نام گروه‌شان را گذاشته‌اند «جوانان گروه جهادی امام رضا(ع)» و هدف‌شان را هم خدمت به اقشار کم‌ درآمد جامعه تعریف کرده‌اند.آنها ۲ هدف اصلی را دنبال می‌کنند؛ اول اینکه اجناس باکیفیت و ارزان‌قیمت به دست شهروندان عادی و قشر متوسط جامعه برسانند و دوم؛ با شناسایی نیازمندان جامعه به شکل آبرومندانه اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان را به دست‌شان برساند.

ماموریت محرمانه

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:  جوانان گروه جهادی امام رضا(ع) و اعضای خیریه بیت‌الحسن(ع) از راه‌اندازی این نمایشگاه به دنبال کسب منفعت مالی نیستند و فقط می‌خواهند در این شرایط اقتصادی کمک حال طبقات اجتماعی مختلف باشند. برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این گروه جهادی به خیابان شهیدان بهرامی رفتیم.

از چهره جوان‌شان کاملاً معلوم است که از بچه‌های دهه ۷۰ و ۸۰ هستند و در بین‌شان دانشجو، سرباز و معلم نیز دیده می‌شود. این افراد برای دریافت مزد و حقوق به اینجا نیامده‌اند و نیت‌شان فقط خدمت به شهروندان است و عقیده دارند رضایت مردم و دعای خیر آنها بیشتر از هر چیز دیگری برایشان ارزش دارد.

ماموریت محرمانه جوانان گروه جهادی امام رضا(ع)
مهدی کریمی/ بانی خیریه
  • از تخفیف‌های ۵۰ درصدی تا اهدای هزاران هدیه

محوطه‌ای که در خیابان شهیدان بهرامی در اختیار جوانان گروه جهادی امام رضا(ع) برای برپا کردن غرفه قرار گرفته شده بسیار شلوغ و پر رفت‌وآمد است. هرچند آنها این کار را از ماه محرم و عاشورای حسینی آغاز کرده‌اند، اما استقبال مردم برای حضور در نمایشگاه عرضه نوشت‌افزار به اندازه‌ای بوده که زمان فعالیت‌شان را چندین مرتبه تمدید کرده‌اند تا به نیازهای شهروندان تمام و کمال پاسخ دهند. این‌طور که‌بانی جوان این نمایشگاه برای‌مان تعریف می‌کند از ابتدای مهر که فعالیت مدارس به‌صورت رسمی آغاز شده به‌طورمیانگین هر روز هزار نفر از این محل بازدید و اقلام مورد نیازشان را با کمترین قیمت خریداری کرده‌اند. «سینا نوروزی» به همراه مادرش سبد خرید و شماره گرفته تا پس از انتخاب دفتر، خودکار، خط‌کش و... به قسمت پرداخت هزینه‌ها برود. مادر این دانش‌آموز درباره علت حضورش در نمایشگاه می‌گوید: «در اینجا برای دانش‌آموزان با ارائه کد ملی، تخفیف حدود ۵۰‌درصدی در نظر می‌گیرند که با توجه به شرایط تورمی بازار و گرانی نوشت‌افزار به سود خانواده‌هاست.» «مهدی کریمی» جوان متولد سال ۱۳۷۸ سرگرم ارائه خدمت به مراجعان است که به او نزدیک می‌شویم. او که‌بانی اصلی راه‌اندازی این نمایشگاه است، ابتدا تمایلی برای صحبت نشان نمی‌دهد، اما وقتی با اصرار ما روبه‌رو می‌شود، می‌گوید: «من یکی از خادمان آستان مقدس امام رضا(ع) هستم که به همراه دوستانم در این محل جمع شده‌ایم تا بلکه به شهروندان خدمتی کرده باشیم. یکی از خاطرات شیرین ما در این ایام این است که با حمایت خیریه بیت‌الحسن(ع) و گروه جوانان جهادی امام رضا(ع) توانستیم هزار و یک بسته شامل نوشت‌افزار مدرسه را آماده و به دست دانش‌آموزان نیازمند برسانیم.»

ماموریت محرمانه جوانان گروه جهادی امام رضا(ع)

  • مشارکت در کار خیر لطف خداست

فعالیت اصلی کریمی و خانواده‌اش در بازار تهران است و روحیه خدمت به مردم را حاصل تربیت پدر و مادر و حضور در کلاس درس و بحث علمای دینی می‌داند. او درباره چگونگی راه‌اندازی این نمایشگاه می‌گوید: «شهرداری منطقه ۱۸، به‌ویژه مسئولان ناحیه ۲ در برگزاری نمایشگاه نوشت‌افزار در خیابان شهیدان بهرامی مشارکت داشتند و همه‌جانبه حمایت‌مان کردند. در همین مدت تعداد زیادی بسته نوشت‌افزار به ناحیه ۲ و همچنین خیریه نسیم طوس ارسال شده تا از طریق آنها به دست دانش‌آموزان بی‌بضاعت و محروم برسد.» ‌بانی راه‌اندازی این نمایشگاه از نهادهایی که در این زمینه پشتیبان و یاورشان بوده‌اند قدردانی می‌کند و می‌گوید: «بدون‌ تردید شریک شدن در انجام کار خیر بی‌حکمت نیست و قدر مسلم پروردگار چنین فرصت و موقعیتی را برای بندگانش فراهم می‌کند. پس باید قدر این لحظه‌ها را بدانیم و برای کمک به همنوعانمان از یکدیگر سبقت بگیریم.»
ضرورت حفظ کرامت مهمانان امام رضا(ع)
مهدی کریمی و دوستانش که تعدادشان در چند شیفت‌کاری به ۳۲ نفر می‌رسد، این مجموعه را اداره می‌کنند. او به متصدیان فروش نوشت‌افزار مدام سفارش می‌کند که مراقب شهروندانی باشند که بضاعت و توان مالی ندارند و به هیچ عنوان اجازه ندهند که دانش‌آموزی دست خالی از نمایشگاه خارج شود. او از این اقشار به‌عنوان مهمانان ویژه امام رضا(ع) یاد می‌کند و می‌گوید: «از مجموع هزار نفری که در طول روز به این محل می‌آیند تقریباً ۷۰۰ نفر جزء اقشار ضعیف و کم درآمد و حدود ۳۰۰ نفر هم از اقشار متوسط جامعه هستند. بچه‌های گروه جهادی امام رضا(ع) در این نمایشگاه مأموریت محرمانه و ویژه‌ای هم دارند و آن اهدای نوشت‌افزار به اقشار ضعیف و کم درآمد به شرط حفظ منزلت، کرامت و عزت نفس آنهاست. این کار به شیوه‌ای انجام می‌شود که کسی از مراجعه‌کنندگان متوجه اهدای نوشت‌افزار نمی‌شود. رفتار بچه‌ها با این اقشار مثل همه شهروندان است و در زمان پرداخت هزینه طوری عمل می‌شود که انگار آنها پول اجناس خود را تمام و کمال پرداخت کرده‌اند.»

ماموریت محرمانه جوانان گروه جهادی امام رضا(ع)
علی معروفی/ عضو خیریه

  • نصب بیرق ضریح مطهر امام رضا(ع) در نمایشگاه

فضای داخل نمایشگاه با نصب بیرق ضریح مطهر حرم امام رضا(ع) معنوی و نورانی شده است. «علی معروفی» از جوانان گروه جهادی امام رضا(ع) که این پرچم را با طی کردن چندین کیلومتر از مشهد مقدس به تهران آورده تا در این محل نصب شود، می‌گوید: «وقتی که مهدی کریمی نام این نمایشگاه را به نام امام هشتم شیعیان مزین کرد پیشنهاد داد که برای تبرک کار این مجموعه، این بیرق از آستان مقدس تحویل گرفته و در فضای نمایشگاه نصب شود.» وی از روزی که این پرچم در نمایشگاه نصب شده و در معرض دید شهروندان قرار گرفته، صحبت می‌کند و می‌گوید: «حال و هوای بسیار معنوی به وجود آمده بود که وصف آن دشوار است. پخش عطر صحن و سرای حرم امام رضا(ع) درفضای نمایشگاه حس خاصی را به شهروندان منتقل می‌کرد؛ ضمن اینکه برخی از اهالی این پرچم را برای گرفتن حاجات معنوی چند روز به امانت گرفتند و به خانه بردند و دوباره بازگرداندند.»

  • کار خیر ادامه دارد

فعالیت خیریه بیت‌الحسن(ع) که در محدوده بازار تهران حضور دارد تنها به راه‌اندازی نمایشگاه نوشت‌افزار ختم نمی‌شود. مهدی کریمی از جوانان فعال در این خیریه می‌گوید: «به همت بازاریان نیکوکار برنامه‌های این خیریه در طول سال برای اقشار محروم تداوم دارد؛ از تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند گرفته تا تهیه دارو و پرداخت هزینه درمان افراد بی‌بضاعت.»

کد خبر 631700

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha