با یک حادثه مسیر زندگی‌اش تغییر و حالا نه تنها برای خود بلکه برای جمعی از بانوان محله حافظیه، اشتغالزایی کرده ‌است و چرخ زندگی آنها پشت چرخ‌های این کارگاه کوچک می‌چرخد.

مليحه ارشادنيا

همشهری آنلاین_پروانه بهرام‌نژاد: «ملیحه ارشادنیا» بانوی جوانی است که در یک دهه اخیر آموخته‌هایش را با دیگران به اشتراک گذاشته و با مهارت خیاطی، ضمن کارآفرینی، جمعی از بانوان را هم به خودکفایی رسانده‌است. او این ‌روزها به خاطر شرایط متأثر از شیوع ویروس کرونا در سرای محله حافظیه مستقر است و هر روز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ماسک و گان گرفته تا تل‌های رنگی و انواع مانتو تولید می‌کنند.  

شروع کار بانوی جوان محله اواسط دهه ۸۰ و همزمان با تصادف همسرش بوده و حالا کارآفرین است و برای ده‌ها نفر در کارگاه و برای بانوان بسیاری در خانه‌هایشان اشتغالزایی کرده‌است. ارشادنیا که دو پسر ۱۷ ساله و ۱۲ ساله دارد، می‌گوید: «سالی که کارم را شروع کردم، همسرم تصادف کرده و از کار بیکار شده‌ بود.

بعد من یک چرخ خیاطی خریدم تا بتوانم کمک خرج خانواده باشم. در پارکینگ صاحب‌خانه‌مان کار می‌کردم. وقتی مشتریانم زیاد شد و مردم از کارم راضی‌ بودند، تصمیم گرفتم مستقل کار کنم. تعداد چرخ‌هایم را افزایش دادم و چرخ سردوز و اتو خریدم. تقریباً با سرمایه اولیه ۳۰۰ هزار تومان آن زمان کارم را شروع کردم و توسعه دادم. سفارش سری‌دوزی می‌گرفتم و انجام می‌دادم بعد شاگرد گرفتم و آموخته‌هایم را به علاقه‌مندان یاد دادم.» او در مدت ۱۰ سال، شاگردان بسیاری تربیت کرده که حالا برای خودشان مستقل شده و درآمدزایی می‌کنند.

ارشادنیا ادامه می‌دهد: «پس از گذراندن دوره آموزشی یک مدت آنها پیش خودم کار می‌کردند و بعد از کسب مهارت کافی، حالا برای خودشان درآمدزایی دارند. برخی هم در خانه کار می‌کنند. خودم هم اطلاعاتم را به روزرسانی می‌کنم و با شرکت در ورکشاپ‌های مختلف، آموخته‌هایم را افزایش می‌دهم.» 

  • از آموزش رایگان تا حمایت سرپرستان خانوار

با این چرخ‌ها زندگی را می‌چرخانیم

کارآفرین ساکن محله حافظیه ۴۰سال دارد و در زمینه تولید ماسک و گان تا مانتو و لباس عروس کار می‌کند. او و همکارانش که این روزها تل‌های رنگی تولید می‌کنند، می‌گوید: «قبلاً جای بزرگ‌تری فعالیت داشتیم اما شیوع ویروس کرونا همه چیز را تحت تأثیر قرار داد و با توجه به شرایط اقتصادی و کم شدن حجم کار، راهی سرای محله حافظیه شدم.

به دلیل این بیماری تولید لباس بسیار کم شد و ما به تولید ماسک و گان رو آوردیم. تا اینکه تولید این اقلام زیاد شد، حالا متناسب با سفارشی که به دستمان می‌رسد از از تل سر تا برشکاری برای مغازه‌ها انجام می‌دهیم.» او می‌افزاید: «وقتی موضوع را با سرای محله حافظیه در میان گذاشتم، با وجود اینکه سرای محله بسیار کوچک است، دستم را گرفتند و یک اتاق در اختیارم قرار دادند.»

اولویت کار در این کارگاه با بانوان سرپرست خانوار است. ارشادنیا دراین‌باره می‌گوید: «به آنها آموزش می‌دهم و پس از سپری‌کردن دوره همین‌جا مشغول می‌شوند و بعد از یافتن مهارت کافی برای خودشان مستقل کار می‌کنند. آموزش برای افرادی این چنینی رایگان یا با کمترین هزینه است. این میان افرادی هم که از سوی سرای محله معرفی شوند، رایگان آموزش می‌بینند و از امکانات این مجموعه بهره‌مند می‌شوند.» 

  • اشتغالزایی از راه دور

برای درآمدزایی با یک چرخ هم می‌توان کار را شروع کرد و خواستن مهم‌ترین عامل این راه است. ارشادنیا دراین‌باره معتقد است: «ابتدا که نباید با سرمایه زیاد کار را شروع کرد و با یک چرخ هم می‌توان در این راه قدم گذاشت. اما داشتن پشتکار و پشتوانه برای توسعه و ادامه کار بسیار مؤثر است. اگر دولت کارآفرینان را حمایت کند، این گروه می‌توانند کارشان را توسعه و افراد بیشتری را تحت پوشش قرار دهند و جذب کنند و کمک حال آنها باشند.

ما هم در اینجا در صورت توسعه فضای سرای محله و در اختیار قرارگرفتن فضای بیشتر برای کارگاه، می‌توانیم افراد زیادی را زیر پوشش بگیریم.» او ادامه می‌دهد: «آنهایی که مهارت دوخت ودوز بلد هستند، حتی از خانه سفارش کار می‌گیرند و با ما همکاری می‌کنند و برای خودشان درآمدزایی دارند. افراد می‌توانند مهارت یاد بگیرند چرخ قسطی تهیه و در منزل کار کنند.» به گفته وی، باتوجه به شرایط کرونایی علاقه‌مندان برای همکاری در خانه می‌توانند با شماره ۷۷۴۲۹۵۳۵ سرای محله حافظیه تماس بگیرند.  

  • خرید چرخ قسطی 

با این چرخ‌ها زندگی را می‌چرخانیم

«لیلا آل آقا» سرپرست خانوار و مادر سه فرزند، یکی از افراد فعال در این کارگاه است. او می‌گوید: «سال گذشته به خاطر شیوع ویروس کرونا شغل قبلی‌ام را از دست داده‌ و مجبور بودم برای خودم درآمدزایی کنم. توسط شورایاری محله به این کارگاه معرفی شدم و خیلی همکاری و کمک کردند.

حتی از مسجد محله وام دادند تا بتوانم چرخ بخرم و درآمد کوچکی برای خودم داشته باشم. در شرایط اقتصادی چنین حمایت‌هایی غنیمت است. خدا خیرشان بدهد. وجود چنین مراکزی درسراهای محله بسیار اثربخش است و دست‌کم می‌تواند بار روانی بانوان سرپرست خانوار را کاهش دهد.»

  • حسن نزدیکی به محل سکونت 

«فرانک کاظمی» یکی دیگر از بانوان شاغل در اینجا است. او می‌گوید: «حدود ۱۲ سال پیش با بانو ارشادنیا آشنا شدم و ابتدا کارهایم را برای دوخت به او سفارش می‌دادم. تا اینکه دو سال پیش کنارش آموزش را شروع کردم و حالا برای خودم مستقل شدم و به درآمدزایی رسیدم. حتی از خریدن مانتو و لباس راحت شده‌ام و این موضوع برای من که دو فرزند دانشجو دارم، منجر به صرفه‌جویی هزینه‌ها شده است.» او می‌افزاید: «یکی از ویژگی‌های چنین مراکزی امنیت و نزدیکی به محل سکونت است. به خاطر همین بهتر است چنین مراکزی گسترش و توسعه پیدا کند.»

  • افزایش حمایت‌ها با توسعه فضای سرای محله

«هانیه حقیقت خواه» از۴ سال پیش تاکنون مدیر محله حافظیه است. او می‌گوید: «یکی از فعالیت‌های اصلی ما در سرای محله حمایت از کارآفرینان و بانوان سرپرست خانوار محله است. اما به دلیل کوچکی فضای سرای محله، ما نمی‌توانیم آن‌طور که باید حمایت کنیم.

اکنون در شرایط کرونا و تعطیلی کلاس‌ها، کارگاه را در اختیار بانو ارشادنیا قرار دادیم. اگر فضای بزرگ‌تری داشته باشیم افراد بیشتری را می‌توانیم حمایت کنیم. بانوان سرپرست خانوار نیازمند حمایت هستند و ما آمادگی حمایت از این افراد را داریم. برگزاری کلاس‌های مهارت‌آموزی برای شهروندان هم داریم که می‌توانند آن را یاد بگیرند و در فضای مجازی برای خودشان اشتغالزایی کنند.

همچنین در راستای حمایت از بانوان سرپرست خانوار، با همکاری شورایاری محله و مدیریت محله افرادی که برای تهیه مواداولیه کار خود نیازمند کمک هستند را به مسجد حسنی در محله معرفی می‌کنیم و وام بدون بهره‌در اختیارشان قرار می‌گیرد تا مواد اولیه کارشان را تأمین کنند و کارشان را راه بیندازند.»

کد خبر 603083

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha