمکی هر چند ناچیز گوشه‌ای از مشکلات خانواده‌ها را حل کنیم. در محله گلبرگ هم ما افراد بی‌بضاعت را شناسایی کرده‌ایم و در مناسبت‌های مختلف با استفاده از ظرفیت خیّران و معتمدان محله به این افراد سبد کالا، بسته‌های بهداشتی و بسته‌های فرهنگی اهدا می‌شود.» 
 


 

کد خبر 577524

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha