هدیه زندگی شهرنشینی مدرن کم شدن حس تعلق خاطر محلی نسبت به گذشته است. محله‌هایی که دیگر در آنها خبری از معتمد، ریش‌سفید، پهلوان و عناوینی از این دست در آن نیست و اهالی محله همچون کارگران کندوی عسل هرکدام سر گرم کار خویش هستند.

حسین حدیدی

با همه این اوصاف نباید فراموش کنیم حتی در این سبک زندگی هم هیچ‌کس بهتر از اهالی ساکن در یک محله نمی‌تواند نسبت به مشکلات و مسائل مورد نیاز آن اشراف داشته باشد و برای حل آن راهکاری ارائه دهد. نهاد شورایاری و شورایاران در محله‌ها دقیقاً همین نقش را دارند که درصورت حمایت و نیروی اجرایی به‌عنوان اثرگذارترین نهاد می‌توانند عمل کنند. در این گزارش نگاهی به دیدگاه معتمدان و نخبه‌های محلی نسبت به عملکرد شورایاران در محله داریم.

  • تصویب جرم استعمال شیشه
داود خالدی تبار -معتمد و ساکن قدیمی محله سلیمانی

 نهاد شورایاری در صورت حمایت مسئولان با مشارکت شهروندان در امور اجرایی می‌تواند یکی از نهادهای اثرگذار در تصمیمات کشوری یا قانونگذاری‌ها باشد. یکی از قوانینی که تا چند وقت پیش جرم تلقی نمی‌شد، قانون استعمال شیشه بود. در واقع هیچ جرمی برای استعمال آن در ملأعام یا خرید و فروش آن هیچ منعی وجود نداشت. اما تلاش و پیگیری‌های شورایاری و برگزاری جلسات مختلف در ارگان‌ها، نیروی انتظامی، قوه قضائیه به این قضیه متذکر شدیم که در قانون اسلام هر چیزی که انسان را از حالت طبیعی خارج کند، حرام است. در نهایت بعد از پیگیری‌های فراوان در قانون مجازات، شیشه به‌عنوان جرم تلقی شد. در واقع نهاد شورایاری باید فعالیت و اقداماتش در محله تا این میزان اثرگذار باشد. امیدواریم در دوره جدید به جز محله برای شهرم گام‌های بزرگی بردارند.

  • به کارگیری توانایی معتمدان محلی 
محمود حبیبی- کاسب قدیمی و معتمد خیابان رودکی

تبلیغات و عملکرد شورایاری‌ها در محله باید مردمی‌تر باشد. اینکه مردم بدانند دفتر شورایاری محله‌شان کجاست و برای بیان کدام مشکل به شورایاری مراجعه کنند. نکته بعدی کمک گرفتن از توانایی‌ها و ظرفیت‌های نیروهای محلی و قدیمی است. چرا که این افراد با توجه به سابقه قدمت و شناختی که از اهالی دارند میان مردم چهره موجه و شناخته شده‌ای داشته و به نیازهای اهالی اشراف کامل دارند. تعامل این افراد در شورایاری باعث کاهش بسیاری از موازی‌کاری‌ها یا وعده‌های بی‌عمل می‌شود.

  • تبلیغات در مساجد 
‌دکترحجت‌اسلام حسین حدیدی- پیشنماز مسجد محمد مصطفی(ص) در محله هفت‌چنار

یکی از کانون‌های مؤثر در کار شورایاری‌ها مساجد هستند. شورایاری‌ها می‌توانند از اساسنامه کارشان، شرح وظایفی که بر دوش دارند یک بروشور تهیه و آن را در مساجد میان مردم توزیع کنند. چون هنوز بسیاری از شهروندان با کارکرد نهاد شورایاری آشنا نیستند. اما با مطالعه فعالیت‌های این نهاد و آشنایی با عملکرد آن قطعاً نقش پر رنگ‌تری را برای اداره امور شهر به دست خودشان در برنامه‌های مشارکتی ایفا می‌کنند. در این میان اگر کسی هم نسبت به عملکرد و کار شورایار انتقادی داشت می‌داند برای شکایت به کدام ارگان مراجعه کند.

  • استفاده از پیشنهادهای اهالی 
زکریا ربیعی - معتمد و ساکن قدیمی خیابان ربیعی

حضور شورایاران در میان مردم در اماکن عمومی محله‌ها مثل مساجد، مدارس، کاسبان باید پر رنگ و همیشگی باشد. این اهالی هستند که با ارائه پیشنهاد، ایده و نظریاتشان بهتر از هرکسی در اداره شهر می‌توانند دخیل باشند. بسیاری از تصمیات زیبا و مؤثر برای حل مشکلات شهروندان از دل همین تعاملات بیرون می‌آید. بد نیست شورایاران در دوره جدیدشان بعد از انتخاب از سوی مردم برنامه دیدار هفتگی برگزار کنند که علاوه بر آشنایی، حس صمیمت و همدلی برای اجرای برنامه‌های محلی ایجاد می‌شود.

کد خبر 447962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha