از اسفند ماه سال گذشته که شیوع ویروس کرونا در ابعاد جهانی ظاهر شد، تصمیمات مختلفی توسط مدیریت شهری پایتخت برای کنترل ویروس کرونا در محله‌ها گرفته شد که یکی از آنها خرید برای افراد سالمند است.

خرید

همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده: شاید در ابتدا کنترل این ویروس در محله‌ها تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسید اما با تلاش و برنامه‌ریزی مسئولان اقدامات مختلفی در این زمینه صورت گرفت تا شهروندان علاوه بر گذران زندگی عادی، در مورد این بیماری اطلاعات و آگاهی هم کسب کنند و هوشیار باشند تا کمتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار بگیرند. در این زمینه، اقدامات مختلفی در حوزه سلامت شهروندان صورت گرفت. از توزیع مواد ضدعفونی‌کننده گرفته تا غربالگری سلامت شهروندان که در محله‌ها صورت می‌گیرد. یکی از این اقداماتی که بازتاب مثبتی در میان شهروندان منطقه ۸ داشت، برعهده گرفتن خریدهای روزانه سالمندان و افراد پرخطر از لحاظ سلامتی در ایام شیوع کرونا بود.  

  •  سالمندان سرمایه‌های جامعه هستند 

از زمان شیوع ویروس کرونا تا به حال این جمله را زیاد شنیده‌ایم که سالمندان به دلیل کهولت سن، شرایط جسمانی و عوامل متعدد دیگر، بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند. این در حالی است که با تکیه بر همین موضوع، مدیریت شهری منطقه ۸ تصمیم گرفت‌ تردد سالمندان در محله‌ها را به حداقل برساند. «مهنازاستقامتی» شهردار منطقه ۸ در این‌باره می‌گوید: «سالمندان سرمایه‌های جامعه هستند و حضورشان مایه برکت و آرامش است. او درباره طرح انجام خریدهای روزانه سالمندان توسط داوطلبان سلامت می‌گوید: «همزمان با پدیدارشدن بیماری کرونا تمام محله‌های منطقه ۸ به دقت رصد وسالمندان شناسایی شده‌اند و با توجه به اینکه ریسک حضور این افراد در شرایط کرونا در جامعه بالا است، این گروه در معرض خطر بیشتری نسبت به سایرین قرار گرفته‌اند به همین دلیل طرح انجام خرید و مایحتاج روزانه این افراد با همکاری مدیران محله‌ها و کانون‌های سالمندان با جدیت دنبال شد. »

  •  انجام خریدهای روزانه فقط با یک تماس 

شرایط سالمندان جامعه به گونه‌ای است که برخی از آنها یا تنها زندگی می‌کنند یا در بستر بیماری هستند و امکان خروج از خانه برایشان سخت است. طبعاً سالمندان منطقه ۸ هم از این قاعده مستثنا نیستند و این روزها شرایط زندگی آنها در حال و هوای کرونا و قرنطینه رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است. از طرفی برای خریدهای روزانه باید به بیرون از منزل بروند و از طرفی، ترس و واهمه از ابتلا به کرونا نگران‌شان کرده است.

جعفر امیرآبادی‌زاده/معاون اجتماعی منطقه 8

در این شرایط انجام خریدهای روزانه توسط داوطلبان سلامت، خبر خوشی برای سالمندان است.  «جعفرامیرآبادی‌زاده» می‌گوید: «در شرایطی که همه در قرنطینه بودند، سالمندان را تنها نگذاشتیم و چون اطلاعاتی از وضعیت سلامت و معیشت آنها داشتیم سعی کردیم مشکلات حاصل از کرونا را برای این گروه از جامعه هموار کنیم. اساس کار به این صورت بود که تمام خریدها و مایحتاج روزانه سالمندان توسط داوطلبان سلامت انجام می‌شد و هر سالمند در صورت داشتن خرید می‌توانست با سرای محله تماس بگیرد و در ارتباط با مدیر محله خریدهای روزانه خود را سفارش دهد تا داوطلبان سلامت آن را تهیه کنند. این کار برای هر سالمند هفته‌ای یکبار انجام می‌شود و همزمان به هر سالمند یک پک بهداشتی شامل مایع ضدعفونی‌کننده، دستکش یکبارمصرف و ماسک داده می‌شود. »
 

  •  هوای معلولان را داریم 

طرح خرید مایحتاج روزانه سالمندان شامل حال گروه‌های پرخطر محله از جمله معلولان هم می‌شود. مسئولان خانه‌های سلامت در طرح غربالگری سلامت اهالی محله‌ها، هوای معلولان را هم دارند و سعی می‌کنند با ارتباط تلفنی و حضوری از حال این افراد مطلع شوند. «مونا شاه‌آبادی» بانوی معلول ساکن محله لشکر که از ناحیه پا دچار مشکل است، درباره اطلاع از وضعیت سلامت خود توسط مسئولان خانه‌های سلامت می‌گوید: «از همان ابتدای شیوع کرونا مسئول کانون معلولان دائم با من در تماس و جویای احوالم بود. من شاغل هستم و در ایام کرونا برایم بسیار سخت بود که به دلیل شرایط موجود از منزل خارج شوم. به همین دلیل بعد از اینکه شرایط دورکاری برایم فراهم شد، چند بار مایحتاج روزانه‌ام را داوطلبان سلامت تهیه کردند و به دستم رساندند. »

در منطقه ۸ علاوه بر سالمندان و گروه‌های پرخطر، برای افراد مبتلا به کرونا هم خدماتی در نظر گرفته شده و مدیریت شهری این منطقه شرایطی را برای گذران دوران نقاهت این افراد در منطقه فراهم کرده است. استقامتی درباره این موضوع می‌گوید: «یک مرکز سوله بحران در منطقه برای اقامت بیماران بهبودیافته از بیماری کرونا برای سپری کردن دوران نقاهت اختصاص یافته و با ۶۰ تخت تجهیز شده و این سوله بحران با حضور بسیج جامعه پزشکی اداره می‌شود. » استقامتی می‌افزاید: «این سوله بحران در محدوده تهرانپارس قرار دارد و با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در جامعه تدارک دیده شده و به مدت حداکثر ۱۰ روز بیماران کرونایی می‌توانند دوران نقاهت را در این مکان سپری کنند و از خدمات مختلف بهره‌مند شوند. »
با توجه به اینکه خانواده افراد مبتلا به کرونا بعد از اعزام بیمار به بیمارستان قرنطینه می‌شوند، این تمهیدات برای آرامش خاطر بیمار و خانواده‌اش در نظر گرفته شده تا ۱۰ روز بعد از پایان بیماری هم بیمار تحت نظر باشد تا با آرامش خاطر در کانون خانواده حضور یابد.  

  •  تهیه دارو در اولویت بود 

کرونا بر بازار داروها هم تأثیر گذاشت و سالمندان و عده زیادی از بیماران برای تهیه داروهای خود با مشکل مواجه شدند. بیشترین تقاضای سالمندان در طرح خریدهای روزانه مربوط به تهیه دارو است. به‌ویژه داروهایی که در حالت عادی کمیاب هستند و حالا با آمدن کرونا نایاب شده‌اند. «‌سکینه‌هاشمی» بانوی سالمند ساکن خیابان جانبازان که مدت‌هاست با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کند، در ایام کرونا برای تأمین داروهایش با مشکل مواجه شده است. او درباره تأمین داروهایش توسط داوطلبان سلامت می‌گوید: «برای کنترل بیماری‌ام قرصی را مصرف می‌کنم که بسیار کمیاب است. وقتی متوجه شدم می‌توانم علاوه بر مایحتاج روزانه‌ام، داروهایم را هم به مدیران محله اطلاع بدهم خیلی خوشحال شدم. در تمام مدت دوران قرنطینه داوطلبان سلامت جویای احوالم می‌شدند و از من می‌خواستند در صورت نیاز به دارو آنها را مطلع کنم و هرگز از منزل خارج نشوم. »

  • «داوطلبان سلامت» فرشته نجاتم شدند

«معصومه همتی»، یکی از سالمندان محله نارمک معتقد است داوطلبان سلامت این روزها مانند فرشته‌ نجات هستند. او درباره انجام طرح خریدهای روزانه توسط داوطلبان ســــلامت مـــی‌گوید: «مـن بیماری قلبـی دارم و داروی خاصـی مصرف می‌کنم. تمام فرزندانم خارج از کشور هستند و همسرم مدت‌هاست فوت شده و من تنها زندگی می‌کنم. کرونا که آمد به شدت نگران سلامتی خود شدم و چون در قرنطینه بودم و خروج از خانه با ترس‌ولرز برایم همراه بود، نگران این بودم که چگونه داروهایم را که در حال تمام شدن است دوباره تهیه کنم. وقتی از سرای محله تماس گرفتند و طرح خریدهای روزانه سالمندان را برایم توضیح دادند، خدا را شکر کردم که در این شرایط تنها نیستم و کسانی هستند که داروهایم را تهیه کنند. فردای آن روز با سرای محله تماس گرفتم و مقداری دارو و خریدهای روزانه را سفارش دادم که خوشبختانه خیلی سریع به دستم رساندند. در حالی که آخرین دانه‌های قرصم را مصرف می‌کردم داوطلبان سلامت آن روز فرشته‌های نجاتم شدند. »
 

کد خبر 513602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha