از وقتی خودش را شناخت، یک حرف پدر را آویزه گوشش کرد: «خدمت به مردم در کنار عبادت».

خدمت

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل‌امیرانی:  مرحوم مشهدی فیض‌الله قبل از اینکه از پسرش بخواهد در خدمت مردم و هم‌محله‌ای‌هایش در محله مقدم باشد، خودش نیز آستین‌ها را بالا زده بود و هرکاری از دستش بر می‌آمد، برای مردم انجام می‌داد؛ از حفر چاه آب گرفته تا پیگیری برای آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌ها و برق‌کشی به محله.

مغازه خوار و بارفروشی‌اش در جایی دنج، درست ابتدای پل قلعه‌مرغی قرار گرفته و همین دنج بودن باعث شده تا اهالی به راحتی و دور از چشم دیگران بتوانند سفره دل‌شان را پیش «نادر جعفری اشلقی» باز کنند تا گره‌ای از مشکلات‌شان باز کند. یکی سراغش می‌آید و از نواقص کوچه محل سکونتش می‌گوید، دیگری از مشکلی که در زندگی و کارش پیدا شده برایش سخن می‌گوید و یکی هم دنبال چاره برای رهایی فرزندش از بیکاری یا اعتیاد است. جعفری هم با متانت گوش به حرف‌های‌شان می‌دهد و از تجربیات خودش برای باز کردن این گره‌ها استفاده می‌کند. گاهی هم شماره مسئولان یا افراد خیری را که می‌شناسد، می‌گیرد تا شاید بتواند گرفتاری بچه‌محل‌هایش را حل کند.

نادر جعفری اشلقی/ دبیر شورایاری محله
  •  توزیع نفت و کالاهای اساسی در محله

محله مقدم کوچک است و همه همدیگر را می‌شناسند. خیلی‌ها سال‌هاست در اینجا زندگی می‌کنند و جعفری هم یکی از آنهاست. در خانه شماره ۶۳ کوچه قربانی به دنیا آمده و از بچگی شاهد بوده که پدر خدابیامرز و هم‌محله‌ای‌هایش برای‌ آبادانی محله مقدم زحمت کشیده‌اند. می‌گوید: «یادم می‌آید که همسایه‌ها برای حل مشکلات محله دست به دست هم می‌دادند. خودشان از نظافت کوچه گرفته تا پیگیری برای‌ آبادانی محله را انجام می‌دادند. کارهای جمعی در این محله از ابتدای شکل‌گیری‌اش وجود داشته و هنوز هم این ویژگی و خصلت بین اهالی دیده می‌شود.»
جعفری هم از نوجوانی پا در رکاب پدرش گذاشته و هر جا که لازم بوده، برای خدمت به مردم تلاش کرده است. این پیگیری‌ها بعد از پیروزی انقلاب بیشتر شد و در زمانی که مردم مایحتاج زندگی خود را با کوپن و دفترچه بسیج اقتصادی تأمین می‌کردند، با کمک بچه‌های مسجدی و بسیجیان اقدام به توزیع کالاهای اساسی بین اهالی می‌کرد. توزیع خانه به خانه نفت هم یکی از این کارها بود تا خانه ساکنان محله مقدم در سرمای زمستان گرم باشد.

  •  پشتیبانی همسر و فرزندان

متولد سال ۱۳۳۸ است و از زمانی که تشکلی به نام «شورایاری» در محله مقدم شکل گرفته، احساس مسئولیت کرده و شورایار محله است. در همه دوره‌ها یعنی ۵ دوره شورایاری، از طرف اهالی انتخاب شده تا نیازهای شهری آنها را پیگیری کند. مدتی هم مدیر محله بوده و ۳ دوره است که به‌عنوان دبیر شورایاری محله فعالیت می‌کند. عنوان می‌کند مغازه کوچک خواروبارفروشی‌اش را برای سرگرم شدن و دوری از افسردگی باز کرده، اما همه می‌دانند قرارهای هر روزه‌ای در این مغازه برای حل مشکلات یا پیگیری امور محله برقرار می‌شود. کارمند بوده و سال ۱۳۸۹ بازنشسته شده است. آخرین مسئولیتش نیز ریاست یکی از شعبه‌های بانکی در محدوده پیچ‌شمیران بود.

به هرحال کسی که به‌عنوان معتمد و شورایار محله انتخاب می‌شود، باید وقت و بی‌وقت برای رسیدگی به امور مردم تلاش کند. از او می‌پرسیم که آیا خانواده‌اش از این وضع راضی هستند یا خیر که جواب می‌دهد: «کارهای جمعی در این محله زبانزد همه است و خیلی از اهالی برای حل مشکلات همدیگر تلاش می‌کنند. زن و مرد هم ندارد و خانواده‌های زیادی در کارهای عام‌المنفعه حضور دارند. اعضای خانواده من هم همین‌طور هستند و علاقه زیادی به رسیدگی به مشکلات هم‌محله‌ای‌ها دارند. همسر و دخترم بسیجی هستند و در مسجد محله فعالیت می‌کنند. یکی از پسرهایم شورایار و بسیجی است و پسر کوچکم، امیر، در پایگاه بسیج فعالیت می‌کند. خدمت به مردم در خون ماست و به این کار افتخار می‌کنیم، بنابراین همسر و فرزندانم از اینکه وقت خودم را برای مردم و محله صرف کنم، مشکلی ندارند.

خوشبختانه دامادم «عباس رمضانی» هم با ما همراه شده و در بازار طلافروش‌ها، هر ماه با کمک خیّران بسته و سبدهای کالا بین ۱۰۰ خانواده نیازمند توزیع می‌کند. توزیع ماسک رایگان بین افراد نیازمند را هم با کمک او و خیّران در همین مغازه انجام می‌دهم.»
جعفری در ادامه حرف‌هایش به اهمیت گره‌گشایی از مشکلات مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی از مسائلی که دین اسلام به آن اهمیت زیادی داده، خدمت به مردم به‌خصوص مؤمنان است. بعد از انجام واجبات، برترین وسیله برای نزدیکی به خدا همین کار است و به همین خاطر اولیای خداوند همیشه در خدمت مردم بوده‌اند. بارزترین جنبه اجتماعی عبادت هم همین خدمت به مردم و برآوردن نیازهای آنهاست، البته این خدمت فقط در رفع مشکلات مادی آنها خلاصه نمی‌شود و گره گشودن از کار مردم کمتر از رسیدگی به مشکلات مالی آنها نیست. این گره‌گشایی می‌تواند با زبان، قدم و حتی قلم انجام شود.»

  •  محله مقدم نیاز به رسیدگی دارد

جعفری، مشکل بزرگ محله مقدم را وجود معتادان می‌داند که باعث شده آسایش اهالی به خطر بیفتد و نتوانند به راحتی وارد بوستان‌ها شوند و حتی حین‌ تردد در برخی از خیابان‌ها با معتادان روبه‌رو شوند. او عنوان می‌کند: «متأسفانه کار زیادی در محله مقدم انجام نشده تا مردم به زندگی و ماندن در اینجا رغبت زیادی پیدا کنند. این فعالیت‌ها فقط به شهرداری محدود می‌شود و سازمان‌های مختلف توجه زیادی به این بخش از منطقه ۱۷ نکرده‌اند. ساکنان این محله به پرداخت عوارض، مالیات و مشارکت در همه امور با دقت و ظرافت زیادی توجه دارند و انتظار دارند مسئولان هم به فکر آنها باشند و مشکلات‌شان را در حوزه‌های مختلف حل کنند. ما در شورایاری محله در خدمت اهالی هستیم، ولی به تنهایی نمی‌توانیم از عهده همه مشکلات برآییم.»

محسن جعفری/ ساکن محله
  • خدمتگزاری به مردم لذتبخش است

«محسن جعفری» ۳۹ ساله با تأسی از پدر و پدربزرگش، خدمت به مردم را انتخاب کرده و به آن افتخار می‌کند. ۱۲ سال است که وارد تشکل شورایاری شده و در این ۳ دوره توانسته بخشی از نیازهای شهری اهالی را پیگیری و حل کند. ۲۰ سال سابقه عضویت در بسیج دارد و از سال ۱۳۸۸ به‌عنوان فرمانده پایگاه بسیج شهید رجایی انتخاب شده است.
وقتی از او می‌پرسیم چرا کمک به مردم محله و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی را انتخاب کرده است، می‌گوید: «به هر راه که زدم، دیدم نوکری مردم صفای دیگری دارد. خدمت به مردم و نوکری آنها به‌خصوص در منطقه ۱۷ که بیشتر اهالی به دلیل بی‌اطلاعی یا نداشتن وقت نمی‌توانند مطالبات خود را پیگیری کنند، افتخاری است که نصیبم شده و تا زمانی که زنده‌ام، پیگیر درخواست‌های‌شان خواهم بود.»


وی مشکل عمده محله‌اش را آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق و فقر می‌داند و درباره دلایل بروز آنها می‌گوید: «به نظر من درباره آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد فرهنگسازی مناسبی نشده تا جوان‌ها به بیراهه کشیده نشوند.»
جعفری برای رهایی محله‌اش از این معضلات پیشنهادی هم دارد. می‌گوید: «باید اتاق فکر در منطقه ۱۷ تشکیل شود و افراد و سازمان‌های مختلف در آن حضور داشته باشند. وقتی در این اتاق فکر بسیجیان، شورایاران، پیشکسوتان، معتمدان محله، نمایندگان شهرداری، آموزش و پرورش، کلانتری، بهداشت و... حضور داشته باشند، هر کسی بنا بر وظایف یا اختیار خود می‌تواند گوشه‌ای از کار را گرفته و برای حل معضلات موجود تلاش کند. در این صورت نقصی در انجام کارها دیده نمی‌شود و همه سازمان‌ها و تشکل‌های مردمی و محلی می‌توانند با همکاری یکدیگر، معضلات و نواقص موجود را برای همیشه حل کنند.»


وی راه‌اندازی‌سراهای محله را از اقدام‌های مهمی می‌داند که در سال‌های اخیر انجام شده است. می‌گوید: «البته باید از این فضاها به نحو احسن استفاده شود. خوشبختانه سرای محله مقدم در این زمینه عملکرد خوبی داشته و اطلاع‌رسانی مناسبی برای ترغیب مردم برای شرکت در کلاس‌ها و برنامه‌ها انجام داده است. دسترسی همه اهالی هم به این سرای محله آسان است و با وجودی‌که این مرکز به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده، اما فعالیت‌های مؤثری در فضای مجازی انجام می‌شود. توزیع مواد ضد عفونی‌کننده، ماسک و بسته‌های آموزشی برای افزایش آگاهی مردم درباره نحوه مقابله با این ویروس هم توسط شورایاران، سرای محله و بسیجیان با قوت ادامه دارد.»

کد خبر 569339

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha