ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان، یعنی بوی دفتر و کتاب نو و لذت نوشتن و کشیدن نقاشی‌های خیال‌انگیز. اما یاد گرفتن حروف الفبا و زنگ آغاز سال تحصیلی برای دانش‌آموزان کم‌برخوردار معنای دیگری دارد.

نوشت افزار

همشهری آنلاین _ حسن حسن‌زاده:   گاهی لذت داشتن کیف، دفتر و مدادرنگی‌های نو برای این دانش‌آموزان رؤیایی است که جز با همدلی نیکوکاران محقق نمی‌شود. این روزها نوشت‌افزار هم از موج افزایش قیمت‌ها در امان نمانده است.

در این شرایط که خانوارهای کم‌برخوردار برای تأمین نوشت‌افزار دانش‌آموزان نیاز به کمک نیکوکاران و نهادهای مسئول دارند، شهرداری منطقه یک با برپایی نمایشگاهی برای عرضه نوشت‌افزار ایرانی با قیمت مناسب آستین بالا زده است. گزارش ما را از این نمایشگاه می‌خوانید که با هدف حمایت از تولیدکنندگان ایرانی و کمک به خانوارهای کم‌برخوردار و دانش‌آموزان محروم در محله امامزاده قاسم(ع) در حال برگزاری است.  

سال تحصیلی جدید تازه آغاز شده و هنوز شور و شوق خرید نوشت‌افزار در دل بچه‌ها موج می‌زند. اشتیاقی که این روزها در ضلع غربی میدان امامزاده قاسم(ع) و در نمایشگاه کوچکی که برای عرضه نوشت‌افزار ایرانی راه‌اندازی شده قابل مشاهده است. نزدیک غروب غرفه‌های نمایشگاه شلوغ می‌شود. پدر و مادرها همراه با فرزندان خود از محله‌های اطراف برای خرید نوشت‌افزار سری به این نمایشگاه کوچک اما متفاوت می‌زنند.

نوشته روی تابلوی یکی از غرفه‌ها نخستین چیزی است که جلب توجه می‌کند؛ «عرضه نوشت‌افزار ایرانی‌ـ اسلامی». نزدیک‌تر که می‌رویم، برندهای ایرانی نوشت‌افزارها، کیف‌ها و دفترها خودنمایی می‌کند. یکی از مشتریان سراغ غرفه نوشت‌افزارها می‌رود. روی یک جعبه پر از خودکار برچسب خورده: هر عدد ۲ هزار تومان. «امیررضا ترابی گودرزی» یکی از فروشندگان نمایشگاه می‌گوید: «این خودکار ساخت ایران است. قیمت ۲ هزار تومانی آن در قیاس با نمونه مشابه خارجی که حدود ۱۰ هزار تومان است دست خریداران را باز می‌کند تا نوشت‌افزار بیشتری بخرند.» مرد جوانی که می‌گوید برای خرید نوشت‌افزار پسرش نشانی این نمایشگاه را پیدا کرده است، سراغ جعبه مدادرنگی‌ها می‌رود؛ یک جعبه مدادرنگی ۱۲ رنگ را برای پسر کلاس اولی‌اش انتخاب کرده است. او می‌گوید: «امروز صبح به یکی از مراکز خرید ولنجک رفتم.

پر از برندها و مارک‌های خارجی بود. قیمت یک جعبه مدادرنگی ۲۴ رنگ را زده بودند ۱۰۰ هزار تومان. وقتی سراغ نوشت‌افزار ارزان‌قیمت را گرفتم این نمایشگاه را به من معرفی کنند. حالا یک جعبه مداد رنگی ۱۲ رنگ را به قیمت ۳۰ هزار تومان خریده‌ام. در این محله و محله‌های اطراف تعداد خانوارهای کم‌برخوردار زیاد است و با توجه به عرضه نوشت‌افزار خارجی خیلی‌ها توان خرید ندارند.»

  •  حمایت از دانش‌آموزان کم‌برخوردار

مسئولان برگزاری نمایشگاه می‌گویند علاوه بر کیفیت قابل قبول و قیمت مناسب‌تر نوشت‌افزار ایرانی، نوشت‌افزارهای این نمایشگاه تقریباً با قیمت کارخانه عرضه می‌شود تا خانوارهای کم‌برخوردار توان خرید داشته باشند. برپایی نمایشگاه در نزدیکی آستان مقدس امامزاده قاسم(ع) پای مشتریانی از دیگر نقاط شهر را هم به این نمایشگاه باز کرده است. مرد جوانی که در یکی از محله‌های جنوب شهر سکونت دارد می‌گوید: «قصد داشتم هفته آینده همراه پسرم برای خرید نوشت‌افزار به یکی از مراکز تجاری نزدیک محل سکونت خودمان برویم.

اما وقتی نام نوشت‌افزار ایرانی را روی تابلوی نمایشگاه دیدم مشتاق شدم برای حمایت از تولیدکننده‌های داخلی از این نمایشگاه خرید کنم. حالا می‌بینم که قیمت‌ها هم در مقایسه با نوشت‌افزار خارجی بسیار مناسب است.» برپایی نمایشگاه در محله امامزاده قاسم(ع) مزایای دیگری هم دارد. در بخشی از بافت فرسوده این محله و به‌ویژه در محله گلابدره، خانوارهای کم‌برخورداری زندگی می‌کنند که برای حمایت تحصیلی از فرزندان خود نیاز به یاری خیّران و نیکوکاران دارند.
«رضا ترابی گودرزی» مدیر محله گلابدره از استقبال شمار زیادی از این خانوارها از نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی می‌گوید: «تنها در محله گلابدره بیش از ۱۵۰ خانواده کم‌برخوردار داریم که بیشترشان فرزند دانش‌آموز دارند. با توجه به شمار زیاد دانش‌آموزان، حمایت تحصیلی از همه آنها حتی با مشارکت نیکوکاران امکان‌پذیر نیست. خوشبختانه عرضه نوشت‌افزار ایرانی با قیمت مناسب باعث شده خانواده‌هایی با توان مالی مختلف نوشت‌افزار فرزندان خود را از این نمایشگاه تأمین کنند.»
کمک به خانوارهای کم‌بضاعت هم در دستور کار فروشندگان این نمایشگاه قرار دارد. امیررضا گودرزی می‌گوید: «مسئولان نمایشگاه به ما اجازه داده‌اند که حتی روی این قیمت‌های تعیین شده هم به خانوارهای کم‌بضاعت محله تخفیف بدهیم تا هیچ دانش‌آموزی دست خالی نمایشگاه را ترک نکند.»

  • کیفیت خوب، قیمت مناسب

نمایشگاه عرضه نوشت‌افزار ایرانی‌ـ اسلامی به همت اداره آموزش‌های شهروندی شهرداری منطقه یک و مشارکت تولیدکنندگان ایرانی در محوطه سرای محله امامزاده قاسم(ع) برگزار می‌شود. «فرخ غفارزاده» رئیس اداره آموزش‌های شهروندای شهرداری منطقه یک از برگزاری این نمایشگاه برای حمایت از خانوارهای کم‌برخوردار می‌گوید: «این نمایشگاه با هدف بسترسازی مناسب برای تهیه نوشت‌افزار مورد نیاز دانش‌آموزان کم‌برخوردار در آغاز سال تحصیلی جدید آغاز به کار کرده است.

اما یکی دیگر از اهداف اصلی این نمایشگاه، حمایت از تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی‌ـ اسلامی و فرهنگسازی برای استفاده از کالای ایرانی است. در محصولات این نمایشگاه علاوه بر عرضه نوشت‌افزارهای لازم برای یک دانش‌آموز شامل دفتر، خودکار، کیف، لوازم نقاشی، جامدادی، مدادتراش، ابزارهای کمک‌آموزشی و... کیفیت محصول و استانداردهای سلامت دانش‌آموزان هم توسط تولیدکنندگان ایرانی در نظر گرفته شده است.» غفارزاده از احتمال تمدید زمان برگزاری این نمایشگاه می‌گوید: «این نمایشگاه با ۵ غرفه نوشت‌افزار ایرانی‌ـ اسلامی، کوله پشتی و جامدادی، لوازم نقاشی و غرفه نوشت‌افزار از ۹ مهر ماه آغاز به کار کرده و فعالیت آن تا ۲۸ مهر ماه ادامه خواهد داشت. در صورت استقبال خوب خریداران، برگزاری این نمایشگاه در محوطه سرای محله امامزاده قاسم(ع) تمدید خواهد شد.»

  • با نذر فرهنگی همراه شو

در همسایگی محله امامزاده قاسم(ع) و همزمان با برگزاری نمایشگاه عرضه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی، مسئولان سرای محله گلابدره هم برای حمایت از دانش‌آموزان کم‌برخوردار محله آستین همت بالا زده‌اند. حالا شماری از دانش‌آموزان کم‌برخوردار این محله هم آغاز سال تحصیلی جدید را با کیف و نوشت‌افزار نو جشن می‌گیرند. «رضا ترابی گودرزی» مدیر محله گلابدره دراین‌باره می‌گوید: «از میان خانوارهای کم‌برخوردار محله ۵۰ خانواده کم‌بضاعت که شرایط مالی مناسبی ندارند شناسایی شده‌اند.

هر ماه با کمک خیّران محلی و خیّرانی از محله‌های دیگر سبد ارزاق در اختیار این خانواده‌ها قرار می‌گیرد. همه این خانوارها فرزند دانش‌آموز هم دارند و امسال در آغاز سال تحصیلی ۵۰ بسته نوشت‌افزار و کیف نو به آنها اهدا شده است. برنامه‌ریزی‌ها برای نوبت دوم توزیع نوشت‌افزار هم انجام شده وا می‌داریم باز هم با مشارکت خیّران پیش از تحویل سال نو مرحله دوم توزیع نوشت‌افزار انجام شود.» یکی دیگر از برنامه‌های حمایت تحصیلی از دانش‌آموزان کم‌برخوردار در سرای محله گلابدره، اجرای طرح نذر فرهنگی است.

گودرزی در این‌باره می‌گوید: «برگزاری کلاس‌ها به‌صورت آنلاین مشکلاتی برای برخی از دانش‌آموزان ایجاد کرده است. سال گذشته با مشارکت دانشجویان داوطلب کلاس‌های تقویتی حضوری برای دانش‌آموزانی که در درس‌ها دچار مشکل شدند برگزار کردیم. امسال هم این کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموزان کم‌برخوردار آغاز شده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.» گودرزی از دیگر فعالیت‌های حمایت تحصیلی از دانش‌آموزان کم‌برخوردار این محله می‌گوید: «امسال هم کلاس‌های مدارس آنلاین برگزار می‌شود. در نتیجه مشکل دسترسی نداشتن برخی دانش‌آموزان‌ کم‌برخوردار به برنامه شاد پابرجاست. اکنون ۸ دانش‌آموز کم‌برخوردار محله نیاز به تبلت دارند که در تلاش هستیم با کمک خیّران به‌زودی تبلت‌ها تهیه شود و به دست دانش‌آموزان برسد.»

کد خبر 631918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha