پا به سن گذاشته، اما سرزنده‌اند و شاداب؛ سالمندانی که خود را از اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی کنار نکشیده‌اند و با عشق و علاقه در حوزه‌های مختلف اجتماعی فعالیت می‌کنند.

موسپيداني كه عصاي دست هستند

همشهری آنلاین_زهرا بلندی:  صحبت از سالمندان فعال و شاخص منطقه ۱۹ است که یکی از آنها دل مشغول سرودن و خوانش شعرهایش در محافل ادبی و آیینی است، دیگری دبیری کانون سلامت منطقه را برعهده دارد و یکی هم ضمن مشارکت با کانون دیابت، هرکاری از دستش بربیاید برای آگاه‌سازی سالمندان منطقه انجام می‌دهد. در این گزارش با گروهی که اخیراً به‌عنوان سالمندان شاخص منطقه توسط شهردار منطقه ۱۹ مورد تقدیر قرار گرفته‌اند بیشتر آشنا می‌شویم.

۳۹ سال از سرودن نخستین شعر آیینی‌اش می‌گذرد، اما همچنان پرتوان‌تر از قبل به یاد امام حسین(ع) قلم می‌زند و شعرهایش را در محافل ادبی و آیینی منطقه می‌خواند. «حسن آخوندی» سالمند ۶۴ ساله ساکن محله خانی‌آبادنو از کودکی با علاقه شخصی در هیئت‌های مذهبی شرکت می‌کرد و به واسطه این حضور همیشگی کم‌کم به نوحه‌سرایی و سرودن اشعار مذهبی روی آورد.

این شاعر آیینی با اشاره به اینکه در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ با برخی نشریات همکاری داشته و تاکنون عنوان شاعر برگزیده در کنگره‌های شعر عاشورایی استان‌های اردبیل، تهران و کردستان را از آن خوده کرده است، می‌گوید: «تا امروز اشعارم شانس چاپ در ۱۰ کتاب را داشته است. این درحالی است که نخستین کتابم با نام «دل باختگان» را در سال ۱۳۹۴ به انتشار رساندم.» این سالمند فعال محله که علاوه بر سرودن شعرهای آیینی در مسجد سیدالشهدا(ع) و حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) شعرخوانی و در هیئت محلی امام سجاد(ع) مداحی می‌کند، می‌گوید: «تا ۱۰ سال پیش به‌صورت مستمر در هیئت‌ها مداحی می‌کردم، اما الان فعالیتم کمتر شده و بیشتر اوقاتم را در انجمن شعرای منطقه ۱۹ که دبیری آن را به عهده دارم سپری و از سوی دیگر خود را برای چاپ کتاب‌های جدید آماده می‌کنم.»

  • دریافت ۶۵۰ کارت منزلت برای سالمندان منطقه
میکائیل عبداللهی


۱۰ سال پیش خیلی اتفاقی نوشته‌ای روی زمین پیدا کرد که روی آن خانه سلامت سالمندان نوشته شده بود. کنجکاو و مشتاق به نشانی درج شده در کاغذ مراجعه و به‌عنوان نخستین عضو کانون سالمندان آمادگی خود را برای تشکیل کانون سالمندان اعلام کرد.

این روایتی از شیوه عضویت «میکائیل عبداللهی» سالمند ۸۱ ساله محله خانی‌آبادنو جنوبی در کانون سالمندان منطقه ۱۹ است که با بیان آن می‌گوید: «مسئول وقت خانه سلامت منطقه به من گفتند که برای شکل‌گیری هرچه سریع‌تر این کانون و ارائه خدمات به کهنسالان، باید سالمندان منطقه را به عضویت در این کانون تشویق کنم. من هم کمر همت بستم تا همه دوستانی که در محله و بوستان شقایق می‌دیدم و می‌شناختم را برای عضویت در این کانون دعوت کنم.

این‌طور شد که کانون با حدود ۲۰ نفر از اعضا آغاز به کار کرد.» عبداللهی که اکنون دبیر کانون سالمندان منطقه ۱۹ است، به اقدامات خوبی همچون تشکیل کانون دیابت، برگزاری کلاس‌های آموزشی سالمندی، برپایی اردوهای زیارتی و... که در این کانون اجرا شده اشاره کرده و می‌گوید: «یکی از دغدغه‌های مهم من این است که همه سالمندان منطقه کارت منزلت دریافت کنند که تاکنون با پیگیری‌هایی که داشتم، ۶۵۲ کارت منزلت برای سالمندان منطقه دریافت کرده‌ام.» او قبل از شیوع کرونا هر روز در خانه سلامت منطقه ۱۹ حضور داشت، اما این روزها با تعطیلی‌سراهای محله، فقط عصرها برای پیاده‌روی به بوستان شقایق می‌رود.»

  • قرآن، یار روزهای کرونایی
حسین نورعلیزاده کرمجوانی

«حسین نورعلیزاده کرمجوانی» سالمند ۷۵ ساله ساکن محله خانی‌آبادنو جنوبی است که اهل محل او را به‌عنوان قاری قرآن می‌شناسند. او با اشاره به اینکه قرآن را از دوران کودکی از عمویش که مکتبی بود یاد گرفته و به مرور زمان با قرائت قرآن در هیئت‌های خانگی به قاری قرآن تبدیل شده است، می‌گوید: «سال‌هاست در مجالس مختلف محلی به‌خصوص در مسجد امام حسین(ع) قرآن قرائت می‌کنم و در حد توان اگر کسی سؤالی داشته باشد راهنمایی‌اش می‌کنم.»
علیزاده کرمجوانی که طی سال‌های سکونتش در این محله پیگیر مشکلات آن بوده و به نوعی معتمد محله هم محسوب می‌شود، می‌گوید: «از ۲ سال پیش عضو کانون سالمندان منطقه شدم. طی این مدت پیش از شیوع کرونا در برنامه‌های مختلف این کانون شرکت می‌کردم، اما فعلاً با تعطیلی‌سراهای محله و ضرورت ماندن سالمندان در خانه، قرآن بهترین یار این روزهایم است و بیشتر اوقاتم را با قرائت قرآن در خانه سپری می‌کنم.»

  • حامی سلامت شهروندان
فاطمه معظم

«فاطمه معظم» جزو بانوان فعال محله است که سلامت شهروندان یکی از دغدغه‌های همیشگی‌اش بوده و ۲۰ سال است در این زمینه فعالیت‌های غیرمتمرکز و ناپیوسته داشته انجام می‌دهد. او درباره آغاز فعالیت‌های محلی‌اش می‌گوید: «۲۰ سال پیش وقتی برای استفاده از خدمات مرکز بهداشت به درمانگاه آیت رفته بودم، با خدماتی که شهروندان می‌توانستند به‌صورت رایگان از آنها بهره‌مند شوند آشنا شدم.

از آن پس همه تلاشم را به کار گرفتم تا اهالی محله‌ام را با چنین خدماتی آشنا کنم. بعد از مدت کوتاهی در این مرکز من را به‌عنوان رابط بهداشت محله شریعتی شمالی می‌شناختند. با افرادی که در این محله مستأجر بودند یا درباره خدمات مرکز بهداشت چیزی نمی‌دانستند، تا درمانگاه همراهی می‌کردم یا مشخصاتشان را به درمانگاه ارائه می‌دادم و خلاصه هرکاری از دستم بر می‌آمد برایشان انجام می‌دادم.»

معظم با اشاره به اینکه حدود ۱۵ سال پیش متوجه می‌شود پیش دیابت دارد، می‌گوید: «به سبب بیماری‌ام بیش از پیش مشتاق کسب اطلاعات درباره این بیماری بودم و در دوره‌های آشنایی با دیابت و... مرکز بهداشت شرکت می‌کردم. حتی مدتی هم به‌عنوان همتای دیابت در کلینیک تخصصی دیابت فعالیت داشتم.»

این بانو که اکنون یکی از اعضای فعال کانون سالمندان منطقه ۱۹ است، با اشاره به اینکه ضمن شرکت در جلسات آموزشی، بانوان محله را برای شرکت در این دوره‌ها ترغیب می‌کند، می‌گوید: «پیش از شیوع کرونا برای برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی، برپایی ایستگاه‌های سلامت و سنجش قند و فشارخون با اداره سلامت و کانون سالمندان مشارکت داشتم که متأسفانه فعلاً به دلیل شیوع بیماری کرونا، تاحدودی کمرنگ شده و این روزها اوقات فراغتم را به پیاده‌روی در در بوستان شریعتی، آن هم در ساعت‌های خلوت روز اختصاص می‌دهم.»

  • خدمات روزهای کرونایی کانون سالمندان
فاطمه داداش‌زاده/مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه19

سالمندان منطقه ۱۹ به دلیل سکونت در بافتی مذهبی و سنتی، از جایگاه نسبتاً بالایی دربین خانواده و اهل محل برخوردارند. به همین دلیل کمتر به خانه‌های سالمندان سپرده می‌شوند و اغلب در کنار خانواده‌هایشان روزهای کهنسالی خود را سپری می‌کنند. «فاطمه داداش‌زاده» مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه ۱۹ با بیان این موضوع و با اشاره به اینکه ۳۰۰ سالمند در کانون سالمندان منطقه عضویت دارند،

می‌گوید: «همه این افراد پای کار هستند. پیش از شیوع کرونا در برنامه‌های مختلف کانون‌های سالمندی محله‌ها شرکت می‌کردند، در کاشت و نگهداری از گل‌ها و گیاهان فعال هستند و حتی سال گذشته در بازی‌های نشاط و سالمندی بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران مقام چهارم را از آن خود کردند.» داداش‌زاده درباره ارائه خدمات غربالگری که اکنون با وجود شیوع کرونا خیلی محدود شده است، می‌گوید: «۳ پایگاه بهداشت منطقه درسراهای محله شکوفه، شریعتی جنوبی و خانی‌آبادنو شمالی، هر روز در ساعات اداری آماده ارائه خدمات غربالگری رایگان به سالمندان هستند. اعضای کانون سالمندان منطقه هم می‌توانند برای دریافت خدمات رایگان مشاوره روان‌شناسی با شماره ۵۵۵۲۲۲۳۳ تماس بگیرند.»

کد خبر 561985

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha