در روزهایی که با شیوع ویروس کرونا ماسک به کالایی کمیاب در جهان تبدیل شده است، برخی از شهروندان جنوب پایتخت برای رفع این نگرانی آستین همت بالا زده و اقدام به تولید انبوه آن کرده اند. با مشارکت گروه های جهادی تاکنون بیش از ۴۰هزار ماسک در منطقه۱۹ تولید و در مراکز درمانی توزیع شده است. جزئیات این طرح را در گزارش زیر می خوانید.

تولید ماسک

همشهری آنلاین_زهرا بلندی: این طرح با مشارکت داوطلبانه شهروندان از اوایل فروردین آغاز شد. تاکنون ۴۰هزار ماسک تولید و در مراکز درمانی و محله های منطقه۱۹ توزیع شده است.

«جعفر صفری» مسئول بسیج سازندگی ناحیه ابوذر با بیان اینکه ۵۰درصد محصولات تولیدشده در محله های اسماعیل آباد، دولتخواه، خانی آبادنو، عبدل آباد و... توزیع شده و مابقی به مراکز درمانی ارسال شده است، می گوید: «۲۰پایگاه بسیج محلی در این طرح مشارکت داشته و شرایط تولید ماسک را فراهم کرده اند.»

صفری با اشاره به اینکه تهیه و تحویل پارچه های موردنیاز برای تولید ماسک به عهده حوزه بسیج ابوذر است، ادامه می دهد: «خیاط های محله و علاقه مندان برای مشارکت در این طرح به پایگاه های محلی خود اعلام آمادگی کرده و بعد از آموزش در کارگاه های کارآفرینی یا منزل خود مشغول دوخت ماسک شده اند.»

او در پاسخ به سئوال ما درباره نحوه ضدعفونی ماسک ها می گوید: «این ماسک ها پارچه ای و قابل شست و شو هستند. با این حال مصارف محلی قبل از توزیع توسط تولیدکنندگان با مواد ضدعفونی کننده شست و شو و اتوکشی می شوند و ماسک های مراکز درمانی برای طی مراحل ضدعفونی به وزرت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل می شود.»


تأمین ماسک ساکنان محله
صندوق خیریه امام حسن مجتبی(ع) یکی از گروه های فعال تولید ماسک در محله عبدل آباد است که تاکنون بیش از ۱۴هزار ماسک تولید کرده است. «ابراهیم مرزبان» مسئول این صندوق با بیان اینکه فعالیت های جهادی این صندوق به بحران کرونا خلاصه نمی شود و اعضای ۳۰۰نفره آن پیش از این در طرح هایی همچون کمک به زلزله و سیل زدگان، تهیه ارزاق برای نیازمندان، تهیه جهیزیه و... مشارکت داشته اند، می گوید: «با شیوع بیماری کرونا ۴نفر از خیاط های گروه به صورت داوطلبانه اقدام به دوخت ماسک کردند. این افراد در روزهای قرنطینه کار خود را تعطیل کردند و با همراهی خانواده هایشان با استفاده از چرخ های خانگی وظیفه دوخت پارچه های برش زده ماسک را  به عهده گرفتند.» مرزبان به آغاز فعالیت این گروه از ابتدای سال اشاره کرده و می گوید: «هر روز ۸۰۰ماسک تولید می شود که در نقاط محروم و افراد نیازمندی که از قبل مورد شناسایی قرار گرفته اند توزیع می شود.»


تلاش بانوان سرپرست خانوار در تولید ماسک
کارگاه تولید پوشاک شهید چمران یکی از گروه های جهادی فعال در این طرح است که تاکنون موفق به تولید بیش از ۵هزار ماسک شده است. «محمدرضا فاطمی»، مسئول این کارگاه با اشاره به اینکه فعالیت آنها از هفته اول فروردین آغاز شده است، می گوید: «این کارگاه با هدف حمایت از تولید ملی و ایجاد شغل برای بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست ۲سال پیش در حسینیه شهدای محله خانی آبادنو شکل گرفت. ابتدا تعداد افرادی که در اینجا مشغول به کار شدند به تعداد انگشتان یک دست نمی رسید، اما به مرور زمان با گسترش کار تعداد نیروهایمان به ۲۰نفر رسید.»

فاطمی با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کووید۱۹ کار اصلی کارگاه تا حدودی تعطیل شده است، ادامه می دهد: «با مشارکت داوطلبانه ۹نفر از بانوان خیاط و یک برشکار آقا تولید ماسک را آغاز کردیم. براساس این طرح افراد در کارگاه مستقر می شوند یا با دریافت پارچه ها در خانه اقدام به دوخت ماسک می کنند. بعد از به پایان رسیدن کار، ماسک های آماده برای انجام مراحل ضدعفونی به وزارت بهداشت تحویل داده می شود و در نهایت به بیمارستان امام حسین(ع) می رسد.»


درس های تربیتی را پس می دهند
بانوان جوان محله لقمان جنوبی یکی دیگر از گروه های مشارکت کننده در این طرح هستند که تاکنون حدود ۷۰۰ماسک تولید کرده اند. «نیم تاج شمس» سرپرست ۴۵ساله این گروه با اشاره به اینکه حدود ۱۰سال است به عنوان مربی کارگاه های تربیتی و سبک زندگی در پایگاه بسیج شهید بهشتی فعالیت می کند، می گوید: «شیوع بیماری کرونا بهانه ای شد تا شرایط اجرای الگوهای تربیتی که سال ها به شاگردانم آموزش داده بودم فراهم شود. در روزهایی که کمبود ماسک یکی از دغدغه های مهم مردم بود همراه با شاگردانم تصمیم گرفتیم به عنوان گروهی جهادی مسئولیت مقابله با این بحران را بپذیریم و در تولید این کالا مشارکت کنیم.»

شمس با بیان اینکه فعالیت جدی را با مشارکت ۱۵نفر از بانوان ۱۸تا ۳۰ساله بسیجی و خانواده هایشان از اوایل امسال آغاز کرده، می گوید: «به دلیل آشنایی ام با هنر خیاطی از عهده دوخت ماسک برمی آمدم. چند نمونه ماسک آماده کردم و با ارسال ویدیوهای آموزشی، روش دوخت را به اعضای گروه آموزش دادم و تولید انبوه را شروع کردیم.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه پارچه ها از سوی حوزه بسیج ابوذر تأمین می شود، می گوید: «برای شکست این ویروس و کمک رسانی به مدافعان سلامت هرکاری از دستمان بربیاید انجام می دهیم.»

کد خبر 498829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha