سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

زیر پوست این شهرچه خبرها که نیست، جای جای آن ردپای طرح‌های عمرانی و ترافیکی دیده می‌شود.

جولان

 همشهری آنلاین_ مژگان مهرابی:‌ با این هدف که چهره شهر را زیباتر و آسایش را به شهروندان هدیه دهد. اما همیشه این طرح‌ها با موفقیت همراه نیست چراکه گاهی اوقات نگاه سلیقه‌ای یا غیرکارشناسی باعث می‌شود طرحی که می‌تواند گره‌گشا باشد به عامل دردسر تبدیل شود. مثل طرح سنگفرش کردن خیابان ۱۷ شهریور که مشکلات زیادی را برای اهالی محله اسدی به وجود آورده است. حضور معتادان متجاهر، زنان خیابانی و سارقان از جمله معضلاتی است که شهروندان محله اسدی به آن اشاره می‌کنند. اما دغدغه دیگر آنها وجود مغازه‌های دست دوم‌فروشی است که با حضور معتادان و سارقان رونق پیدا کرده است. همراه با «حسین حسنی» دبیر شورایاری محله اسدی گشتی در خیابان‌های این محله زده و پای صحبت شهروندان نشستیم.   

  • کاهش مشتری مغازه‌های قدیمی

نمای میدان امام حسین(ع) و خیابان ۱۷ شهریور با ۱۰‌ـ ۱۲ سال پیش خیلی فرق کرده است. آن زمان میدان امام حسین(ع) فضای سبز زیبایی داشت که طراوت و شادابی را به رهگذران هدیه می‌داد. اما حالا ستون‌های آهنی در آن‌جا خوش کرده که از دیدنشان حس متفاوتی پیدا می‌کنید، حسی که برای خیلی از قدیمی‌های محله تازگی دارد. محوطه میدان امام حسین(ع) حالا عاری از گل و بوته یا آبنمایی است که خستگی را از تن شهروندان بیرون کند. در واقع می‌توان گفت تبدیل به پاتوقی برای کارگران فصلی، مسافران و افراد غریبه شده است. خیابان ۱۷ شهریور که بیشتر راسته فروشگاه‌های فرش و موکت است هم شور و هیاهوی خود را از دست داده و دچار رخوت شده است. در پیاده‌راه این خیابان سنگفرش شده به جای رفت‌وآمد مشتریان، گله به گله افراد معتاد و ژنده‌پوش نشسته‌اند که با تاریک شدن هوا تعدادشان بیشتر هم می‌شود. «کامران دلفانی» از کاسبان خیابان ۱۷ شهریور در این‌باره می‌گوید: «چند سالی است از اجرای طرح سنگفرش خیابان ۱۷ شهریور و زیباسازی میدان امام حسین(ع) می‌گذرد. این اقدام اگرچه تغییر و تحولی را در مناطق ۱۲ و ۱۳ ایجاد کرد اما آنقدر کارآمد نبود که بتواند بازتاب مثبتی داشته باشد. بن‌بست شدن خیابان ۱۷ شهریور باعث شده کسب و کار ما کساد شود. تعداد مشتریان ما به حداقل رسیده و بعضی از روزها هم اصلاً مشتری نداریم. در عوض این معبر پر رفت‌وآمد به پاتوق معتادان و مالخرها تبدیل شده است. »

  • یک خیابان در حوزه استحفاظی ۳ کلانتری

حضور معتادان در خیابان ۱۷ شهریور و کوچه‌های منتهی به آن باعث شده، بعضی از خانه‌های محله اسدی تبدیل به خوابگاه افراد ناباب و معتاد شود. «ابراهیم مؤمنی» از دیگر کاسبان این خیابان با اشاره به این موضوع می‌گوید: «متأسفانه بعضی از خانه‌های این محله به محل رفت‌وآمد افراد غریبه در محل تبدیل شده‌ است. افرادی با ظاهر غیرموجه به راحتی در این محله رفت‌وآمد می‌کنند و پاتوقشان همین خانه‌هاست. در اینجا به راحتی موادمخدر خرید و فروش می‌شود و متأسفانه مسئولان برای جمع‌آوری آنها اقدام نمی‌کنند. » در این راستا، شهرداری منطقه ۱۳ در طرحی ضربتی اقدام به پلمب بسیاری از خوابگاه‌های مجردی در محله‌های اسدی و زاهدگیلانی کرده است. با این وصف معتادان و افراد ناباب همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. «حسین حسنی» دبیر شورایاری محله اسدی با تأیید صحبت اهالی دلیل زیاد بودن خانه‌های مجردی، فرسوده بودن بافت محله و ریزدانه بودن خانه‌ها می‌داند و می‌گوید: «خانه‌های این محله را با قیمت کم می‌توان خریداری یا اجاره کرد. محله شلوغ و متراکم است. از این‌رو هر مالکی که خودش در اینجا زندگی نکند خانه‌اش را به افراد غریبه اجاره می‌دهد. همین باعث شده پای بسیاری از افراد غیربومی و مهاجر و ‌گاه معتاد به این محله باز شود. در مورد خانه‌های مجردی به کلانتری محله اطلاع‌رسانی و حتی نامه‌نگاری هم کرده‌ایم. اما هنوز اقدامی نشده است. این خیابان در محدوده فعالیت ۳ کلانتری ۱۲۸ تهران‌نو، ۱۰۶ نامجو و ۱۱۲ بهارستان است. برای همین هر کلانتری رسیدگی به این موضوع را به کلانتری دیگری واگذار می‌کند و می‌گوید در حوزه استحفاظی آن قرار ندارد. »

  • مغازه‌های دست دوم‌فروشی خیابان منتظری

مشکلات محله اسدی به موارد گفته شده ختم نمی‌شود. به گفته حسنی، مالخرها هم در این محله جولان می‌دهند و کارشان به جایی رسیده که برای عرضه اجناس خود مغازه هم اجاره کرده‌اند. او پیشنهاد می‌دهد سری به خیابان شهید منتظری بزنیم. از ابتدا تا انتهای این خیابان، مغازه‌هایی است که اجناس دست دوم فروخته می‌شود از میز و کمد و وسایل آشپزخانه تا لباس و فرش و کفش. هرچه بخواهید در این مغازه‌ها وجود دارد که با حداقل قیمت فروخته می‌شود. این‌طور که اهالی نقل می‌کنند، مالخرها و ضایعات‌فروش‌ها پیش‌تر در کوچه‌ای واقع در خیابان مازندران مستقر بوده‌اند که شهرداری منطقه ۱۲ آنها را جمع‌آوری کرد. «محمود منوچهری» صاحب سوپرمارکت صداقت در این‌باره توضیح می‌دهد: «ضایعات‌فروش‌ها بعد از به هم خوردن کاسبی‌شان در کوچه‌ای که به«کوچه دزدها» معروف بود، به این سوی خیابان آمده و در خیابان شهید منتظری مستقر شده‌اند. اول دستفروشی می‌کردند و بعد که کسب و کارشان رونق گرفت مغازه هم اجاره کردند. برخی اجناس‌شان را هم معتادان و سارقان فراهم می‌کنند. » از قرار معلوم موضوع فروش اجناس دست دوم بارها از سوی اهالی و کاسبان قدیمی به مسئولان شهرداری اعلام شده اما هنوز اقدامی برای جمع‌آوری آنها صورت نگرفته است.

کد خبر 524199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha