بچه وسطی آقا قربان همیشه دوست داشت‌کاری برای بقیه انجام دهد. او دختری بود که به جای بازی با عروسک‌هایش، مشکلات کوچه و محله را یکی یکی می‌نوشت و به پدرش می‌داد تا راهی برای حل آنها پیدا کند.

اهالی

همهشری آنلاین _ ابوذر چهل امیرانی:  همه می‌گفتند «شهناز» به پدرش شبیه است و می‌خواهد مثل او قدمی برای هم‌محله‌ای‌ها و آشناها بردارد تا گره از مشکلات‌شان باز شود. خیلی‌ها هم می‌گفتند به محض اینکه ازدواج کند، سرش به خانه‌داری گرم می‌شود و شوهرش مانع کارهایش می‌شود، اما وقتی با «رفیع احمدپور» وصلت کرد، همسرش حامی اصلی او برای پیگیری مشکلات مردم شد. این گزارش بخشی از تلاش‌های «شهناز دستور» یکی از بانوان فعال منطقه ۱۷ است که قدم زیادی برای‌ آبادانی محله باغ خزانه برداشته است.

ساعت ۴ صبح که از خواب بلند می‌شود و غذای ظهر را آماده می‌کند، اهل خانه می‌فهمند مادرشان روز پرمشغله‌ای پیش رو دارد. قرار است در جلسات مختلف شرکت کند یا به اداره‌های مختلف برود تا مشکلات محله باغ خزانه را پیگیری کند و به گوش مسئولان برساند. از کودکی همین شیوه را در زندگی داشته، اما ۱۶ سال است که با همه وجود برای اهل محل مادری می‌کند. مسئولیت‌های مختلفی هم در محله دارد که شمارش آنها آسان نیست.

نمونه‌اش عضویت در هیئت‌رئیسه شورایاری، فرماندهی پایگاه بسیج سیدالشهدا(ع)، عضویت در کارگروه فرهنگی، مددکار خیریه‌الزهرا(س)، مسئول اجتماعی حوزه بسیج ۲۴۸ ایمان و مددکار مرکز نیکوکاری مسجد فاطمیه(س) است. حدود یک‌سال هم مدیریت سرای محله باغ خزانه را برعهده داشته و اینک به‌عنوان سرگروه طرح شهید سلیمانی، برای غربالگری عمومی مردم در خصوص بیماری کرونا تلاش می‌کند. برای فعالیت در هریک از این مراکز هم تاکنون مزدی نگرفته و حتی از پس‌انداز خود خرج کرده است.

  • بررسی همه روزه مشکلات محله

«شهناز دستور» ۵۳ ساله است، اما هر روز از ابتدا تا انتهای محله باغ خزانه می‌چرخد تا نواقص را شناسایی و در نخستین فرصت به اطلاع مسئولان برساند. فرقی هم نمی‌کند مشکلاتی که رصد می‌کند حل آنها در زمره فعالیت‌های مسئولان شهری باشد یا آموزش و پرورش، اداره‌های آب، برق، گاز، کمیته امداد، راهنمایی و رانندگی یا نیروهای انتظامی. آرزوی اول و آخر او حل مشکلات فرهنگی و فقر از محله باغ خزانه است. ساکنان محله را افرادی زحمتکش می‌داند که لایق بهترین‌ها هستند، اما به دلایل مختلف با کمبودهای زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در خیابان قزوین و ورودی خیابان شهید برادران حسنی مجتمعی برای آموزش نابینایان وجود دارد. پیگیری زیادی برای نصب پل مکانیزه در این محدوده کرده تا در کنار نابینایان، افراد مسن و هم‌محله‌ای‌هایش از پل مکانیزه استفاده کنند و به راحتی وارد محله شوند، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. با قدم زدن در پیاده‌رو خیابان شهید حسنی نواقص را یکی یکی می‌شمرد؛ چرخ بعضی از مخازن زباله نیاز به تعمیر دارد، برخی از تجهیزات شهری مثل صندوق‌های صندوقات باید تعویض شوند، اصناف به قوانین احترام بگذارند و سدمعبر نکنند، تخلیه سطل‌های زباله به موقع انجام شود و...

  • کارهایی که مانده و مشکلاتی که حل شد

دستور، با دیدن بخش‌هایی از محله‌اش جان دوباره می‌گیرد و رضایت از کارهایی که همراه با اعضای شورایاری محله باغ خزانه انجام داده، در چهره‌اش نمایان می‌شود. نهرهای کوچه‌ها را نشان می‌دهد که کانیو شده‌اند و خودروها به راحتی می‌توانند وارد کوچه شوند. خوشحال است که با این کار از آبگرفتگی کوچه‌ها و خیابان‌ها جلوگیری می‌شود و از طرف دیگر جانوران موذی مثل موش زیستگاهی در محله ندارند. خوشحال است که پیاده‌روها مناسب‌سازی شده و معلولان به راحتی می‌توانند در آنها تردد کنند و امیدوار است ویروس کرونا هرچه زودتر از بین برود تا بچه‌ها بتوانند از وسایل بازی که پشت بازار تره‌بار قلعه‌مرغی نصب شده، استفاده کنند. تجمع وانتی‌های میوه‌فروش هم در خیابان شهید حسنی تا حدودی از بین رفته، اما چند وانتی را ابتدای خیابان شهید حبیب‌الله یوسفی نشان‌مان می‌دهد که منتظرند در فرصت مناسب در خیابان اصلی محله بساط کنند.

  • در زندگی کم نگذاشته‌ام

هیچ وقت از رسیدگی به خانه، همسر و بچه‌هایش کم نگذاشته و برای اینکه کمبودی در خانه حس نکنند از وقت استراحت خود گذاشته و پیش از خروج از خانه خریدها را انجام داده، غذای اعضای خانواده را بار گذاشته، لباس‌های‌شان را اتو زده و به همه امور منزل رسیدگی کرده است. «شهناز دستور» معتقد است یک زن زمانی می‌تواند به امور مردم و محله‌اش رسیدگی کند که در مرحله اول به همه وظایفش در خانه عمل کرده باشد و همسر و فرزندانش دچار مشکل و کمبود نشوند. در این سال‌ها از امور تحصیلی بچه‌هایش نیز غافل نشده و نامنویسی آنها در مدارس تا پیگیری کارهای درسی‌شان را انجام داده است.

دستور، ۳ فرزند تحصیلکرده دارد. «رضا»، «محمد» و «ندا» که هر سه لیسانس مهندسی در رشته‌های مختلف دارند. در خانواده‌ای بزرگ شده که پدرکارمند و اهل مطالعه بوده و پیگیری مشکلات آشنایان و همسایه‌ها را وظیفه خود می‌دانسته است. مادرش خانه‌دار و خواهر شهید قباد اسدی است و ۲ خواهر و ۳ برادر دارد که همگی تحصیلات بالایی دارند و در رشته‌های پزشکی فعالیت می‌کنند. خودش دیپلم دارد و معتقد است که به دلیل شاغل نبودن، فرصت خدمت به اهالی را به دست آورده است.

  • خیریه‌الزهرا(س)، خانه امید نیازمندان

خانه‌ای قدیمی در یکی از کوچه‌های محله باغ خزانه، پاتوق «شهناز دستور» و جمعی از بانوان فعال منطقه است. در این خانه که به خیریه‌الزهرا(س) معروف است و دبیر شورایاری محله باغ خزانه دراختیار آنها گذاشته، فعالیت‌های خیرخواهانه زیادی انجام می‌شود. یکی از این کارها، جمع‌آوری پوشاک و کفش از خیّران برای اهدا به نیازمندان است. اهالی و نیکوکاران، پوشاک به این خانه آورده و دستور و بانوان هم‌محله‌ای، آنها را دسته‌بندی می‌کنند. ۱۵۰ خانواده‌ای که تحت پوشش این خیریه هستند، در زمان نیاز به اینجا آمده و لباس و کفش برای خودشان و اعضای خانواده انتخاب می‌کنند و رایگان می‌برند.

لباس عروس و کت و شلوار دامادی هم در اینجا وجود دارد و زوج‌های کم‌بضاعت امانت می‌گیرند و بانوانی که نیاز به لباس مجلسی دارند تا در مهمانی‌ها و جشن‌ها شرکت کنند، سری به این خانه می‌زنند. در همین خانه سبد کالا هم بسته‌بندی و به‌صورت ماهانه و در مناسبت‌های مختلف بین خانواده‌های کم‌بضاعت توزیع می‌شود. همچنین در همین خیریه کمک‌های مردمی برای تأمین دارو، جراحی و رهن خانه افراد نیازمند جمع‌آوری و بنا به ضرورت، این کارهای خیریه در محله‌های دیگر هم انجام می‌شود.

دستور، همراه با اعضای شورایاری محله باغ خزانه در زمان شیوع ویروس کرونا هم فعالیت‌های مؤثری داشته است، به‌طوری که محله‌شان رتبه نخست پیشگیری از شیوع کرونا را بین محله‌های منطقه ۱۷ کسب کرده و از طرف مسئولان مرکز بهداشت جنوب تقدیر شده‌ است. توزیع ۴ هزار ماسک، بسته‌های بهداشتی، نصب برچسب با محتوای فاصله‌گذاری اجتماعی در نانوایی‌ها و بانک‌ها و استقرار چند مخزن بزرگ حاوی مواد ضد عفونی‌کننده به مدت ۴ ماه در معابر اصلی برای استفاده رایگان شهروندان از فعالیت‌های او و شورایاران محله است.

کد خبر 572976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha