از همان روزهای نخست شیوع کرونا، برای شکست این ویروس بسیج شدند.

نبرد با كرونا در كلاس درس

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:  خیابان‌ها، کوچه‌ها، اداره‌ها و امکان عمومی محله‌شان را ضدعفونی کردند و با کمک خیّران برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر آستین همت بالا زدند. این روزها اما جوانان جهادگر درکه مأموریت ویژه‌ای دارند. با آغاز سال تحصیلی جدید، یکبار دیگر دست به دست هم داده‌اند تا این‌بار پای این ویروس را از کلاس درس دانش‌آموزان محله قطع کنند. آنها علاوه بر توزیع ماسک و اقلام ضدعفونی میان دانش‌آموزان، مدارس محله‌شان را ضدعفونی می‌کنند تا هیچ دانش‌آموزی گرفتار کرونا شود. با این جوانان جهادگر گفت‌وگو کرده‌ایم.  

  •  ضدعفونی مدرسه هر ۲ روز یک بار
هادی محبی/جوان فعال هیئت محبان‌الزهرا(س)

چند ساعتی از تعطیلی مدرسه می‌گذرد. خبری از همهمه دانش‌آموزان در کلاس درس نیست. جوانان هیئت محبان‌الزهرا(س) امروز هم مثل دفعات گذشته با دستگاه سمپاش کوله‌ای که با مایع ضدعفونی پر شده، سراغ مدارس محله آمده‌اند. آنها امروز هم قرار است میز و نیمکت‌های مدرسه را برای حفظ سلامتی دانش‌آموزانی که صبح فردا در کلاس درس حاضر می‌شوند ضدعفونی کنند. خیلی زود تقسیم‌ کارها انجام می‌شود و هرکدام از جوانان جهادگر محله سراغ یکی از کلاس‌ها و امکان عمومی مدرسه مثل آبخوری، سرویس بهداشتی و... می‌رود. اگرچه هفته گذشته هم مدرسه شهید غفاری ضدعفونی شده بود اما قرار عاشقانه آنها برای کمک به حفظ سلامتی دانش‌آموزان محله همچنان ادامه دارد. «هادی محبی» یکی از جوانان فعال هیئت محبان‌الزهرا(س) که از نخستین روزهای شیوع ویروس در فعالیت‌های جهادی هیئت حضور پررنگی داشته است می‌گوید: «این روزها که نیمی از دانش‌آموزان مدارس به‌صورت حضوری و نیمی دیگر به‌صورت آنلاین در خانه‌ها درس می‌خوانند، تصمیم گرفتیم مثل روزهای نخست شیوع ویروس که برای ضدعفونی کردن خیابان‌های محله بسیج شدیم، برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان محله همکاری انجام دهیم. قدم نخست فعالیت گروه، ضدعفونی کردن مدارس شهید غفاری و شهدای هفتم‌تیر در روزهای ثبت‌نام و حضور اولیا در مدرسه بود. پس از آن با هماهنگی مدیران مدارس تا امروز ۲ بار مدارس محله را ضدعفونی کرده‌ایم.» جوانان جهادگر درکه برنامه‌های دیگری هم برای ضدعفونی کردن مدارس دارند. «سید محسن میرزمانی» شورایار و عضو هیئت امنای هیئت محبان‌الزهرا(س) از برنامه ویژه جوانان هیئت برای ضدعفونی مرتب مدارس درکه و محله‌های اطراف می‌گوید: «قصد داریم هر ۲ روز یکبار مدارس را ضدعفونی کنیم تا خطر ابتلای دانش‌آموزان به این ویروس منحوس کمتر شود. همچنین برای ضدعفونی کردن مدارس محله‌های اطراف مثل ولنجک و اوین هم آمادگی کامل داریم که در صورت هماهنگی با مدیران مدارس کار ضدعفونی مدارس این محله‌ها را هم شروع کنیم.»

  •  ایستگاه نذر ماسک

همزمانی شروع سال تحصیلی جدید با ایام عزاداری محرم و همبستگی بیشتر اهالی محله در این روزها، زمینه‌ساز حضور پررنگ‌تر و اثرگذارتر جوانان هیئت محبان‌الزهرا(س) در فعالیت‌های جهادی شد. آنها در کنار برگزاری مراسم عزاداری با رعایت پروتکل‌ها، دیگر اهالی و خیّران محله را هم برای آماده‌سازی مدارس با خود همراه کردند. ایستگاه صلواتی قدیمی هیئت در خیابان شهیدمیراسماعیلی، امسال به دلیل رعایت پروتکل‌ها به ایستگاه نذر ماسک و جمع‌آوری نذری‌های اهالی برای آماده‌سازی مدارس محله تبدیل شد. «سید حسین میرمهدی» یکی از جوانان هیئت محبان‌الزهرا(س) می‌گوید: «ایستگاه صلوتی هیئت در خیابان شهید میراسماعیلی قدمت زیادی دارد و محرم هر سال خیّران و اهالی محله نذری‌های خود را برای برگزاری مراسم عزاداری در اختیار هیئت قرار می‌دهند. اما امسال با کمک خیّران تصمیم گرفتیم بخشی از نذری‌ها را به تهیه ماسک اختصاص بدهیم. بیش از ۵۰ هزارماسک به همین روش تهیه شد که قرار است در چند مرحله میان دانش‌آموزان مدارس توزیع شود. مرحله اول توزیع ماسک در مدارس محله با شروع سال تحصیلی انجام شد اما از آنجایی که این ماسک‌ها یکبارمصرف هستند، هماهنگی‌های لازم با مدیران مدارس انجام شده تا در ادامه سال تحصیلی ماسک‌های بیشتری هم به دست دانش‌آموزان برسد.» میرزمانی از اهدای ماسک به گردشگران و کوهنوردان می‌گوید: «از آنجایی که ایستگاه نذر ماسک در ابتدای مسیر کوهپیمایی قراردارد، بخشی از ماسک‌هایی را که با نذری‌های اهالی تهیه شده علاوه بر توزیع در مدارس، در اختیارگردشگران می‌گذاریم. این روزها هم ایستگاه نذر ماسک فعال است و گردشگرانی که گذرشان به ایستگاه صلواتی هیئت می‌افتد ماسک و آب معدنی رایگان دریافت می‌کنند.»

  •  کیف مجهز دانش‌آموزان مدرسه
مهرداد طاهری فر/جوان فعال هیئت محبان‌الزهرا(س)

فعالیت جوانان هیئت محبان‌الزهرا(س) برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان محله در آغاز سال تحصیلی جدید به همین‌جا ختم نمی‌شود. اکنون به همت جوانان جهادگر درکه، هرکدام از دانش‌آموزان در کیف مدرسه‌شان یک ژل ضدعفونی‌کننده دست دارند. میرزمانی می‌گوید: «تنها ضدعفونی کردن میز و نیمکت‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس در مدرسه کافی نیست. در روز ثبت‌نام مدارس محله، ۴۰۰ ژل ضدعفونی‌کننده دست تهیه کردیم و به تعداد دانش‌آموزان در اختیار اولیا قرار دادیم. آموزش‌های لازم هم به دانش‌آموزان داده شد تا در صورت دسترسی نداشتن به آب و صابون از ژل ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنند.» فعالیت‌های جهادی جوانان محله درکه برای مقابله با کرونا از همان نخستین روزهای شیوع ویروس آغاز شد. گروهی متشکل از ۱۲۰ جوان باانگیزه که به‌صورت خودجوش برای مقابله با این ویروس وارد میدان شدند. «مهرداد طاهری فر» یکی از جوانان هیئت می‌گوید: «خیّران محله در فعالیت‌های جهادی برای مقابله با کرونا سنگ تمام گذاشتند. با کمک آنها بود که از همان روزهای نخست شیوع ویروس، اداره‌ها، معابر اصلی و فرعی محله درکه، خیابان‌های اصلی، ایستگاهای اتوبوس و پمپ‌بنزین‌های محله‌های اوین، ولنجک، زعفرانیه و محمودیه را ضدعفونی کردیم. همچنین با حمایت خیّران تا امروز ۲۱ هزار پرس غذای گرم، تهیه و میان خانوارهای نیازمندی که از شرایط اقتصادی این روزها آسیب دیده‌اند توزیع کرده‌ایم.»

  •  سفیران آموزش

جوانان هیئت محبان‌الزهرا(س) برنامه‌های دیگری هم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در ادامه سال تحصیلی دارند. «محسن محمدحسینی» یکی از جوانان جهادگر محله از برنامه‌ریزی برای آموزش منسجم‌تر به دانش‌آموزان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی هنگام حضور در کلاس می‌گوید: «در صورتی که همه دانش‌آموزان موارد بهداشتی را رعایت نکنند، همه اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس مثل ضدعفونی کردن مدرسه بی‌نتیجه خواهد بود. بنابراین قصد داریم با هماهنگی مرکز بهداشت درکه، شرایط را برای آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان در محیط مدرسه فراهم کنیم. در صورت هماهنگی و تأیید مدیران مدارس، جوانان هیئت به‌عنوان سفیران آموزش توانایی انجام این کار را دارند. امیدواریم با همکاری مرکز شبکه بهداشت و درمان شمیرانات، شرایط غربالگری دانش‌آموزان هم فراهم شود.»

کد خبر 551573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha