تنها وظیفه شهروندی امروزه شان این است که از خودشان و اطرافیانشان در برابر خطر ابتلا به بیماری کرونا ویروس مراقبت کنند، اما نمی توانند فقط به خودشان بیندیشند و دلشان می خواهد برای حفظ سلامتی دیگران هم قدمی بردارند. کم هم نگذاشته اند و از زمان شیوع بیماری مانند سربازانی شجاع برای سلامتی هم محله ای های خود تلاش کرده اند.

ستاد

همشهری آنلاین- رابعه تیموری: جمعی از ساکنان منطقه هستند که «ستاد مردمی مدافعان سلامت منطقه۱۷» را تشکیل داده اند و  برای دور کردن این آفت از دامن محله های خود کمر همت بسته اند.

وقتی وارد کوچه شهید کشاورز می شوید، با دیدن  جملات «تا آخر ایستاده ایم»، «ستاد مردمی مبارزه با کرونا » و... که روی بنرها و پلاکاردهای سردر و اطراف حسینیه «ولایت» نوشته شده، بی اختیار خاطرات دوران دفاع مقدس در ذهنتان جان می گیرد. داخل حسینیه هم به پایگاه های مردمی آن دوران بی شباهت نیست. فضای حسینیه ساده و کوچک است. در گوشه آن چند جوان مشغول آماده کردن بند و بساط تصویربرداری هستند و یکی، دو نوجوان سرشان به نوشتن و تایپ کردن گرم است. تعدادی اونیفورم بسیج، روی صندلی چیده شده و بعضی از جوانانی که وارد حسینیه می شوند، آنها را می پوشند. تعدادی از آنها هم لباس شخصی به تن دارند. اعضای حسینیه و حتی حجت الاسلام وکیل پور که فعالیت های آنها را مدیریت می کند، سن چندانی ندارند.چند گالن پر از مواد ضدعفونی کنار دیوار ردیف شده و جوان لاغراندامی مواد آنها را به داخل مخازن سمپاشی می ریزد. او با شنیدن صدای توقف خودرو مزدا وانتی که مقابل در حسینیه ایستاده، مخازن را برمی دارد و با عجله از حسینیه بیرون می رود.

  • ۱۲ساعت عملیات

راننده خودرو جوانی کم سن است.وقتی آنها مشغول سوار کردن سمپاش بر دوش یکدیگر می شوند، تصاویر رزمندگان نوجوان جبهه ها که پیش از آغاز عملیات سربندهای یکدیگر را می بستند، مقابلت رژه می روند. هم تیمی هایشان هم از راه رسیده اند و لحظه ای بعد یک اکیپ سرحال و قبراق به همراه گروه فیلمبردار حسینیه آماده هستند تا گوشه و کنار محله ها را ضدعفونی کنند. مخازن پر از مایع ضدعفونی کننده سنگین هستند و به دوش کشیدن آنها به زور بازو نیاز دارد، ولی انگار غیرت این جوانان ترکه ای به زور بازویشان می چربد و مانند مردانی سرد و گرم چشیده، سنگینی مخازن را روی دوش خود تحمل می کنند. ساعت ۴بعدازظهر، زمان حرکت اولین اکیپ سمپاشی و ضدعفونی معابر است. اعضای گروه های بعدی هم مشخص شده و به نوبت تا ساعت ۴ صبح همه معابر و مکان های عمومی محله ها را ضدعفونی می کنند.

حجت ­الاسلام وکیل پور می گوید: «برای سمپاشی معابر روزانه هزار و ۶۰۰ لیتر مواد ضدعفونی کننده استفاه می شود که بخش قابل توجهی از هزینه تامین این مواد را اهالی و اعضای ستاد پرداخت می کنند و دستگاه های سمپاشی و خودروهای حمل و نقل مخازن با کمک بسیج ناحیه حبیب ابن مظاهر و سپاه پاسداران تامین می شود.»

  • به خانواده بیماران کرونایی رسیدگی می شود

سمپاشی معابر تنها وظیفه اعضای حسینیه ولایت نیست. آنها گروهی به نام «ستاد مردمی مدافعان سلامت منطقه۱۷» را تشکیل داده اند و در قالب این ستاد از ضدعفونی معابر گرفته تا رسیدگی به خانواده بیماران مبتلا به کرونا و... را انجام می دهند. حجت الاسلام وکیل پور که مسئولیت این ستاد را برعهده دارد، می گوید: «وقتی بیماری کرونا فراگیر شد، با همفکری اهالی محله های آذری و امامزاده حسن(ع) تصمیم گرفتیم این حسینیه را به ستاد مبارزه با کرونا در این۲ محله تبدیل کنیم، اما با استقبال و پیوستن اهالی محله های دیگر به این گروه، عنوان ستاد مردمی مدافعان سلامت منطقه۱۷ را انتخاب کردیم و با همکاری مدیران ۱۴محله به اهالی منطقه خدمات رسانی می کنیم.»

رسیدگی به خانواده بیماران مبتلا به کرونا که در قرنطینه به سر می برند، از برنامه های  ستاد مدافعان سلامت است که با کمک خیران انجام می شود. حجت الاسلام وکیل پور می گوید: «نوجوانان عضو ستاد برای سالمندان، معلولان و بیمارانی که در قرنطینه به سر می برند، با دوچرخه به صورت روزانه خرید می کنند تا برای تهیه لوازم ضروری خود از منزل خارج نشوند. به حفظ سلامت روحی اهالی منطقه هم توجه شده و با استفاده از ظرفیت روانشناسان و کارشناسان داوطلب جهادی، در حال راه اندازی شبکه مشاوران هستیم تا افرادی که در قرنطینه خانگی دچار افسردگی می شوند، خدمات مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنند. در صورت نیاز این افراد به مشاوره حضوری، مشاوران به منزل آنها مراجعه می کنند.»

  •  در خانه بمانید، خدمات رسانی می کنیم

«هر خانه یک پرستار، مادر بهترین پرستار» عنوان طرحی است که در ستاد مدافعان سلامت منطقه۱۷ اجرا می شود. در این طرح مادران و کدبانوهای خانواده به صورت مجازی روش تغذیه مناسب دوران شیوع بیماری کرونا ویروس، روش های محافظت از بهداشت روان و نشاط اعضای خانواده و... را آموزش می بینند. برای نوجوانان هم طرح پشتیبانی تحصیلی را راه اندازی کرده اند. در این طرح دانشجویان و افراد تحصیلکرده از دانش آموزانی که در امور تحصیلی خود به کمک نیاز دارند، پشتیبانی علمی می کنند. برپایی مسابقات سرگرم کننده مانند نقاشی برای کودکان و معرفی کتاب های صوتی مفید به نوجوانان جزو این طرح است. حجت الاسلام وکیل پور می گوید: «برای اعضای هیئت شرایط استفاده از روضه و مداحی مجازی را فراهم کرده ایم و خانواده ها در منزل پای مداحی و روضه هایی که در هیئت خوانده و ضبط می شود، می نشینند. از این هیئت مجازی استقبال زیادی شده است.»

  • بازار سیاه لوازم بهداشتی را می شکنیم

تولید روزانه ۲هزار ماسک قدم بزرگ اعضای ستاد مدافعان سلامت برای شکستن بازار سیاه اقلام بهداشتی است. این ماسک ها در۳ کارگاه تولید می شود که یکی از آنها در سرای محله آذری قرار دارد. «زهرا رهبر» مسئول این کارگاه است. او می گوید: «در این کارگاه ۸نفر از بانوان محله مشغول دوخت لباس مخصوص بخش ایزوله بیمارستان و ماسک هستند. ما هر روز بیش از ۹ساعت کار می کنیم.»وسایل و امکانات لازم مانند چرخ خیاطی دراختیار تعدادی از بانوان سرپرست خانوار قرار گرفته تا در دوخت اقلام بهداشتی مشارکت کنند. خیران عضو ستاد دستمزد این دوزنده ها را پرداخت می کنند تا کمک خرج زندگیشان باشد.

حجت الاسلام وکیل پور می گوید: «ماسک ها پس از دوخت، برای استریل شدن به وزارت بهداشت فرستاده می شود تا از نظر بهداشتی مشکلی نداشته باشند. نیمی از ماسک های تولید شده در ازای هزینه استریل به وزارت بهداشت اهدا می شود تا در مراکز درمانی مورد استفاده قرار گیرد و نیمی از آنها هنگام ضدعفونی معابر و خدمات رسانی به مردم مورد استفاده اعضای ستاد قرار می گیرد. بخشی از این ماسک ها همراه با بسته های آذوقه و لوازم بهداشتی به خانواده های بی بضاعت داده می شود.»

  • همه پای کار آمدند

تعدادی از روحانیون و طلاب منطقه عضو ستاد مدافعان سلامت هستند. «علی گنج خانلو» یکی از این طلبه هاست که در بخش های مختلف همکاری می کند. او می گوید: «بسیاری از اهالی این منطقه پدر و مادر یا خانواده شهید هستند که بر گردن ما دین دارند. من می خواهم با خدمت در جبهه سلامت بخشی از این دین را ادا کنم.» «ابوالفضل حبیبی» دانشجو است و در ضدعفونی معابر، نظافت هیئت و کارهای اداری ستاد کمک می کند. او می گوید: «دایی من به تازگی شهید شده و در این شرایط نمی توانیم مراسمی برای یادبودش برگزار کنیم، اما خدمت من در اینجا باعث شادی و آرامش او می شود.»

«امیررضا صالح» و «آرمان حبیبی» هم نوجوانانی هستند که اوقات فراغت خود را در هیئت می گذرانند و در آماده کردن لوازم ضدعفونی معابر، خرید وسایل مورد نیاز سالمندان و بیماران و... کمک می کنند. تاکنون ۲۲۰نفر از اهالی محله های مختلف در کانون مدافعان سلامت منطقه عضو شده اند و زمان، توانایی، تخصص و تجاربشان را برای کمک به هم محله ای های خود صرف می کنند.

کد خبر 495048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha