در ماه‌های گذشته مشاغل بسیاری از شرایط فعلی که متأثر از شیوع ویروس کرونا است، تأثیر پذیرفته و صاحبان این مشاغل مجبور شدند

کارآفرین

 همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده: برای ادامه کار تصمیم‌های تازه‌ای بگیرند. برخی از آنها واحدهای صنفی خود را تعطیل کردند، برخی تعدیل نیرو را ترجیح دادند اما عده‌ای هم با تغییر رویکرد در تولید، همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا آسیبی به کارگران و افراد فعال در شغل آنها وارد نشود. یکی از این افراد بانوی کارآفرین «زهرا مرادی» است که از چند سال پیش در زمینه دوخت چادر برای بانوان محله مظاهری فعالیت می‌کند و برای عده‌ای از هم‌محله‌ای‌ها اشتغالزایی کرده است.

او اکنون در شرایط کرونایی یکبار دیگر توانایی خود را محک زده و ‌با تولید چادرهای یکبارمصرف سعی کرده کالایی را در شرایط فعلی تولید کند که بسیار کارآمد است. البته از تولید ماسک هم غافل نمانده و در این زمینه هم فعالیت می‌کند. در یک روز گرم تابستان سری به کارگاه او در محله مسعودیه زدیم و از نزدیک با روند تولید چادرهای یکبارمصرف آشنا شدیم.  
معمولاً کارآفرینان را به ایده‌های بکر و نوین آنها می‌شناسیم. ایده‌هایی که به ذهن آنها خطور می‌کند و اگر به مرحله اجرا برسد بسیار مطلوب است. «زهرا مرادی» کارآفرین فعال در زمینه خیاطی و دوخت چادرهای یکبارمصرف درباره ایده تولید این محصول در شرایط ویژه امروزی می‌گوید: «ایده تولید چادرهای یکبارمصرف در سال‌های اخیر به ذهنم رسیده بود اما هیچ‌وقت فرصت اجرایی کردن این ایده را نداشتم. در آن زمان تمام تصورم معطوف به استفاده این چادرها در اماکن زیارتی بود اما کرونا انگیزه‌ای شد تا اینکه از سوم عید نوروز امسال تصمیم گرفتم این ایده را به مرحله اجرا بگذارم. ‌به همین دلیل به یک شرکت تولید پارچه سفارش پارچه دادم و کار خود را رسماً آغاز کردم. این کار را در شرایط قرنطینه که کمتر کسی جرئت داشت پایش را از خانه بیرون بگذارد با عشق و علاقه تمام انجام دادم.»

  • تولید چادرهای یکبارمصرف 

احتمال دارد هر کسی با شنیدن اسم چادرهای یکبارمصرف، به دلیل آگاهی نداشتن از خود بپرسد تولید این چادرها به چه شکل است؟ مرادی در این‌باره توضیح می‌دهد و می‌گوید: «با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال باقی ماندن این ویروس روی البسه از جمله چادر، نمونه‌های یکبارمصرف کاربرد بیشتری می‌تواند داشته باشد. در این شرایط بانوان شاغلی که محجبه هستند و از چادر استفاده می‌کنند می‌توانند در شرایط فعلی بسته به نوع سلیقه خودشان از چادرهای یکبارمصرف در رنگ و طرح‌های مختلف استفاده کنند. چادرهای یکبارمصرف از پارچه با الیاف طبیعی ‌نانو تهیه شده و امکان سفارش پارچه در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارد. این چادرها در مدل‌های مختلف شال‌دار، عبایی و ساده دوخته می‌شود و رنگ‌بندی تیره و روشن و حتی طرح‌دار دارد. در زمینه دوخت ماسک هم از ابتدای شیوع ویروس کرونا فعالیت کرده‌ و به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌ایم. تولید ماسک با همکاری عده‌ای از بانوان از محله‌های مختلف منطقه ۱۵ انجام می‌شود.»

  • قابلیت استفاده در اماکن زیارتی 

درست است که در شرایط فعلی اماکن زیارتی پذیرای زائران نیستند اما چادرهای یکبارمصرف در اماکن زیارتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. مرادی می‌افزاید: «هر چند در حال حاضر اماکن زیارتی و مساجد تعطیل است، اما می‌توان گفت چادرهای یکبارمصرف فقط در شرایط کرونا مورد استفاده قرار نمی‌گیرند بلکه این چادرها در شرایط عادی هم می‌تواند جایگزین خوبی به جای چادرهای پارچه‌ای باشد که در بدو ورود به زیارتگاه‌ها، مساجد و اماکن مذهبی با آنها مواجه می‌شویم. چون ما از نحوه شست‌وشو و ‌ضدعفونی این چادرها اطلاعی نداریم و همچنین با توجه با اینکه روزانه تعداد زیادی از زائران از چادرهای موجود در اماکن مذهبی استفاده می‌کنند، قابلیت انتقال آلودگی و باکتری‌ها از طریق این چادرها امکان‌پذیر است. هرچند جنس پارچه این چادرها قابلیت بیش از یکبار استفاده را دارند اما ما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه می‌کنیم این چادرها یکبارمصرف شوند.»

  • ویروس‌ها را با خود حمل نکنیم

کرونا خیلی مسائل را به ما متذکر شد. به‌عنوان مثال اینکه ویروس روی البسه می‌تواند تا چند ساعت زنده بماند و انتقال پیدا کند. مرادی در این‌باره می‌گوید: «بسیاری از بانوان شاغل مجبور هستند چادرهای مصرفی خود را بعد از استفاده بشویند. این درحالی است که اگر این چادرها به‌صورت انبوه تولید و در بازار عرضه شود، هر بانوی شاغلی می‌تواند روزانه از یک چادر یکبارمصرف استفاده کند و پس از استفاده آن را دور بیندازد. البته این چادرها بسیار ارزان‌قیمت است و بانوان می‌توانند با قیمت مناسب آن را تهیه کنند. بانوان شاغل باید بدانند که چادرهایی که به سر می‌کنند می‌تواند ویروس یا آلودگی را هم حمل کند. برخی‌ها از محیط کار آلودگی و ویروس را با این چادرها به خانه می‌آورند. به همین دلیل با استفاده از چادرهای یکبارمصرف می‌توان زنجیره انتقال کرونا را قطع کرد.» 

  • حمایت از کسب ‌وکار بانوان 

بانوان بسیاری در سال‌های اخیر درعرصه کارآفرینی و ‌تولید خوش درخشیده‌اند اما همچنان نیازمند توجه بیشتری در این زمینه هستند «زهرا جعفرپور» دختر جوانی است که در کارگاه خیاطی مرادی مشغول کار است. او درباره لزوم توجه به اشتغال بانوان می‌گوید: «مدتی است که زیر نظر خانم مرادی با چرخ صنعتی مشغول تولید چادرهای یکبارمصرف و ماسک شده‌ام. در شرایطی که وضعیت اقتصاد متزلزل است، لازم است مسئولان بیشتر به اشتغال بانوان توجه داشته باشند و از اشخاصی که از هنر و مهارت خود کسب درآمد می‌کنند، بیشتر حمایت کنند. در حال حاضر با همکارانم قدم درمسیر تولید چادرهای یکبارمصرف گذاشته‌ایم و قطعاً با حمایت مسئولان به نتایج مطلوبی می‌رسیم.»

  • آمادگی تولید انبوه را داریم

در شرایط کرونایی تولید چادرهای یکبارمصرف به‌عنوان یکی از اقلام اساسی استایل بانوان محجبه، ایده خوبی است. مرادی با اعلام آمادگی در زمینه تولید انبوه این محصول می‌افزاید: «در حال حاضر بیش از ۱۰ بانو در کارگاه خیاطی من در زمینه دوخت چادرهای معمولی و چادرهای یکبارمصرف فعالیت می‌کنند. البته اغلب این بانوان به دلیل شرایط کرونا در منزل کار می‌کنند. من و تیم کاری‌ام آمادگی تولید چادرهای یکبارمصرف به‌صورت انبوه را داریم و می‌توانیم با عقد قرارداد با اداره‌ها، اماکن مذهبی و زیارتی چادرهای یکبارمصرف تولید کنیم. همچنین در صورت سفارش از طرف مشتری ما قابلیت تولید مانتوهای یکبارمصرف و البسه یکبارمصرف دیگر را هم داریم.» 

  • در مورد ویژگی‌های چادرهای یکبارمصرف تولید شده در کارگاه مرادی بیشتر بدانیم 
  • چادرهای یکبارمصرف از الیاف طبیعی و نانو تهیه شده است.  
  • تنوع در طرح و رنگ‌بندی چادرهای یکبارمصرف، یکی از نکاتی است که چشم هر بیننده‌ای را در نگاه اول به خود خیره می‌کند.  
  • چادرهای یکبارمصرف قابلیت استفاده در محیط‌های اداری، اماکن زیارتی و زیارتگاه‌ها و مساجد را دارد.
کد خبر 543069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha