عزاداری‌های محرم امسال مثل دیگر اجتماعات مذهبی و فعالیت‌های گروهی ۶ ماه اخیر به گونه‌ای دیگر برگزار می‌شود.

کمک مومنانه

 همشهری آنلاین_سحر رمضانعلی‌پور: اگرچه شیوع ویروس منحوس کرونا بر چگونگی برگزاری این مراسم تأثیر گذاشته اما عزاداران با همان شور و شعور حسینی این بار مراسم عزاداری‌سالار شهیدان را با کمک‌های مؤمنانه به اقشار نیازمند گره زده‌اند. اگر امسال خبری از حرکت دسته‌های عزاداری و صفوف منظم هیئت‌ها و دسته‌ها نیست اما جوانان حسینی برای کمک به نیازمندان کنار هم صف کشیده‌اند. این روزها جوانان مسجد صاحب‌الزمان(عج) علاوه بر سیاهپوش کردن مسجد و برافراشتن بیرق عزای اباعبدالله‌الحسین(ع)، شبستان مسجد را به محل جمع‌آوری و بسته‌بندی و کمک‌های مؤمنانه تبدیل کرده و مثل ۶ ماه گذشته برای مقابله با ویروس منحوس کرونا بسیج شده‌اند. سری به مراسم عزاداری متفاوت جوانان مسجد صاحب‌الزمان(عج) زدیم و از فعالیت‌های خداپسندانه آنها در شب‌های محرم که تا اربعین امسال نیز ادامه دارد گزارشی تهیه کردیم.  

  • همه اهالی محله در این کار خیر سهم دارند
حسین فروزش/جهادگر

هنوز چند ساعتی تا اذان مغرب و شروع مراسم عزاداری امشب باقی‌ است اما در شبستان مسجد صاحب‌الزمان(عج) شور و حال دیگری برپاست. دورتادور شبستان با پرچم‌های سیاه و بیرق عزای‌سالار شهیدان سیاهپوش شده و امسال هم مسجد قدیمی و خاطره‌انگیز محله اختیاریه، حال و هوای محرم دارد. نوای جانبخش نوحه اباعبدالله‌الحسین(ع) که از ضبط صوت پخش می‌شود شبستان را پر کرده و جوانان حسینی مسجد صاحب‌الزمان(عج) برای شروع مراسم متفاوت امسال آماده‌اند. طولی نمی‌کشد که جوانان مسجد با کیسه‌های برنج، بسته‌ها ماکارونی، روغن و... از راه می‌رسند تا همه چیز برای آماده‌سازی بسته‌های معیشتی مهیا شود. اگرچه به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، امروز تعداد جوان‌هایی که برای بسته‌بندی اقلام داوطلب شده‌اند زیاد نیست اما جوانان داوطلبان و جهادگران بسیاری در تهیه این کمک‌های مؤمنانه نقش داشته‌اند. در گوشه‌ای از شبستان مسجد سراغ «حسین فروزش» یکی از جوانان جهادگر و فعال مسجد می‌رویم که امسال حسابی برای تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی پای کار بوده است. فروزش از چگونگی جمع‌آوری و همراهی اهالی محله برای تأمین هزینه‌های بسته‌های معیشتی می‌گوید: «محرم هر سال با نذری‌های اهالی محله، مراسم اطعام داشتیم. اما امسال با شیوع کرونا و محدودیت‌هایی که ستاد ملی کرونا اعلام کرده است تصمیم گرفتیم بسته‌های مواد غذایی را به دست نیازمندان محله برسانیم. کار خیری که همه اهالی محله در آن شریک هستند.»

  • هر شب ۱۱۰ بسته معیشتی
سعید امین سرشت/شورایار محله اختیاریه

اگرچه در شب‌های عزاداری محرم، جوانان حسینی مسجد برای کمک به نیازمندان محله دست به دست هم داده‌اند اما آنها فعالیت جهادی خود را از نوروز امسال شروع کرده‌اند. شب‌عید بود که طرحی به نام «باران همدلی» را اجرا کردند و ۵۰۰ بسته معیشتی به دست نیازمندان رساندند. آنها تا پیش از محرم هم هر ماه ۱۱۰ بسته مواد غذایی به خانواده‌های نیازمند تحویل داده‌اند و حالا که محرم از راه رسیده یکبار دیگر آستین همت بالا زده‌اند. «سعید امین سرشت» شورایار محله اختیاریه که در این کار خداپسندانه همراه جوانان مسجد است از شناسایی نیازمندان با کمک معتمدان محلی و ائمه جماعات مساجد محله‌های محروم می‌گوید: «نیازمندان محله اختیاریه را با کمک معتمدان محلی شناسایی کردیم. در نتیجه‌بخشی از بسته‌های معیشتی را که در ماه محرم با همراهی خیّران و اهالی محله جمع‌آوری و بسته‌بندی شده است به دست نیازمندان محله رساندیم.» اما جوانان حسینی مسجد صاحب‌الزمان(عج) در دهه نخست محرم هر شب ۱۱۰ بسته معیشتی، تهیه و میان نیازمندان توزیع کرده‌اند. فروزش می‌گوید: «بخشی از کمک‌های مؤمنانه محرم را با کمک ائمه جماعات و معتمدان محلی میان نیازمندان محله‌های دروس و خیریه‌های محلی توزیع کردیم و این شب‌ها هم تصمیم داریم با مشارکت اهالی ۵۰۰ بسته معیشتی برای اربعین آماده کنیم.» 

  • یک خاطره خوب
‌طاها جوانمرد/جهادگر

اهالی محله اختیاریه هم جوانان مسجد صاحب‌الزمان(عج) را در تهیه، بسته‌بندی و توزیع کمک‌های مؤمنانه تنها نگذاشته‌اند. علاوه بر جمع‌آوری کمک‌های مردمی از طریق نذری‌های محرم هر سال، ایستگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی در محله که با استقبال خوب اهالی روبه‌رو شد، نقش مهمی در تأمین هزینه‌های لازم برای تهیه بسته‌های معیشتی داشت.  
جوانان مسجد صاحب‌الزمان‌(عج) مهربانی مادران دلسوز و فداکاری را که طی چند ماه اخیر پشتیبان فعالیت‌های خداپسندانه آنها بوده‌اند فراموش نمی‌کنند. «طاها جوانمرد» یکی دیگر از جوانان مسجد می‌گوید: «تهیه و توزیع کمک‌های مؤمنانه که پس از شیوع ویروس کرونا در ماه مبارک رمضان امسال قوت گرفت و خوشبختانه با همراهی خیّران به شب‌های عزاداری محرم هم رسیده است گاهی نیاز به حضور تمام وقت در مسجد دارد. گاهی آنقدر سرگرم کار می‌شویم که گذر زمان از دستمان می‌رود و حتی وعده‌های غذایی را فراموش می‌کنیم. اما مهربانی مادرانی را که برای اقامه نماز به مسجد می‌آیند هرگز از یاد نمی‌بریم. مثل مادربزرگ مهربانی که وقتی زحمات جوانان مسجد را برای بسته‌بندی اقلام دید، برای‌ ما غذا پخت تا با انرژی بیشتری به کارمان ادامه بدهیم. همین مهربانی‌هاست که برای ادامه کار به ما انگیزه مضاعف می‌دهد.»

  • ماسک عزاداران را تأمین می‌کنیم
‌راحله کشانی/جهادگر

کمک‌های مؤمنانه جوانان مسجد صاحب‌الزمان(عج) تنها به تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی میان خانوارهای نیازمند محدود نمی‌شود. این شب‌ها همزمان با عزاداری‌های ماه محرم، جوانان گروه جهادی غیاث هم به کمک مسجدی‌ها آمده‌اند تا با بسته‌بندی و توزیع ماسک، سهم خود را برای مقابله با ویروس منحوس کرونا و برگزاری مراسم عزاداری در شرایط مناسب‌تر ادا کنند. «راحله کشانی» یکی جوانان جهادگر گروه جهادی غیاث می‌گوید: «تولید ماسک را از اسفند سال گذشته با کمک کارگاه‌های خانگی و بانوان داوطلبی که با مسجد همراه شدند شروع کردیم. پیش از محرم ۱۰۰ هزار ماسک تولید و توزیع شده بود اما این شب‌ها توان خود را برای تهیه و توزیع ماسک در هیئت‌های عزاداری محله گذاشته‌ایم. برای آنکه سلامت عزاداران حفظ شود، هر شب ۲ هزار ماسک، تولید و در شبستان مسجد بسته‌بندی می‌کنیم تا به دست عزاداران برسد.»

  • مراسم عزاداری امسال فرق دارد

اگرچه جوانان و نمازگزاران مسجد صاحب‌الزمان(عج) با تهیه و توزیع کمک‌های مؤمنانه و اقلام بهداشتی میان نیازمندان و عزاداران حسینی، عزاداری‌های محرم امسال را به‌گونه دیگری برگزار می‌کنند اما امسال هم صدای نوحه عزاداری اباعبدالله(ع) از مسجد قدیمی محله در کوچه‌های اختیاریه می‌پیچید. اهالی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که توسط ستاد ملی کرونا اعلام شده است این شب‌ها مراسم عزاداری سرور وسالار شهیدان را هرچند مختصر ولی با شور خاصی برگزار می‌کنند. فروزش می‌گوید: «قدمت مسجد صاحب‌الزمان(عج) در محله اختیاریه به دهه ۳۰ می‌رسد. مسجدی که در همه این سال‌ها در عزاداری‌های ماه محرم نقش محوری داشته است. امسال به دلیل ممنوعیت برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای مسقف، پس از نماز مغرب و عشا نوحه‌خوانی مختصر داریم. با وجود این همه جوانان مسجد در کنار این عزاداری مختصر توان خود را برای کمک به اقشار نیازمند و محروم گذاشته‌اند.»
 

کد خبر 545725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha