شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

همشهری دو - زهرا تالانی: این یک روایت واقعی است؛ پسربچه‌ای نوجوان در مدرسه بیهوش می‌شود.

نان مهر در سفره مهربانی

وقتي خانواده او به مدرسه مي‌آيند مادرش مي‌گويد كه «3روز است نان نخورده‌ايم. نانوايي هم ديگر نان نسيه نمي‌دهد...». اين پسربچه خيلي از ما دور نيست. در همين حوالي زندگي مي‌كند؛ منطقه 17تهران. از در خانه آنها تا نانوايي فاصله چنداني نيست اما روي يك كاغذ نوشته شده «‌نان نسيه داده نمي‌شود. تقاضا نكنيد!». هر روز كه اين نوجوان راه مدرسه تا خانه را مي‌رود بوي نان در كوچه مي‌پيچد و عده‌اي پايشان جلوي در نانوايي شل مي‌شود. انگار هوا هم، خوردن دارد. صف طولاني نيست. مي‌شود نان هم خريد اما... جمله «‌نان نسيه داده نمي‌شود. تقاضا نكنيد!»

بعد از مدتي در بسياري از همين گروه‌هاي مجازي اين موضوع دست‌به‌دست شد. وقتي يوسف مقدمي اين موضوع را متوجه شد فهميد بسياري از هم‌محله‌اي‌هاي او ناني براي خوردن ندارند. شنيدن اين موضوع براي او آنقدر آسان نبود كه بتواند راحت از آن بگذرد براي همين تصميم گرفت با گروهي از خيرين هم‌محله‌اي توزيع نان براي نيازمندان را شروع كند و حالا با گذشت يك‌سال از اين طرح، در ‌ماه مبارك رمضان بسياري ديگر نيز به او كمك مي‌كنند.

  • ساختماني قديمي براي طرحي نو

ساعت 2بعدازظهر حوالي ميدان ابوذر با هم قرار داريم. بعد از اينكه يك خيابان دراز را بالا و پايين مي‌كنم سرانجام پلاك ساختمان را در ميان شلوغي مغازه‌ها پيدا مي‌كنم. يك ساختمان قديمي 3طبقه؛ از پله‌هاي تنگ و باريك بالا مي‌روم تا به اتاق مديرعامل «جمعيت همياران شهر» در طبقه دوم مي‌رسم. 2 اتاق تودرتو به شيوه خانه‌هاي قديمي كه روي طاقچه آن هنرهاي دست افراد تحت پوشش اين جمعيت قرار داده شده است. اگر چه ساختمان قديمي است اما اين جمعيت نوپاست و بيشتر از يك‌سال از عمر آن نمي‌گذرد.

يوسف مقدمي ابتدا در مورد فعاليت‌هاي اين جمعيت مي‌گويد؛ از اينكه آسيب‌ها در اين منطقه كوچك اما پرتراكم بيداد مي‌كند و چقدر گروه‌هاي مردمي مي‌توانند به اين افراد آسيب‌پذير كمك كنند. او مي‌گويد: «در گذشته كمك به افراد نيازمند در محل‌هاي خاصي چون زورخانه‌ها و هيئت‌ها توسط خيرين انجام مي‌شد اما حالا با تغيير جامعه و مردم، نهادهاي مردمي ديگري هم هستند كه سعي در ياري به افراد دارند تا كمك‌ها هدفمندتر باشند».

حالا او توانسته با چند خير ديگر كلاس‌هاي رايگان آموزشي در اين مجموعه براي نيازمندان برگزار كند. همچنين براي زنان بي‌سرپرست و بدسرپرست كلاس‌هاي كارآفريني درنظر گرفته شده است. مقدم آرزو دارد تا با شروع سال تحصيلي بتواند كلاس پيش‌دبستاني براي كودكان بي‌بضاعت منطقه برگزار كند.

  • داستان بينوايان

حالا كه صحبت‌هايمان گرم شده از آن هدفي كه من را به اينجا كشانده مي‌پرسم. از او در مورد برنامه توزيع بن‌هاي نان به كساني كه امكان خريد يك قرص نان را هم ندارند سؤال مي‌كنم. او مي‌گويد: خيلي اتفاقي در فضاي مجازي متوجه عكس يك نانوايي شدم كه روي آن نوشته شده بود تقاضاي نسيه نكنيد و بعد هم قصه آن نوجوان را خواندم كه در همين منطقه خودم و محل زندگي خودم اتفاق افتاده بود. واقعا همين جمله من را به فكر انداخت كه حتما كساني هستند كه حتي نمي‌توانند يك قرص نان تهيه كنند. اگر اينطور نبود يك نانوايي اين نوشته را به شيشه‌اش نمي‌چسباند. وقتي بيشتر دقت كردم و توجهم به نانوايي‌ها جلب شد متوجه شدم كه اكثر آنها اين نوشته را دارند و من تا به حال متوجه آن نشده بودم.

 شايد پيش از اين، دزديدن يك قرص نان و زنداني شدن به خاطرش را در كتاب بينوايان خوانده بودم؛ اما حالا واقعا در همين محله من و كنار گوش من مردمي بودند كه نان شب نداشتند. براي همين با چند نفر از بچه‌هاي مسجد پارسال طرح سفره امام حسن مجتبي(ع) را در اين منطقه اجرا و با نانوايي‌ها صحبت كرديم تا هركس اين بن‌ها را داد به او نان رايگان بدهند و ما ماهانه پول آنها را پرداخت مي‌كنيم.

  • سفره مهرباني

‌سفره امام حسن(ع) پس از ‌ماه رمضان پارسال به شكل گسترده‌تري و در قالب سفره مهرباني ادامه پيدا كرد. در اين طرح با 17نانوايي قرارداد بسته‌شده كه در ازاي دريافت بن كارت، به نيازمندان نان رايگان داده شود و نانوايان مجموع قيمت نان‌ها را به‌صورت ماهانه از گروه خيران دريافت كنند. اين نانوايي‌ها الان تابلوي نسيه ممنوع را برداشته‌اند و به جاي آن نوشته‌اند: «در اين نانوايي نان رايگان توزيع مي‌شود».

مقدمي مي‌گويد: ما به اين 17نانوايي تأكيد كرديم كه اگر كسي بن هم نداشت نان را بدهند و حتما آدرس بگيرند تا ما بتوانيم اين بن‌ها را در اختيارشان بگذاريم.

از او مي‌پرسم نمي‌ترسيد كسي از اين طرح سوءاستفاده كند و بي‌جهت درخواست نان رايگان كند؟ پاسخ مي‌دهد: « اصلا براي ما مهم نيست وقتي كسي براي يك نان كه نهايتا هزار تومان مي‌شود غرورش را زمين مي‌گذارد و اين كار را مي‌كند حتما از نظر خودش نيازمند است»

او معتقد است كه نيت كارشان مهم است و اگر يك يا 2 نفر هم تقاضاي نان كنند و نيازمند نباشند باز هم از ارزش كار آنها كم نمي‌كند. مقدمي با اشاره به صحبت‌هاي اولش كه هدفشان در اين كار خير، كم‌كردن آسيب‌ها است مي‌گويد: يك فرد معتاد وقتي نان رايگان بگيرد ديگر نياز ندارد براي تهيه آن دزدي كند و همين كاستن يك آسيب است و اين ما را خوشحال مي‌كند.

او در مورد اين بن‌ها مي‌گويد: برخي به ما پيشنهاد دادند مثلا تنور يك نانوايي را در يك روز بخريم همين كاري كه برخي براي اموات خودشان مي‌كنند اما در ميان مشتري‌ها ممكن است افراد بي‌نياز زيادتر باشند براي همين اين بن‌ها تنها در اختيار نيازمندان قرار مي‌گيرد.

  • كسي دستي خالي برنمي‌گردد

با تلاش اين گروه 17نانوايي منطقه به جمع توزيع‌كنندگان نان رايگان پيوسته‌اند. مالك يكي از اين نانوايي‌ها مي‌گويد: من هيچ وقت تابلوي نسيه دادن ممنوع را در مغازه نصب نكرده‌ام اما هيچ وقت هم پيش نيامده بود كه بخواهم نان رايگان به كسي بدهم. او ادامه مي‌دهد: طبق قرار قبلي بايد به كساني كه بن ارائه مي‌كردند نان رايگان مي‌داديم كه حالا روي شيشه مغازه بن‌هاي جديد هم براي ‌ماه رمضان هست اما من به شاگردانم هم سپرده‌ام اگر كسي نان خواست و بن نداد شما بدهيد كسي نبايد دست خالي بازگردد. او معتقد است كه شركت در اين كارها آرامش مي‌دهد و به هم‌صنفي‌هاي خود در منطقه توصيه مي‌كند كه حداقل در شب‌هاي ‌ماه رمضان به اين طرح كمك كنند.

  • چگونه كمك كنيم؟

حدود 6هزار بن در‌ ماه توزيع مي‌شود كه اگر ميانگين هزينه هر نان‌500تومان باشد، هزينه نان اين نانوايي‌ها در يك‌ماه حدود 3ميليون تومان مي‌شود البته برخي نانوايي‌ها همراهي و كمك بيشتري هم مي‌كنند. حالا خيريني كه هر ماه با جمعيت همياران شهر، همياري مي‌كنند در پرداخت اين پول به نانوايي‌ها كمك مي‌كنند.

مقدمي مي‌گويد: راه‌هاي كمك براي ادامه اين طرح و حتي توسعه آن به ساير محله‌ها زياد است. كساني كه تمايل به همكاري داشته باشند مي‌توانند اين كار را انجام دهند. حتي در روزهاي ‌ماه رمضان برخي نانوايي‌ها خودشان در اين طرح مشاركت كردند.

  • يك وعده غذاي گرم

البته قرار نيست فعاليت‌هاي اين گروه به نان‌آوري سفره نيازمندان محدود شود و تصميم دارند در آينده نزديك طرح يك وعده غذاي گرم را هم اجرا كنند. مقدمي مي‌گويد: تصميم داريم بعد از‌ ماه رمضان با چند اغذيه‌فروشي به تفاهم برسيم تا با بن به نيازمندان يك وعده غذاي گرم يا ساندويچ بدهند.

مقدمي مي‌گويد: درمنطقه ما از ديرباز دو خط‌آهن مي‌گذرد و به‌خاطر ارزان بودن خانه در منطقه، افراد كم‌درآمد و مهاجر زيادي در آن ساكن هستند كه نياز به كمك دارند و همين غذاي ناچيز كمك بزرگي مي‌تواند به آنها باشد.
او بن‌هاي نان را روي ميز كارش چيده و چندتايي هم در جيب كتش گذاشته تا اگر در خيابان نيازمندي را ديد به آنها بدهد.

  • شما چه مي‌كنيد‌؟

يك گروه خيريه براي افراد نيازمند نان رايگان فراهم مي‌كند. شما چطور با آنها همراهي مي‌كنيد؟ ‌نظرات و پيشنهاد‌هاي خود‌ را به 30003344 پيامك كنيد‌ يا با شماره تلفن 84321000 تماس بگيريد‌.

کد خبر 338779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha