در این روزهای سخت و تلخ کرونایی همه برای مقابله با این ویروس بسیج شده و هرکدام به شکلی پای کارآمده‌اند. پزشکان و پرستاران و همه نیروهای مراکز درمانی در خط مقدم مبارزه، مشغول درمان و ارائه خدمات به بیماران هستند.

سالمندان

همشهری آنلاین_ مهدی اسماعیل‌پور:  گروه‌های جهادی و نیروی‌های داوطلب در ضد عفونی کردن محله‌ها و توزیع دستکش و ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده در میان مردم به نیروهای «شهرداری» و «هلال احمر» و «آتش‌نشانی» کمک می‌کنند. صنعتی‌ها بخش زیادی از فعالیت خود را به تولید دستکش و ماسک و مواد ضد عفونی اختصاص داده‌اند و مردم هم با زدن ماسک و استفاده از دستکش و رعایت پروتکل‌ها که سخت و هزینه بر است، در این پروسه مشارکت دارند. یکی دیگر از مراکزی که این روزها در حال کمک و امدادرسانی به شهروندان است و شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته، اداره‌های «سلامت» و خانه‌های «بهداشت» و «سراهای محله» هستند. در این پایگاه‌ها با کمک بخش‌های دیگر از جمله نیروهای داوطلب مردمی و انجمن‌های مردمی، مساجد و شورایاری‌ها، خدمات متنوعی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. خدماتی که شاید بسیاری از ما درباره آنها چیزی نشنیده باشیم یا دانسته‌هایمان اندک و محدود است.  

  • مشاوره تلفنی به شهروندان منطقه 

ارائه خدمات روان‌شناسی و مشاوره به شهروندان یکی از خدمات خانه سلامت شهرداری منطقه 21 با مشارکت و همیاری‌سراهای محله و نیروهای مردمی داوطلب است. ترس و وسواسی که این روزها در دل مردم افتاده و در خانه ماندن‌های طولانی مدت کودکان و دیگر اعضای خانواده، بیکاری و مشکلات اقتصادی که یکی از جدی‌ترین پیامدها و آسیب‌های ناشی از اپیدمی ویروس کرونا است، سلامت فکری و روانی مردم و انسجام و آرامش برخی از خانواده‌ها را برهم زده است. در چنین شرایطی، گاهی یک درد و دل کردن و گفت‌وگوی ساده و تخلیه شدن روحی، دریافت مشاوره‌ها و احساس داشتن حامی و پشتیبان، می‌تواند مشکلاتی از این دست را حل یا دست‌کم تلطیف کند. بر همین اساس، اداره سلامت شهرداری منطقه در قالب یک طرح محلی، 16 شماره تماس و کارشناس روان‌شناسی را در محله‌های مختلف برای ارائه مشاوره رایگان و غیرحضوری تعیین کرده و در اختیار شهروندان قرارداده است تا در صورت نیاز به مشاوره و دریافت کمک با آنها تماس بگیرند. رئیس اداره سلامت شهرداری منطقه 21 در این‌باره به همشهری محله می‌گوید: «مشاوران و متخصصان دارای مدرک و پروانه کار به شکل داوطلبانه در خدمت مردم محله‌های مختلف منطقه هستند. در هرکدام ازسراهای محله نیز یک مشاور و شماره تماس مشخص اطلاع‌رسانی شده است تا شهروندان در صورت لزوم و نیاز به دریافت مشاوره‌های روان‌شناسی با آنها تماس بگیرند.»

  • بیشترین تماس‌ها از طرف سالمندان 

سؤالی که پیش می‌آید درباره میزان استقبال شهروندان از این طرح و موضوعات مطرح شده است. براساس صحبت‌های «الهام محمدی خجسته»، بیشترین تماس‌ها از طرف افراد سالمند و پدران و مادران گرفته می‌شود. او می‌گوید: «این طرح را از طریق رسانه‌های محلی،‌سراهای محله و شورایاری‌ها اطلاع‌رسانی کردیم و استقبال شهروندان بسیار خوب بوده است. تعداد تماس‌ها در روزهای مختلف متفاوت است. بیشترین تماس‌ها به سبب ترس و اضطراب ناشی از کرونا به‌ویژه در سالمندان است. سالمندانی که به سبب ترس از کرونا، کمتر از خانه خارج می‌شوند و با کم شدن رفت و آمدها، این ترس و نگرانی را دارند که در تنهایی و انزوا دچار کرونا یا مرگ شده و کسی متوجه نشود یا نگران این هستند که در این روزهای کرونایی فوت کنند و غریبانه به خاک سپرده شوند و مراسمی برای آنها گرفته نشود. موارد دیگر هم بیشتر به اختلاف‌های زناشویی و مشکلات والدین با فرزندان‌شان بر می‌گردد. کارشناس‌های ما در این روزها تلاش می‌کنند تا با آموزش و مشاوره درباره چگونگی رفتار با همسر و فرزندان و دادن آرامش به شهروندان، کمک کنند.» با توجه به اینکه ساکنان بسیاری از محله‌ها و شهرک‌های منطقه از جمله «شهرداری»، «دانشگاه» و «فرهنگیان» را افراد بازنشسته تشکیل می‌دهند، طبیعی است که بیشترین تماس‌ها از طرف گروه سنی سالمندان باشد.»

  • همیاری با سالمندان و افراد کم‌توان 

یکی دیگر از برنامه و فعالیت‌های اداره سلامت شهرداری منطقه در این روزها، همکاری با سامانه 4030 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که بر اساس فهرست ارائه شده از طرف این وزارتخانه با شهروندان منطقه که به ویروس «کووید 19» مبتلا شده‌اند یا دارای علائم اولیه هستند، برای مشاوره و راهنمایی تماس گرفته می‌شود. برگزاری مراسم سوگواری آنلاین در محله‌ها به شکل رایگان از دیگر خدمات ارائه شده در این روزها است که از طریق‌سراهای محله با مساجد، مداح و اقوام و آشنایان متوفی هماهنگ می‌شود تا در یک ساعت مشخص در فضای مجازی، در مراسم ختم مشارکت داشته باشند. توزیع ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده و اقلام بهداشتی میان گروه‌های خاصی از شهروندان از جمله سالمندان، افراد دارای معلولیت و بیماری‌های خاص مانند «دیابت» و هم‌چنین خانواده شهدا، ضد عفونی معابر محله‌ها و نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف از جمله نانوایی‌ها با کمک شورایاری، بسیج و گروه‌های مردمی، از دیگر کارها و فعالیت‌های اداره سلامت، در این روزهای کرونایی است. علاوه براین، برنامه‌های مفید دیگری با مشارکت‌سراهای محله و نیروهای داوطلب برگزار می‌شود که طرح «همیاری سلامت سالمندان» نام دارد. رئیس اداره سلامت درباره این طرح به همشهری محله می‌گوید: «در این طرح، افراد سالمند تنها یا دچار بیماری که به هر دلیلی نیاز به کمک برای انجام کارهایی مانند خرید کردن یا کارهای بیرون از منزل دارند، مورد حمایت قرار می‌گیرند و افراد داوطلب آنها را یاری می‌کنند. این طرح شامل همه افرادی می‌شود که به دلایلی مانند بیماری، کهولت سن یا مواردی از این دست، امکان و توانایی انجام کارهای خود را ندارند. افراد واجد شرایط که داوطلب دریافت این خدمات هستند با سرای محله خود تماس بگیرند.»

  • برای واکسیناسیون به خانه‌های بهداشت بروید

محمدی خجسته از شهروندان می‌خواهد برای واکسیناسیون نوزادان به خانه‌های سلامت مراجعه کنند و به سبب ترس از کرونا این کار را به تأخیر نیندازند یا فراموش نکنند: «با توجه به مراجعه افراد مبتلا یا مشکوک به کرونا، پدر و مادرها می‌ترسند تا برای واکسیناسیون نوزادان و فرزندان خود به این مراکز درمانی مراجعه کنند. از سویی دیگر، این روزها بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بسیار شلوغ و درگیر مقابله با کرونا هستند. بر همین اساس، وزارت بهداشت درخواست کرد تا برای انجام واکسیناسیون، بار اصلی را خانه‌های سلامت بر دوش بکشند. شهروندان برای واکسیناسیون می‌توانند با خیال آسوده به خانه بهداشت نزدیک منزل خود مراجعه کنند. نخست اینکه همه پروتکل‌ها و نکات ایمنی در خانه‌های بهداشت رعایت می‌شود. نکته دوم اینکه بخش نوزادان و واکسیناسیون از دیگر بخش‌ها جدا است و شهروندان می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با خیالی آسوده به این مراکز مراجعه کنند.»

کد خبر 536482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha