دیپلم خیاطی را سال ۱۳۶۳ گرفت. «مهناز گوری» حالا با همین هنر و مهارت بانوان زیادی را به خیاطی علاقه‌مند کرده و برای آنان درآمدزایی کرده ‌است.

كارآفريني پاي چرخ خياطي

همشهری آنلاین_راحله‌عبدالحسینی:  او از سال ۱۳۹۳ چراغ کارگاه خیاطی سرای محله دربند را روشن نگه‌ داشته ‌است. در این محل متقاضیان را رایگان آموزش می‌دهد و آرزو دارد کارگاه بزرگ خیاطی دایر کند تا ثمره هنر و مهارتش را در بین هنرجویان بیشتری ببیند؛ هنرجویانی که گاهی پزشک متخصص هستند و گاهی مهندس. با او درباره فوت و فن هنر خیاطی و کارآفرینی گپ زده‌ایم.  

بعد از ۲ هفته قرنطینه کرونایی، یکی دو روز است که کرکره کارگاه خیاطی بالا رفته و تک و توک هنرجویان پای چرخ‌های خیاطی نشسته‌اند. تا پیش از روزگار کرونا کلاس‌های خیاطی گوری خیلی پرجنب و جوش بود. او که سبک خیاطی خودش را دارد و به دنبال ثبت آن هم است می‌گوید: «پدرم خیاط حرفه‌ای کت و شلوار بود.

با نگاه کردن به دستان پدر خیاطی را یاد گرفتم. این‌قدر علاقه داشتم که با پرسش، ریزه‌کاری‌های دوخت ودوز را هم از او آموختم. قدیم‌ها روشی به نام گرلاوین آموزش داده می‌شد که آسان نبود. نسل جوان دوست دارد راحت و بی‌دردسرکاری را یاد بگیرد و زود به سرانجام برساند. به همین دلیل به فکر افتادم خیاطی را آسان آموزش بدهم. راستش را بخواهید از نتیجه کارم راضی هستم و به توصیه دوستان می‌خواهم اگر این روزهای کرونایی فرصتی بدهد، با مراجعه به سازمان فنی و حرفه‌ای این روش آموزش خیاطی را ثبت کنم.» همین آموزش آسان، کلاس‌های خیاطی او را پر از مخاطب کرده ‌است.  

  • اخلاق مشتری‌مداری 

گوری درباره راه‌اندازی کارگاه خیاطی در سرای محله دربند می‌گوید: «چند سال پیش با پیگیری شورایاری و مرحوم میری که شورایار دربند بود توانستم کارگاه خیاطی دایر کنم. خیاطی را به روش آسان یاد می‌دهم و همین انگیزه‌ای شد تا بانوان هم‌محله‌ای ترغیب شوند و خیاطی یاد بگیرند. جلسه دوم که هنرجویان می‌توانند لباس خود را پرو کنند خیلی ذوق‌زده می‌شوند و برای ادامه مسیر انگیزه پیدا می‌کنند.

در کل می‌توانند خیاطی را در ۹ ترم یاد بگیرند.» کارآفرین هم‌محله‌ای ما کار با چرخ‌ خیاطی صنعتی را هم به هنرجویان یاد می‌دهد تا آنان برای راه‌اندازی کسب و کار خود حرفه‌ای باشند: «راه‌اندازی کسب و کار فقط در مهارت خیاطی خلاصه نمی‌شود. من به هنرجویانم مشتری‌مداری و اخلاق‌مداری را هم توصیه می‌کنم. برای اینکه بتوانند کسب و کار خود را داشته‌باشند، باید این مهارت‌ها را هم بدانند.» تا قبل از شیوع کرونا، در کارگاه علاوه بر آموزش خیاطی، سفارش هم قبول می‌کردند و برخی از بانوان در منزل سفارشات را آماده می‌کردند: «کرونا ما را مجبور کرده در فضای مجازی هم فعال باشیم. هر چند برای آموزش خیاطی سخت است که آنلاین تدریس کنم. زیرا من معتقدم کارآموز باید از روی دست من خیاطی را یاد بگیرد. ولی وقتی شرایط تغییر می‌کند ما هم باید خودمان را با شرایط سازگار کنیم.»

  • چرخاندن چرخ زندگی با خیاطی 

«هنرجویی که کارش خوب باشد حتماً می‌تواند درآمد خوبی هم از این راه برای خودش داشته‌باشد.» گوری معتقد است که خیاطی یکی از بهترین راه‌های درآمدزایی برای بانوانی است که می‌خواهند چرخ زندگی را بچرخانند: «هنرجویانی را که مهارت خوبی داشته ‌باشند به مزون‌های مختلف معرفی می‌کنم و خوشبختانه مشغول کار می‌شوند. برخی هم در خانه خودشان کار را آماده می‌کنند و ما بازار کار را برایشان فراهم می‌کنیم. فقط باید همت کرد و بی‌حوصلگی را کنار گذاشت و مهارت را با جان و دل یاد گرفت.»

  • آموزش در ‌سراهای محله

او که سابقه آموزش خیاطی درسراهای محله‌ باغ‌فردوس و محمودیه را نیز دارد با اقشار مختلفی از هنرجویان سر و کار داشته ‌است: «خیاطی آدم را صبور می‌کند. یکی از هنرجویانم پزشک بود و دوره تخصص اطفال را می‌گذراند. می‌گفت از وقتی خیاطی یاد گرفته‌ام صبرم زیاد شده است. به استاد دانشگاه، دانشجوی معماری، کارمند و افراد مختلفی آموزش داده‌ام که برخی از آنها حتی کار با نخ و سوزن را بلد نبودند. اما بعد که برای خودشان لباس می‌دوختند می‌گفتند خیاطی یعنی تمرین صبر و حوصله. هرکدام از این هنرجویان با استعداد و انگیزه‌ای که دارند می‌توانند یک کارآفرین شوند و برای ده‌ها نفر درآمدزایی کنند. یکی از هنرجویانم از کرج می‌آمد و آموزش می‌دید. حالا برای خودش در کرج کارگاه دارد و کارآفرینی کرده است. همت بچه‌ها را که می‌بینم من هم بیشتر به کارم علاقه‌مند می‌شوم.»

  • حمایت از کارآفرینان

«کارآفرین به حمایت حداقلی هم راضی است؛ به شرطی که اجرا شود و فقط در حد حرف باقی‌نماند.» گوری می‌گوید که بارها و بارها به همایش‌ها و جلسات مختلف دعوت شده و از سوی نهادهای مختلف قول همکاری‌هایی مثل اعطای وام و تسهیلات برای گسترش کارگاه خیاطی به او داده‌اند اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده‌است: «من به قدری عاشق کارم هستم که دلسرد نمی‌شوم. اما دلم می‌خواهد برای هنرجویانم و افرادی که نیاز به درآمدزایی از طریق یادگیری این مهارت دارند، مثل بانوان سرپرست خانوار امکانات بیشتری فراهم کنم. متأسفانه حضور در این جلسات فقط باعث اتلاف وقت می‌شود. یکبار وقتی صحبت از فراهم کردن کارگاه بزرگ‌تری برای خیاطی کردم، به من گفتند می‌دانی در شمیران قیمت ملک چقدر است؟ مگر من می‌خواهم ملک بخرم؟ هدف من فقط توسعه کارگاه کارآفرینی خیاطی است که با حمایت نهادها انجام می‌شود.

خیّران هم می‌توانند پای کار بیایند. چه عرصه‌ای بهتر از آموزش و توانمندسازی بانوان محله تا روی پای خود بایستند و با استقلال مالی، هویت اجتماعی خود را پیدا کنند. به افرادی که بضاعت کافی ندارند یا از عهده خرید پارچه برنمی‌آیند، رایگان آموزش می‌دهم و تا جایی که در توانم باشد امکانات در اختیارشان می‌گذارم.  

  • از زبان هنرجویان/دوخت ماسک پارچه‌ای در کارگاه خیاطی 

«میترا حریری» یکی از هم‌محله ای‌های ماست که تا قبل از این با خیاطی آشنا نبود. حالا می‌گوید که حتی به قرقره‌ها و ابزار خیاطی علاقه پیدا کرده‌است: «وقتی به کاری علاقه داشته‌باشی برایت راحت می‌شود و خلاقیت را چاشنی کارت می‌کنی.» در این کارگاه خیاطی هنرجویان زیادی هستند که پیش از این فکرش را هم نمی‌کردند خیاطی یاد بگیرند و حالا می‌توانند برای خودشان پالتو بدوزند.  زهرا تمیزی یکی از اهالی دربند است و در این کارگاه حضور دارد. می‌گوید: «در همین محله خودمان بانوان سرپرست خانواری هستند که برای گذراندن زندگی روزمره نیاز دارند مهارتی یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

کارگاه‌های آموزش صنایع و هنرهای دستی مثل همین خیاطی می‌تواند کمک‌کننده باشد. به شرطی که از کارآفرین حمایت شود.» آوازه روش خیاطی و کلاس‌های خیاطی سرای محله دربند به محله‌های دیگر هم رسیده است.

تمیزی از اهالی محله امامزاده قاسم(ع) هم به کارگاه خیاطی دربند آمده ‌است. او از عید امسال می‌گوید که هنرجویان دوخت ماسک پارچه‌ای را در اولویت گذاشتند تا به سلامت هموطنان خود کمکی کرده ‌باشند: «وقتی بیماری کرونا شیوع پیدا کرد، ما هم وظیفه خود دیدیم‌ کاری را که از دستمان برمی‌آید برای هم‌محله ای‌ها انجام دهیم. به همین دلیل دوخت ماسک پارچه‌ای را به هرکاری اولویت دادیم و در همین کارگاه ماسک دوختیم.» او صحبت‌هایش را درباره ضرورت حمایت از کارآفرینان پی‌ می‌گیرد: «کارآفرین هم‌محله‌ای، ظرفیت محله را می‌شناسند. می‌داند که کدام یک از بانوان به مهارت‌آموزی و کسب درآمد نیاز دارند و می‌تواند گرهی از مشکلات محله باز کند. اما به شرطی که حمایت شود و بتواند امکاناتی مثل چرخ خیاطی یا پارچه و ابزار را در اختیار هنرجو بگذارد.»

کد خبر 571466

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha