شمیرانی‌ها در روزهای کرونایی با دیدن کمبود ماسک و اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها آستین همت بالا زدند

ستاد

همشهری آنلاین_ راحله عبدالحسینی:    تا مثل همیشه یکدیگر را تنها نگذارند و هرکاری از دستشان بر می‌آید برای همنوع خود انجام دهند. حالا که بیش از ۲ ماه از بحران کرونا می‌گذرد و روزهای قرنطینه خانگی و مراقبت‌های بهداشتی همچنان در اوج است، فرصتی شد تا بار دیگر به فعالیت‌های جهادی مردمی در محله‌ها نگاهی بیندازیم و کارنامه تحسین برانگیزشان را مرور کنیم. هفته گذشته دکتر «علیرضا زالی» فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اهدای لوح سپاس به شورایار محله امامزاده قاسم(ع) برای تهیه ماسک و شیلد و اقلام بهداشتی توسط مردم محله و اهدای آن به بیمارستان‌ها، از آنان تشکر کرد و خداقوت گفت. این اتفاق بهانه‌ای شد تا به محله امامزاده قاسم(ع) برویم و با خیّران و اهالی درباره این همدلی گپ بزنیم.  

  • تولید ۱۲ هزار شیلد 

دفتر شورایاری محله امامزاده قاسم(ع) درست در میدان محله قرار دارد. دفتری که همیشه محل همفکری برای حل مشکلات محله بود از اواخر سال گذشته به کارگاهی کوچک برای اقداماتی بزرگ و همدلانه تبدیل شد. «ابوالفضل ربیعی» شورایار محله امامزاده قاسم(ع) می‌گوید: «اسفند ماه که ویروس کرونا بسیاری از هموطنان ما را به بیماری مبتلا کرد و رسانه‌های جمعی مدام درباره استفاده از ماسک و دستکش حرف می‌زدند، پشت شیشه بیشتر داروخانه‌ها نوشته شده بود: ماسک نداریم. محله ما هم از بقیه محله‌های تهران مستثنا نبود و این کمبود در آن به شدت دیده می‌شد. همان زمان با دوستان شورایاری و خیّران محلی مشورت کردیم که باید برای این کمبود راهکاری پیدا کنیم تا بتوانیم جلو گسترش ویروس را بگیریم و چاره‌ای جز تولید اقلام بهداشتی ندیدیم. طرح تولید شیلد نخستین طرحی بود که مطرح کردیم. بازار تهران تعطیل بود. ولی هر طور که بود با کمک خیّران هم‌محله‌ای توانستیم تلق و ابر و کش برای تولید شیلد تهیه کنیم. » این طرح فقط با حضور ۱۹ نفر در دفتر شورایاری محله امامزاده قاسم(ع) شروع شد. خیّران و مردم محله هم در حد بضاعت خود ۱۷ میلیون تومان سرمایه جور کردند و تولید شیلد آغاز شد. تلاش شبانه‌روزی جوانان هم‌محله‌ای طوری بود که بعد از گذشت ۲ هفته حدود ۵ هزار شیلد تولید شد. ربیعی ادامه می‌دهد: «تولید شیلد تا مرز ۱۲ هزار پیش رفت. بعد از توزیع شیلد بین مردم محل، قرار شد تا تولیدات برای پرستاران و کادر درمانی هم فرستاده شود. » بعد از این تصمیم تعداد جوانانی که پای کارآمدند بیشتر شد. شیلد بهداشتی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا بین کارکنان بیمارستان‌های شهدای تجریش، مسیح دانشوری، شهدای هفتم‌تیر، شهدای گمنام و بیمارستان‌های گرگان و گیلان و نیروهای خدمات شهری شهرداری توزیع شد.  

  • بانوان پای چرخ‌های خیاطی نشستند

تولید ماسک پارچه‌ای اوایل امسال با همکاری خیریه «صاحب‌الزمان(عج) » و شورایاری محله امامزاده قاسم(ع) آغاز شد. ربیعی می‌گوید: «بعد از تولید شیلد و ارسال آن به بیمارستان‌های مختلف، تصمیم بر این شد تا با همکاری خیریه صاحب‌الزمان(عج) تولید ماسک پارچه‌ای هم در دستور کار قرار بگیرد. بانوان هم‌محله‌ای پای کارآمدند و قریب به ۲۰ هزار ماسک پارچه‌ای دوخته و توزیع شد. این، نخستین بار نیست که اهالی محله امامزاده قاسم(ع) با وقوع یک اتفاق دامنگیر، دست به دست هم می‌دهند و داوطلبانه در میدان حاضر می‌شوند. در دوران جنگ تحمیلی و بمباران‌ها هم اگر اهالی همدلانه حضور نداشتند تحمل سختی‌ها و مشکلات ممکن نبود. »«نجمه سادات قادری» مسئول خیریه صاحب‌الزمان(عج) محله امامزاده قاسم(ع) از فعالیت محلی در عرصه تولیدات بهداشتی این‌طور می‌گوید: «از ۲ روز مانده به شب‌عید قرار شد تولید ماسک پارچه‌ای و گان را آغاز کنیم. خیریه صاحب‌الزمان(عج) از ۲۳ سال پیش فعالیتش را در حسینیه امامزاده قاسم(ع) شروع کرده است.

نادر تمیزی/ معتمد محله

این بار هم اعضا و هم‌محله‌ای‌ها از جان و دل مایه گذاشتند و برای دوخت ماسک پارچه‌ای و گان سنگ تمام گذاشتند. از همان روز که کار را شروع کردیم تا اول ماه مبارک رمضان ۳۰ هزار ماسک و ۱۰۰ دست گان دوختیم. » از آنجا که خیریه صاحب‌الزمان(عج) در طول سال دوخت سیسمونی وجهیزیه را برای اعضای تحت پوشش و افراد کم‌بضاعت در دستور کار دارد، ۱۰ دستگاه چرخ خیاطی صنعتی دارد. قادری ادامه می‌دهد: «برخی از بانوان در خیریه مستقر شدند تا دوخت ماسک پارچه‌ای را با چرخ‌های صنعتی خیریه انجام دهند. اما برخی دیگر که هم خیاطی بلد بودند و هم در منزل چرخ خیاطی داشتند، کار دوخت ماسک پارچه‌ای را در منزل انجام می‌دادند و در بسته‌های صدتایی به ما تحویل می‌دادند.

نجمه قادری/ مسئول خیریه

کار خیریه در روزهای کرونایی به دوخت ماسک و گان معطوف شد و از فعالیت‌های معمول خیریه دست کشیدیم. با شروع ماه مبارک رمضان طبق روال توزیع ارزاق برای خانواده‌های کم‌بضاعت را انجام دادیم و چند روزی از دوخت ماسک و گان دست کشیدیم. اما دوباره این کار را از سر می‌گیریم. » ماسک‌های پارچه‌ای تولید شده به بیمارستان‌های بقیه الله(عج)، مسیح دانشوری، شهدای تجریش و امام سجاد(ع) مازندران، ارسال و تعدادی هم بین افراد کم‌بضاعت محله شوش و شهرستان دماوند توزیع شده است. «معصومه عابدینی» از اهالی محله امامزاده قاسم(ع) است که در خانه پای چرخ خیاطی نشست و مشغول دوختن ماسک شد. او می‌گوید: «در این مدت من و خواهرم حدود ۱۰ هزار ماسک دوختیم و به خیریه تحویل دادیم. از صبح که پای چرخ می‌نشستیم تا بعدازظهر، فقط برای نماز و ناهار از پشت چرخ بلند می‌شدیم. وقتی تصویر پرستاران و کار شبانه‌روزی آنها در بحبوحه کرونا را از تلویزیون می‌دیدم با خودم می‌گفتم این کمترین‌کاری است که می‌شود برای همنوعانم انجام بدهم. با شروع ماه رمضان چند روزی مشغول استراحت هستیم تا دوباره پرتوان کار را از سر بگیریم. از خدا می‌خواهیم زودتر سلامتی به همه مردم دنیا برگردد. »

  • تهیه افطاری برای کارگران ساختمان اسکان کارگری 

«نادر تمیزی» از دیگر اهالی و معتمدان محله امامزاده قاسم(ع) است که از روز اول اجرای طرح همراه گروه بوده است. می‌گوید: «از یکی از دوستان شیلد نمونه را گرفتیم تا ساخت آن را شروع کنیم. فقط ۲ میلیون تومان داشتیم. به ابوالفضل ربیعی، شورایار محله گفتم فعلاً بضاعت ما همین است. اما باید کار را شروع کنیم تا کم‌کم اهالی و خیّران هم به ما بپیوندند. زمان شیوع بیماری بود. بازار تهران تعطیل بود. عکس شیلد را برای اهالی فرستادم تا هر کسی هرچه در توان دارد تلق و ابر و کش و کمک نقدی جور کند. اهالی معنی کار گروهی را می‌دانند و بارها این‌گونه کارها را تجربه کرده‌اند. حتی افرادی بودند که ۵۰ و صدهزار تومان به این کار جهادی کمک کردند. اما قطره قطره دریایی شد و توانستیم تولیدات را علاوه بر بیمارستان‌های تهران به شهرستان‌ها هم ارسال کنیم. » تولید ماسک پارچه‌ای و شیلد از سوی اهالی محله امامزاده قاسم(ع) همچنان ادامه دارد. ربیعی، شورایار محله اضافه می‌کند: «پخت سوپ برای بیماران کرونایی با نظارت بیمارستان همچنان ادامه دارد و در ماه مبارک رمضان هم انجام می‌شود. در ماه مبارک تهیه وعده‌های افطاری برای کارگران در ساختمان اسکان کارگری نیز از دیگر کارهایی است که با کمک هم‌محله‌ای‌ها انجام می‌شود. »

کد خبر 511243

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha