یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

همشهری دو - محمدرضا حیدری: اهالی روستای محروم «دازان» این روز‌ها از اتفاق شیرینی که در این روستا افتاده سخن می‌گویند.

گروه جهادی

محروميت، سال‌هاهمسايه ديوار به ديوار اهالي كپرنشين اين روستا بوده است اما حضور تلاشگران گروه جهادي، آفتاب را دوباره به آسمان غبارگرفته اين روستا بازگردانده است. برپايي جشن ازدواج يك زوج جهادگر زيرسقف يكي از خانه‌هاي كپري بهترين روز را براي اهالي اين روستاي محروم رقم زد و اين زوج جوان با آهنگ دستان پينه‌بسته مردم اين روستا و اشك شوقي كه از چشمانشان جاري بود راهي خانه بخت شدند. ماجراي ازدواج اين زوج جهادگر در اردوي جهادي در يكي از محروم‌ترين روستاهاي جنوب كرمان، روايت ايثار و فداكاري انسان‌هايي است كه خوشبختي را ميان محرومان جست‌وجو مي‌كنند.ارسلان خادم، طلبه جواني است كه بهترين لحظات زندگي‌اش را در اردوهاي جهادي يافت و همراه با همسرش كه حافظ كل و معلم قرآن است تصميم گرفت پيوند زناشويي را ميان مردم محروم روستاي دازان جشن بگيرد. او از روزهايي مي‌گويد كه با ديدن جهادگران گروه جهادي- تبليغي «فدائيان عدالت» تصميم گرفت براي سازندگي روستاهاي محروم كرمان آستين همت را بالا بزند.

  • طعم تلخ محروميت

سال ۱۳۷۱ در يكي از روستاهاي محروم جنوب كرمان به دنيا آمدم. از‌‌ همان كودكي به خوبي طعم تلخ محروميت را چشيدم و دستان پينه‌بسته زنان و مردان روستا تصوير مانده در ذهنم از كودكي است. بازي‌هاي كودكان در كمك به خانواده و كار در مزرعه و گله‌داري خلاصه مي‌شد و محروميت در چهره اين كودكان بيشتر از ديگران نمايان بود. آن سال‌ها كمتر مدرسه و مسجدي در روستا‌ها پيدا مي‌شد و گاهي دانش‌آموزان براي تحصيل بايد هر روز فرسنگ‌ها راه مي‌رفتند. نبود مدرسه در روستاها باعث مي‌شد كه بسياري از خانواده‌ها قيد تحصيل فرزندان را بزنند و به اين ترتيب استعدادهاي بسياري در اين روستا‌ها به‌دليل نبود امكانات براي هميشه به هدر مي‌رفت. اين واقعيت تلخي بود كه آن سال‌ها وجود داشت و شايد بتوان گفت هنوز هم در برخي از مناطق كشور اين محروميت‌ها ادامه دارد.

  • آغاز يك رسالت

جرقه كارهاي جهادي از دوران دبيرستان در ذهنم خورد؛ روزهايي كه آرزو داشتم بتوانم براي روستا و شهرم كاري انجام بدهم. حضور گروه جهادي- تبليغي فدائيان عدالت در روستاي ما اين انگيزه را در من به‌وجود آورد و توانستم به آرزويم برسم. حجت‌الاسلام محمدرضا فراهاني همراه با طلبه‌ها و دانشجويان، عاشقانه براي خدمت به مردم محروم آمده بودند و روز‌ها زير تيغ آفتاب براي تأمين آب كشاورزي، چاه حفر مي‌كردند. كنجكاوي نوجواني باعث مي‌شد ساعت‌ها كاركردن آنها را تماشا كنم و درس‌هاي زيادي را در كلاس‌هاي جهادي آنها بياموزم. براي من جاي سؤال بود كه اين طلبه‌ها و دانشجويان به چه دليل كيلومتر‌ها از محل زندگي‌شان دور شده و بدون دريافت هيچ پولي و تنها براي دلگرمي اهالي روستاهاي محروم كار مي‌كنند. اين جوانان با شوق و شور فراوان ساعت‌ها مشغول حفر چاه مي‌شدند و حاج‌آقا فراهاني در كنار كار جهادي براي بالابردن اطلاعات اعتقادي مردم روستا و آگاه‌كردن آنها با مسائلي كه نسبت به آن بي‌اطلاع بودند تلاش مي‌كرد. ديدن تلاش و كوشش جوانان گروه جهادي فدائيان عدالت باعث شد تا من هم براي انجام كارهاي جهادي وارد ميدان شوم. با گروهي از همكلاسي‌هاي دبيرستان در منطقه «رودبار جنوب» گروه جهادي دانش‌آموزي تشكيل داديم و در تعطيلات تابستان با دستان خالي ساخت يك مسجد را آغاز كرديم و با وجود حمايت نشدن از سوي مسئولان، ديوارهاي مسجد را تا سقف بالا برديم. كسي از مسئولان، ما را باور نكرد ولي با وجود اين هيچ‌گاه نااميد نشديم و همراه با بچه‌هاي همسن و سال خودم سعي مي‌كرديم كارهاي جهادي در روستا انجام بدهيم.

  • احكام و شرع براي روستاييان

اردوهاي جهادي معمولا ۱۰ تا ۱۵ روزه است و قبل از شروع اردو ابتدا تيم‌هاي ارزيابي با بررسي وضعيت روستاهاي مناطق محروم نيازهاي اساسي ازجمله مدرسه و مسجد، چاه آب يا كمك به درمان بيماران را بررسي مي‌كنند و سپس با برنامه‌ريزي در مدت زمان برپايي اردو اين كار‌ها انجام مي‌شود. ديدن شوق خدمت‌رساني به مردم روستاهاي محروم توسط جهادگران گروه فدائيان عدالت باعث شد من هم افتخار پيوستن به آنها را پيدا كنم و سال‌هاست كه در طول هرسال چندبار در اردوهاي جهادي شركت و براي آباداني روستاهاي مناطق محروم مشاركت مي‌كنم. از چند سال قبل به‌عنوان نماينده اين گروه جهادي در اين منطقه فعاليت مي‌كنم و علاوه بر شناسايي مناطق محروم و نوع محروميت‌ها و همچنين ضرورت‌هاي روستا‌ها، كتاب‌هاي احكامي كه توسط جهادگران گروه براي من ارسال مي‌شود را در اختيار دانش‌آموزان روستا قرار داده و بعد از مدتي نيز با برگزاري آزمون به نفرات بر‌تر جوايزي اهدا مي‌كنم. ساخت مسجد و مدرسه و برگزاري كلاس‌هاي احكام شرعي و فرهنگي و آموختن حرفه به مردان و زنان روستا از برنامه‌هاي گروه جهادي است كه دانشجويان و طلبه‌ها براي مشاركت در اين طرح‌هاي عمراني از مدت‌ها قبل منتظر فراخوان مي‌مانند.

  • مدارس كپري

ساخت مسجد در كنار آموزش احكام و مسائل اعتقادي و ساخت مدرسه در كنار قرار دادن وسايل آموزشي از ايده‌هايي بود كه توسط گروه جهادي فدائيان عدالت به اجرا درآمد و گروه صداي عدالت كه توسط بنده تشكيل شد اين راه را ادامه داد. كارآفريني براي اهالي روستا و بومي‌سازي‌ اردوهاي جهادي، مهم‌ترين اهداف اين گروه جهادي است كه براي تحقق آنها تلاش مي‌كنيم. برپايي كارگاه‌هاي آموزشي براي اهالي روستاهاي مناطق محروم از اولويت‌هاي اردوهاي جهادي است. كلاس‌هاي گليم‌بافي، عروسك بافي و... ازجمله كارهايي است كه انجام مي‌داديم تا اهالي روستا با آموختن اين هنر‌ها بتوانند از آن راه كسب درآمد كنند. از سوي ديگر وقتي براي ارزيابي وضعيت روستا‌ها به آنجا مي‌رفتيم با واقعيت تلخي مواجه مي‌شديم. به‌دليل نبود مسجد و روحاني بسياري از اهالي اين روستا‌ها اطلاعاتي درباره مسائل شرعي نداشتند و حتي تعدادي از آنها نمي‌دانستند كه مرجع تقليد چه‌كسي است و چرا بايد از او تقليد كرد. به همين دليل تصميم گرفته شد در كنار كارهاي عمراني، كلاس‌هاي آموزش احكام و اعتقادي نيز براي مردم روستا برگزار كنيم و در اين ميان آموختن اين احكام و مسائل به دانش‌آموزان روستايي از اهميت زيادي برخوردار بود. در اين مدت جهادگران نشان دادند كه با دست خالي هم مي‌توان كار بزرگ انجام داد ولو اينكه ساخت مسجد و مدرسه هزينه زيادي داشته باشد. نگاه مردم در روزهايي كه مشغول ساخت مدرسه يا مسجد در روستا‌ها بوديم براي من جالب بود. آنها تصور مي‌كردند كه ما كارگراني هستيم كه با گرفتن مزد مشغول به‌كار شده‌ايم و گاهي نيز از ما درباره ميزان پولي كه خواهيم گرفت سؤال مي‌كردند و وقتي مي‌شنيدند كه ما بدون گرفتن پول و تنها با هدف خدمت‌رساني به مردم مناطق محروم مشغول كار هستيم با تعجب به ما خيره مي‌شدند. از سوي ديگر با تشويق كودكان و نوجوانان روستا احاديث مختلفي را به آنها مي‌آموختيم و با برگزاري مسابقه به آنها هديه مي‌داديم. ساخت مدارس كپري از مهم‌ترين كار‌ها در اردوهاي جهادي بود كه همچنان ادامه دارد. اين كلاس‌هاي درس به شكل كپر ساخته مي‌شود و همه سعي و تلاش ما اين است كه بتوانيم در بسياري از روستا‌ها اين مدارس را بنا كنيم.

  • صداي عدالت

پس از سال‌ها فعاليت در كنار جهادگران گروه فدائيان عدالت و آموختن درس‌هاي بسيار نزد حجت‌الاسلام فراهاني 8سال قبل همراه با تعدادي از دانشجويان دانشگاه پيام‌نور رودبار جنوب و تعدادي از طلبه‌هاي حوزه علميه قم و حوزه علميه امام‌خميني(ره) گروه جهادي «صداي عدالت» را تاسيس كرديم كه اكنون ۸۰ نفر در آن فعاليت مي‌كنند و هر سال تقريبا ۱۰ نفر به ما اضافه مي‌شوند. بيشترين اردوهاي جهادي را در رودبار جنوب و روستاهاي اطراف آن از جمله سنته، عنبرآباد جيرفت و... برگزار مي‌كنيم. در اردوهاي جهادي كه بنده شركت داشتم تاكنون ۱۳مسجد و ۷ مدرسه براي روستاهاي محروم اين منطقه ساختيم. ديدن لبخند مردم اين روستا‌ها وقتي كه صاحب مسجد يا مدرسه مي‌شوند و شور و شوق بچه‌هاي آن وقتي پشت نيمكت كلاس مي‌نشينند خاطرات شيريني است كه هرگز فراموش نمي‌كنم. در اين روستا‌ها استعدادهايي ديدم كه تنها به‌خاطر محروميت شكوفا نشده بودند. حمايت نكردن از اين استعداد‌ها و همچنين نبود تفريح و مكان تفريحي مناسب باعث مي‌شود برخي به بيراهه بروند. يكي از اين روستاهاي محروم «پيرخوشاب» است كه جاده اين روستا خاكي است و به سختي مي‌توان به اين روستا رفت. چندي قبل يكي از زنان روستا با نيش‌عقرب مجروح شد و به‌دليل نبودامكانات بهداشتي و پزشكي و همچنين جاده مناسبي كه بتوان او را سريع به بيمارستان منتقل كرد جان خود را از دست داد.

  • گره‌هايي كه باز شد

اردوهاي جهادي با خاطرات فراموش نشدني همراه است؛ خاطراتي كه حضور خدا را مي‌توان در لحظه‌لحظه آن احساس كرد. جهادگراني كه در اردوهاي جهادي با هدف كمك به مردم مناطق محروم تلاش مي‌كنند تأكيد دارند كه در همه لحظات حضور خدا را احساس كرده و بسياري از گره‌ها با توكل بر خدا باز شده است.

ارسلان خادم از آن روز‌ها مي‌گويد: «نوروز سال گذشته همزمان گروه جهادي صداي عدالت و فدائيان عدالت در روستايي مشغول فعاليت بوديم و بايد ديوار يك مدرسه را كه سست شده بود سفت مي‌كرديم. تعدادي از جهادگران مي‌گفتند سفت كردن اين ديوار ۳‌روز زمان نياز دارد اما من گفتم با توكل به خدا يك‌ساعته مي‌توانيم اين كار را انجام بدهيم و به شكل باور نكردني در يك ساعت توانستيم آن ديوار را ايمن و سفت كنيم. تابستان سال گذشته نيز براي ساخت يك باب مسجد با مشكل كمبود مصالح ازجمله سيمان و گچ مواجه شديم. طبق برنامه بايد ساخت اين مسجد را در ۱۰ روز انجام مي‌داديم اما در كمال ناباوري در ۸‌روز آن مسجد را ساختيم و در اختيار اهالي روستا قرار داديم».

  • ازدواج به سبك جهادي

برپايي اردوي جهادي در روستاي محروم دازان فرصتي بود تا همه مردم اين روستا در يك جشن باشكوه كه در آن مهرباني موج مي‌زند شركت كنند و پيوند 2 زوج جهادگر را جشن بگيرند. ارسلان خادم بهترين روز زندگي‌اش را برگزاري مراسم جشن عروسي در ميان اهالي روستاي دازان مي‌داند. مردم روستا بهترين دعا را بدرقه راه او و همسرش براي شروع يك زندگي كردند.

ارسلان مي‌گويد: «همسرم حافظ كل و معلم قرآن است و در اردوهاي جهادي بود كه با او آشنا شدم. او در‌‌ همان روستايي كه زندگي مي‌كرد كلاس‌هاي قرآن برپا كرد و به دانش‌آموزان و علاقه‌مندان قرآن آموخت. كارهاي جهادي او آموختن قرآن به مردم روستا بود و خود او يكي از صد‌ها استعدادي است كه در اين روستا‌ها زندگي مي‌كند. همسرم به‌خاطر علاقه زيادي كه به قرآن داشت توانست آن را حفظ كند و از آنجا كه زكات علم، آموختن آن است شروع به آموزش قرآن به ديگران كرد. وقتي در اردوهاي جهادي با او آشنا شدم همراه با خانواده به خواستگاري او رفتيم و ۲۵ اسفند سال قبل به عقد هم درآمديم. ازدواج با همسرم تلاش جهادي مرا دوچندان كرد و او نيز مرا در اين كار همراهي مي‌كند».

او ادامه مي‌دهد: «با همسرم تصميم گرفتيم جشن عروسي‌مان براي هميشه ماندگار شود و آن را به‌عنوان يكي از بهترين روزهاي زندگي‌مان ثبت كنيم. آخرين اردوي جهادي كه در آن حضور داشتم در روستاي محروم دازان‌ در جنوب كرمان بود. مردم اين روستا كپرنشين هستند و با ديدن محروميت مردم اين روستا با همسرم تصميم گرفتيم مراسم جشن عروسيمان را در همين روستا برگزار كنيم. اهالي روستا وقتي از اين موضوع خبردار شدند با خوشحالي از آن استقبال كردند. مقدمات جشن عروسي ساده‌اي را فراهم كرديم و با دعوت از دانشجويان و طلبه‌هايي كه در اردوي جهادي حضور داشتند و همچنين اقوام و بستگان، با حضور مردم اين روستا مراسم با صميميت فراوان برگزار شد. بسياري از ساده‌بودن عروسي و اينكه به اين جشن دعوت شده بودند، متعجب شدند. مهريه همسرم ۱۱۴ سكه بهار آزادي بود كه همه آن را بخشيد و زنان و مردان روستايي با دستاني كه آثار سال‌ها تلاش و كار بر آن نمايان بود براي خوشبختي ما دعا ‌كردند. جشن عروسي ما شيرين‌ترين خاطره براي اعضاي گروه جهادي و همچنين اهالي روستا بود و من و همسرم لبخند و شادي مردم ساده اين روستا را كه به جشن ما آمده بودند فراموش نمي‌كنيم».

  • بومي‌سازي‌ فرهنگ جهادي

حجت‌الاسلام محمدرضا فراهاني، مؤسس گروه جهادي- تبليغي فدائيان عدالت

سال‌هاست كه ارسلان خادم عاشقانه در اردوهاي جهادي شركت مي‌كند و معتقد است كه بهترين روزهاي زندگي‌اش را در راه خدمت به مردم محروم مناطق جنوب كرمان سپري كرده است. او نماينده گروه جهادي- تبليغي فدائيان عدالت در رودبار جنوب است و علاوه بر كارهاي طلبگي مسئوليت شناسايي محروميت‌هاي روستاهاي اين منطقه و همچنين معرفي افرادي كه نيازمند كمك هستند را برعهده دارد. همچنين او كلاس‌هاي فرهنگي در اين روستا‌ها برپا كرده است. متأسفانه مشكل اصلي كه در روستاهاي اين منطقه با آن مواجه هستيم كمبود روحاني است به‌طوري كه بسياري از مردم اين روستا‌ها اطلاعي از احكام و شرايط اجراي آن ندارند. به همين دليل در اردوهاي جهادي يكي از برنامه‌هايي كه بر آن تأكيد داريم برگزاري كلاس‌هاي آموزش احكام است. يكي از مهم‌ترين كارهايي كه اين طلبه عزيز انجام داده است بحث بومي‌سازي‌ اردوهاي جهادي است. تا پيش از اين مجبور بوديم براي اردوهاي جهادي دانشجويان و طلبه‌هاي داوطلب را از تهران به اين مناطق ببريم كه هزينه‌هاي زيادي در برداشت اما با بومي‌سازي‌ و استفاده از نيروهاي جهادي منطقه در اين اردو‌ها خوشبختانه به همه اهداف مورد نظر دست پيدا كرده‌ايم.

نكته جالبي كه مي‌توانم درباره اين طلبه جهادگر عنوان كنم مربوط به روزهاي ابتدايي فعاليت گروه در روستاهاي منطقه رودبار جنوب است. روزهاي نخست وقتي با او آشنا شديم ايشان علاقه‌اي به روحانيت و طلبگي نداشت اما با گذشت چند روز وقتي فعاليت طلبه‌هاي گروه جهادي را در روستاهاي محروم ديد و متوجه شد آنها بدون دريافت مزد و تنها براي رضاي خدا و رفع بخش كوچكي از محروميت مردم اين منطقه تلاش مي‌كنند و فقط به حرف زدن اكتفا نكرده‌اند و حمام و مدرسه و مسجد مي‌سازند به كارهاي جهادي علاقه‌مند شد و امروز خود او يكي از طلاب حوزه علميه است. او يك دامداري كوچك در روستاي محل زندگي‌اش به راه انداخته و با توجه به روحيه جهادي كه دارد به‌طور حتم در آينده شاهد فعاليت‌هاي بيشتري از او خواهيم بود.

گروه جهادي- تبليغي فدائيان عدالت در سال ۸۱ تاسيس شد و تا به امروز در زمينه‌هاي مختلف عمراني، فرهنگي و درماني در روستاهاي محروم جنوب كرمان فعاليت داشته است و ۲۰۰ كودك يتيم نيز تحت سرپرستي و حمايت اين گروه قرار دارند. البته فعاليت‌هاي جهادي تنها به جنوب كرمان مختص نمي‌شود و ما در مناطق محروم سيستان و بلوچستان نيز فعاليت‌هاي جهادي انجام مي‌دهيم. بيش از ۳۰۰ نفر در اردوهاي جهادي كه در تعطيلات نوروز و اواخر شهريور‌ماه برگزار مي‌شود شركت مي‌كنند.

فقر فرهنگي در روستاهاي محروم اين منطقه بيداد مي‌كند. موارد زيادي از محروميت براي گفتن وجود دارد، اما براي درك عمق فاجعه همين بس كه با گذشت بيش از 3 دهه از پيروزي انقلاب اسلامي، روستايي از توابع شهرستان عنبرآباد در محرم 2سال گذشته براي نخستين بار در طول حياتش روحاني به‌خود ديد يا روستاي ديگري در اين منطقه وجود دارد كه به‌دليل عدم‌حضور روحاني و ناآگاهي از مسائل شرعي، اموات خود را بدون شرايط شرعي دفن مي‌كردند.

براي از بين بردن اين فقر بايد به شكل ريشه‌اي كار مي‌كرديم و به همين دليل آموزش احكام و مسائل اعتقادي را روي نوجوانان روستايي متمركز و در كنار آن با حضور روحانيون جهادي سعي كرديم آنها را با مسائل مربوط به احكام اسلامي آشنا كنيم. طرحي به نام تربيت معلمان قرآني اجرا كرديم كه طلاب جنوب كرمان به واسطه آن به مناطق محروم اعزام مي‌شوند تا احكام شرعي را به دانش‌آموزان از طريق كتب احكام سطح‌بندي شده آموزش دهند. اين كلاس‌ها درطول هفته يك‌بار برگزار مي‌شود تا دانش‌آموزان مرحله به مرحله با احكام دين آشنا شوند و براساس برنامه‌ريزي انجام‌شده طي يك سال، خود آنها تبديل به مربي احكام مي‌شوند. در طرح ديگري، با استفاده از كتب تفسير نور آقاي قرائتي به تربيت مربي قرآني از دانش‌آموزان خود مناطق محروم پرداختيم و اميدواريم به مرور زمان فقر ديني و مذهبي در منطقه رفع شود. تاسيس كتابخانه و ترويج فرهنگ مطالعه در ميان نوجوانان و جوانان روستايي از مهم‌ترين برنامه‌هاي فرهنگي اين گروه جهادي است كه حاج آقا خادم در آن نقش اساسي دارند. با كمك خيرين قرار است يك كپر در هر روستا را به كتابخانه كودكان و نوجوانان اختصاص دهيم تا به رفع محروميت فرهنگي آنان كمك كنيم.

کد خبر 338903

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha