مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
۰ نفر

فتانه احدی-  البرز- خبرنگار: خرید نوشت‌افزار در برخی خانواده‌ها همچنان ادامه دارد، چراکه قیمت‌ها آنچنان بالاست که برخی منتظر شکست آن هستند.

مردم در انتظار کاهش قیمت نوشت‌افزار

در چند هفته اخیر بازار نوشت‌افزار جان تازه‌ای گرفته و در بازارهای مختلف آنچه بیشتر به چشم می‌خورد نوشت‌افزار است، حتی برخی از کسبه در بازاری مانند بازار پونه ۴۵ متری گلشهر در کنار دیگر اجناس خود، به فروش نوشت‌افزار اقدام کرده‌اند. در ورودی بازار پونه دست‌فروشان نیز بساط نوشت‌افزار پهن کرده‌اند و انواع لوازم‌التحریر در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف به فروش می‌رسانند. اما آنچه بسیار مورد توجه قرار گرفته، نحوه خرید مردم است؛ بیش از این‌که خرید کنند نگاه می‌کنند. به غرفه بعدی می‌روند به امید این‌که قیمت ارزان‌تری را از فروشنده بعدی بشنوند. اما آنچه مسلم است قیمت گران نوشت‌افزار و چهره‌های نگران مشتریان است.

  • بچه‌ها خود انتخاب می‌کنند

یکی از مادران که با فرزندان دوقلویش در بازار به خرید آمده است، می‌گوید: به هر چه نگاه می‌کنم آنقدر افزایش قیمت دارد که واقعا نمی‌دانم باید چگونه خرید کنم تا بتوانم نیازهای اساسی فرزندانم را برآورده کنم. «هنگامه بذرلو» می‌افزاید: ۲ فرزند دوقلوی پسر دارم که وقتی برای خرید به بازار می‌آییم دوست دارند خودشان نوشت‌افزارشان را انتخاب کنند و گاهی دست روی اجناسی می‌گذارند که بسیار گران است و نمی‌توان کاری کرد. وی می‌گوید: من تصمیم گرفتم برخی از خریدها را بعد از شروع مدرسه انجام دهم که شاید ارزان‌تر شود. این مادر می‌افزاید: امسال بیشتر مردم تصمیم گرفتند به بازار تهران بروند که شاید لوازم ارزان‌تری نصیبشان شود، اما ما که نمی‌توانیم مسیر طولانی را طی کنیم و در کرج قصد خرید داریم با گرانی زیادی روبه‌رو هستیم.

  • افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها

یکی از لوازم‌التحریرفروشان در بازار پونه با بیان این‌که بازار نوشت‌افزار تاکنون کمتر چنین افزایش قیمتی را شاهد بوده است، می‌گوید: در یک سال گذشته که قیمت ارز بین ۴ تا ۵ برابر افزایش یافت، طبیعتاً قیمت لوازم‌التحریر نیز بالا رفت و به طور میانگین، قیمت لوازم‌التحریر حدود ۳ برابر سال قبل شده است. «نادر عسگری» می‌افزاید: در این بین بیشترین افزایش قیمت مربوط به دفتر است، چراکه کاغذ در بازار به‌شدت گران شد و قیمت هر بند کاغذ از ۸۰ هزار تومان به بیش از ۵۰۰ هزار تومان رسید.

وی ادامه می‌دهد: سال‌هاست با دانش‌آموزانی از اقشار مختلف برخورد داشته‌ام و اطمینان دارم این موضوع برای افرادی که از قشر ضعیف جامعه هستند، مشکلات بسیاری را به وجود خواهد آورد، چراکه دفتر جزو حداقل وسایل یک دانش‌آموز است. عسگری با بیان این‌که کمبودی در بازار لوازم‌التحریر وجود ندارد ادامه می‌دهد: در اغلب لوازم‌التحریر و حتی دفتر، هیچ کمبودی نیست، ولی با نزدیک‌تر شدن به فصل شروع مدارس و افزایش خرید لوازم‌التحریر، تقاضا برای خرید دفترهایی که قیمت‌های پایین‌تری دارند، بیشتر خواهد شد و از این رو ممکن است تا اندازه‌ای با کمبود دفترهای ساده و ارزان‌قیمت مواجه شویم که امیدوارم مسئولان راهکارهایی برای کنترل بازار داشته باشند.

  • نیمی از بازار نوشت‌افزار در دست خارجی‌ها

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار و کتابفروشان کرج با اشاره به این‌که نیمی از بازار نوشت‌افزار در دست خارجی‌هاست، اظهار می‌کند: بیش از ۴۵ درصد مواد اولیه تولیدی برای ۵۰ درصدی که در کشور تولید و مونتاژ می‌شود، هم از دیگر کشورها وارد می‌شود. «بهرام آجرلو» با بیان این‌که قیمت انواع نوشت‌افزار از مهر سال گذشته تاکنون ۲ تا ۳ برابر شده است می‌افزاید: برای مثال قیمت یک دفتر صدبرگ ساده که سال گذشته ۶ هزار تومان بود، امسال به ۱۵ هزار تومان رسیده است.

وی می‌گوید: با توجه به این‌که ارز دولتی برای واردات مواد اولیه تولید نوشت‌افزاز تخصیص داده نمی‌شود، گران شدن لوازم‌التحریر هم مثل سایر اقلام دور از انتظار نیست. این مسئول با اشاره به حاشیه سود فروشندگان نوشت‌افزار می‌گوید: فروشندگان نوشت‌افزار تنها مجازند که ۱۵ درصد سود را هنگام فروش این اقلام لحاظ کنند و نظارت دقیقی از سوی اتحادیه و اتاق اصناف صورت می‌گیرد تا حاشیه سود این واحدها از حد مشخص‌شده بیشتر نشود.

آجرلو ادامه می‌دهد: با نظارتی که بر بازار نوشت‌افزار وجود دارد، با قطعیت می‌توان گفت گرانی لوازم‌التحریر هست، ولی گران‌فروشی نه و اگر گران‌فروشی واحدی اثبات شود، برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد. رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار و کتابفروشان کرج با اشاره به این‌که گرانی لوازم‌التحریر قدرت خرید مردم را پایین آورده می‌افزاید: اگر تا سال گذشته والدین برای فرزندان خود چند خودکار، مداد و دفتر خریداری می‌کردند، به واسطه گرانی‌ها این قدرت خرید بسیار کمتر شده و لوازم‌التحریرفروشی‌ها با کاهش مشتری مواجه شده‌اند. این مسئول در ادامه با اشاره به توزیع ۱۵۰۰ بسته نوشت‌افزار بین دانش‌آموزان بی‌سرپرست، بدسرپرست و محروم استان می‌گوید: با هماهنگی صورت‌گرفته با اتاق اصناف، این بسته‌ها به صورت رایگان بین این دانش‌آموزان در حال توزیع است تا آنها بتوانند بدون استرس نداشتن لوازم‌التحریر سال تحصیلی جدید را شروع کنند. وی می‌افزاید: علاوه بر این، در ۸ واحد فروش نوشت‌افزار کرج هم صندوق‌هایی گذاشته شده تا خانواده‌ها هر مبلغی که در توان دارند کمک کنند و در صورت مراجعه افراد کم‌بضاعت، فروشنده از آن صندوق پول برداشته و بدون گرفتن وجهی، لوازم‌التحریر مورد نیاز را در اختیار این افراد قرار دهد.

  • لوازم‌التحریر کرج در انحصار چینی‌ها

مدیر فرهنگسرای سروش می‌گوید: با تبلیغات اخیر صدا و سیما و همت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز و اتحادیه امسال محصولات ایرانی کمی رونق گرفته و خوشبختانه مردم از کالای ایرانی استقبال کرده‌اند، در صورتی که غالب اجناس چینی است. تعدادی از مادران معترض بودند که چرا روی دفاترتصاویر خارجی درج شده، درحالی که تولید ایران است و با شکایت به این موضوع از خرید امتناع می‌کنند.

«علی شوکتی» با اشاره به انتخاب نوشت‌افزار از سوی دانش‌آموزان می‌گوید: تغییر در ذائقه دانش‌آموزان نیازمند زمان و صبر بوده و یک‌شبه نمی‌توان اجناسی را که وارد شده و برای آن بهایی پرداخت شده و سرمایه مملکت به واسطه آن از دست رفته است جبران کرد. وی حلقه گمشده تولید ملی و رواج کالای چینی را سود بیشتر واردات می‌داند و ادامه می‌دهد: این سود چند سال برای عده‌ای مقرون به صرفه بود، اما امروز حتی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مالی همان افراد باشد. سرمایه‌ها از دست رفته و خانواده‌ها وجهی برای خرید ندارند و ترجیح می‌دهند ایرانی بخرند تا مردم شاغل شوند و این زنجیره حفظ شود. شوکتی می‌افزاید: تغییر ذائقه مردم موجب اشتغال‌زایی شده و می‌تواند مانع خروج سرمایه از ایران شود، درحالی که فقط ۳۰ درصد اجناس عرضه‌شده در نمایشگاه‌های لوازم‌التحریر ایرانی است و این نشان‌دهنده مهجوریت تولید ملی است.

  • بازرسی‌ها تا ۱۰ مهر ادامه دارد

رئیس اتاق اصناف البرز گفت: ۳۰ فروش فوق‌العاده در فروشگاه‌های کرج برنامه‌ریزی شده که در این مکان‌ها اجناس مورد نیاز دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری با قیمت مناسب و مرغوب ارائه می‌شود. به گزارش همشهری «حمید کریمی» در خصوص بازرسی از قیمت لوازم‌التحریر و پوشاک مدرسه افزود: طرح بازرسی از ۱۰ شهریور تا ۱۰ مهر است که در شهر هم صبح و هم بعدازظهر و حتی شب‌ها نظارت و بازرسی صورت می‌گیرد و ۳۰ فروش فوق‌العاده در فروشگاه‌های شهر کرج برنامه‌ریزی شده که در این مکان‌ها اجناس مورد نیاز دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری با قیمت مناسب و مرغوب ارائه می‌شود.

وی درباره برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در آستانه بازگشایی مدارس گفت: ما امسال به دلیل برخی مشکلات که در سال‌های گذشته داشتیم، نمایشگاه عرضه مستقیم پوشاک و لوازم‌التحریر برگزار نکردیم، اما واحدهای فروش فوق‌العاده در سراسر البرز از سوی اتحادیه‌ها فعال است و خانواده‌ها می‌توانند اجناس مورد نیاز را با قیمت مناسب و کیفیت بالا بدون دغدغه ازدحام و مشکلاتی که در نمایشگاه‌ها پیش می‌آمد خریداری کنند.

رئیس اتاق اصناف البرز در مورد کسانی که اقدام به برپایی نمایشگاه و حراج‌های غیرمجاز می‌کنند، افزود: ما به اصناف اخطارهای لازم را داده‌ایم و از طریق اماکن با متخلفان نیز برخورد می‌کنیم و نمایشگاه‌هایی که مجموعه اصناف با همکاری سازمان صنعت و معدن برپا کند قطعا مورد تایید است، در غیر این صورت باید تمام کالاها قیمت‌گذاری و پلمب شده و کارشناسی و نظارت شود. متاسفانه در برخی مواقع نیز مشاهده می‌شود که برخی افراد در چنین مواقعی اقدام به برپایی نمایشگاه فصلی غیرمجاز می‌کنند که ما کاملا با آن مخالفیم و غیراصولی است. کریمی گفت: ما از مردم تقاضا می‌کنیم که اگر جایی مشاهده کردند فروشگاه و یا نمایشگاهی موارد صنفی را رعایت نمی‌کند، به بازرسی نظارت و یا اتاق اصناف و یا اتحادیه مربوطه مراجعه کنند، یا با شماره تلفن ۱۲۴ تماس بگیرند تا بتوانیم مشکل را حل کنیم.

کد خبر 456073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha