کمتر از چند روز دیگر، زنگ آغاز نخستین سال تحصیلی در سده جدید، در دل همین روزهای کرونازده، نواخته می‌شود.

کار خیر

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی  :   هر چند هنوز هم به دلیل همه‌گیری «کوویدـ ۱۹» مدرسه رفتن بچه‌ها درهاله‌ای از ابهام است، اما دانش‌آموزان باید دوباره، مجازی یا حضوری، پای کتاب و دفتر بنشینند و مشق شب و تکالیف مدرسه را بنویسند. در این یک سال و اندی که ویروس کرونا در حال تاخت و تاز است، خانواده‌های زیادی سرپرست از دست دادند، بسیاری از کسب و کارها صدمه دید و شماری از سرپرستان خانواده، پدر یا مادر، مجبور به خانه‌نشینی شدند. به همین بهانه، برای زدودن غم و اندوه از دل دانش‌آموزان و خانواده‌های کم‌برخودار، به ابتکار مدیر و اعضای سرای محله هفت‌چنار، پویش «تهیه نوشت‌افزار» با همراهی اهالی و خیّران برگزار می‌شود، پویشی که نیکوکاران می‌توانند با ارائه کمک‌های نقدی و غیرنقدی‌ در این کار خداپسندانه سهیم شوند و سهم ارزشمندی در شادی دانش‌آموزان داشته باشند. در این گزارش، با اعضای اجراکننده این طرح در سرای محله هفت‌چنار گفت‌وگو کردیم.

پویش «تهیه نوشت‌افزار» | در کار خیر سهیم شو!

دومین پاییز کرونایی در حال رسیدن است و بسیاری از بچه‌ها به همراه خانواده‌هایشان در تکاپوی خرید نوشت‌افزارند. البته در این میان هستند خانواده‌هایی که بضاعت مالی چندانی ندارند و برای تهیه خودکار و دفتر و مداد به هر دری می‌زنند. اما قرار نیست همه درها در این روزگار سخت اقتصادی، بسته باشد.

پویش «تهیه نوشت‌افزار» | در کار خیر سهیم شو!
«منصوره میرزایی توکلی»، مدیر محله هفت‌چنار


«منصوره میرزایی توکلی»، مدیر محله هفت‌چنار، با بیان این مطلب در ادامه به راه‌اندازی پویشی که با همراهی خیّران محلی و فرامحلی راه‌اندازی کرده اشاره می‌کند و می‌گوید: «از مهر سال گذشته، در سرای محله، یک گروه خیریه را برای تأمین نیازهای اهالی راه‌اندازی کردیم. ابتدا خود اعضای سرای محله پای کار بودند و بعد با جذب خیّران این کار گسترش پیدا کرد.» به گفته میرزایی، تهیه پوشاک، سبد ارزاق و... از برنامه‌های گروه خیریه سرای محله برای خانواده‌های کم‌برخوردار محله هفت‌چنار است.

پویش «تهیه نوشت‌افزار» | در کار خیر سهیم شو!

  • دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی

اما می‌رسیم به ماجرای پویش و کمک به دانش‌آموزان نیازمند که حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت را به‌صورت نقدی و غیرنقدی پیش‌بینی کرده است. منصوره میرزایی در این‌باره توضیح می‌دهد: «خیّران و اهالی می‌توانند کمک‌های غیرنقدی خود را در قالب بسته نوشت‌افزار، کیف، مانتو، شلوار و کفش حضوری به سرای محله تحویل دهند. برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی هم شماره حسابی داریم که برای واریز وجه نقد در نظر گرفته شده و اهالی می‌توانند برای دریافت آن با سرای محله تماس بگیرند.»
همچنین مدیر سرای محله هفت‌چنار به همکاری با دانشجویان نیکوکار اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای حمایت بیشتر از دانش‌آموزان کم‌برخوردار محله، دوره‌های تقویتی درس‌هایی مانند ریاضی، زبان و عربی را در سرای محله برگزار می‌کنیم. دانشجویان و افراد متخصص می‌توانند برای اعلام همکاری و تدریس به سرای محله هفت‌چنار مراجعه کنند.»

پویش «تهیه نوشت‌افزار» | در کار خیر سهیم شو!
سمیرا خالدی‌تبار/ مسئول خانه و خانواده
  • هدیه دادن کتاب‌های کمک‌آموزشی

دریافت کمک‌های غیرنقدی فقط در این پویش به نوشت‌افزار و کیف و کفش و لباس محدود نمی‌شود. اهدای کتاب‌های کمک‌درسی بخش دیگری از این پویش است.
«سمیرا خالدی‌تبار»، مسئول خانه و خانواده و سبک زندگی سرای محله هفت‌چنار، این خبر را می‌دهد و می‌گوید: «کمک‌های دریافتی بر اساس مقطع تحصیلی دانش‌آموزان تقسیم می‌شود. دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بیشتر نیاز به لوازم نوشتاری مانند خودکار و مداد و مدادرنگی دارند. اما در مقاطع دبیرستان یا کنکور علاوه بر نوشت‌افزار، بیشتر کتاب‌های کمک‌درسی و تست کنکور مورد نیاز است. به همین دلیل، اگر خیّران در این زمینه‌ پا پیش بگذارند و اهدای کتاب‌های کمک‌درسی هم مد نظرشان باشد، کمک‌ها به‌صورت عادلانه‌تر تقسیم می‌شود و از طرفی، فرصت برابر تحصیل برای همه دانش‌آموزان فراهم می‌شود تا امکان دسترسی به کتاب‌های کمک‌درسی و آموزشی برای همه وجود داشته باشد.»
به گفته خالدی‌تبار، فراهم شدن امکانات اولیه تحصیل نقش مهمی در افزایش روحیه امید به زندگی و شادابی میان دانش‌آموزان، به‌ویژه خانواده‌های کم‌برخوردار، دارد و به کاهش آسیب‌های اجتماعی و ترویج روحیه مشارکت‌جویی کمک فراوانی می‌کند.

پویش «تهیه نوشت‌افزار» | در کار خیر سهیم شو!
مژگان میرزایی/ پژوهشگر محله
  • تهیه تبلت و موبایل

اولویت پویش تهیه نوشت‌افزار در محله هفت‌چنار قبل از هر چیزی تأمین نوشت‌افزار دانش‌آموزان و خانواده‌های کم‌برخوردار محله و دانش‌آموزانی است که از سوی مدارس معرفی شده‌اند.
«مژگان میرزایی»، پژوهشگر محله هفت‌چنار، با بیان این نکته می‌گوید: «وقتی ایده طرح مطرح شد، اوایل و تا قبل از جذب خیران، بیشتر هزینه‌ها را شخصی پرداخت می‌کردیم. به همین دلیل، اولویت‌ها هم متفاوت بود. با تغییر روش آموزشی، به دلیل شیوع «کوویدـ ۱۹»، و مجازی شدن مدارس، تبلت و تلفن همراه به یک ابزار مهم و ضروری آموزشی تبدیل شد. همه تلاش ما در مرحله دوم این پویش، با همراهی خیّران، تهیه تبلت و موبایل دانش‌آموزان است.»
به گفته این پژوهشگر محلی، مهم‌ترین هدف از تشکیل این گروه خیریه کمک به دانش‌آموزان بااستعداد در خانواده‌های بی‌بضاعت است تا استعدادهای آنها شکوفا شود و در آینده‌ای نزدیک خود همین افراد توانمند شوند و به‌عنوان نیکوکار به سایر هم‌محلی‌ها و نیازمندان کمک کنند.
میرزایی از علاقه‌مندان به شرکت در این پویش دعوت کرد تا به نشانی خیابان شهید عابدین نوری (گلستانی)، کوچه شهید داود میراولیایی، بن‌بست توحید، سرای محله هفت‌چنار مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات از جزئیات با شماره ۵۵۷۷۸۸۹۲ تماس بگیرند.

کد خبر 627375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha