این روزها شیوع کرونا صاحبان بسیاری از کسب و کارها را با مشکل اقتصادی مواجه کرده است.

نیکوکاری

همشهری آنلاین _ معصومه حق‌جو :  بسیاری از شغل‌ها مثل قبل فعالیت ندارند و برخی از شاغلان هم بیکار شده‌اند. با توجه به اینکه خود این همه‌گیری و رعایت مجموعه ضوابط بهداشتی هزینه‌ساز است، وضعیت نامناسب اقتصادی فشار مضاعفی به بسیاری از خانواده‌ها وارد کرده است.
در این میان، برخی از خیّران هنوز هم برای رسیدگی به این افراد پیشگام هستند و گروهی از بانوان در محله ایرانشهر نیز اقدام به تهیه ارزاق، اقلام بهداشتی و کمک‌هزینه زندگی برای خانواده‌های نیازمند کرده‌اند.

معصومه زارعی/ دبیری شورایاری محله ایرانشهر
  • تشکیل گروه جهادی در مسجد جلیلی

یکی از این بانوان «معصومه زارعی» است که دبیری شورایاری محله ایرانشهر را برعهده دارد. این بانوی خیّر با همکاری خانم‌های داوطلب محله، بعد از شیوع کرونا آستین‌های همت را بالا زدند. او در این‌باره می‌گوید: «با توجه به بیکاری و کم درآمد شدن برخی از خانواده‌ها، به علت شیوع کرونا، تصمیم گرفتیم با تهیه بسته‌های ارزاق به نیامندان منطقه کمک کنیم.»
زارعی که شورایار محله هم است، اضافه می‌کند: «با شیوع کرونا در اقدامی خودجوش یک گروه جهادی در مسجد جلیلی تشکیل دادیم. بعد از شناسایی خانواده‌های محروم و نیازمند و خانواده‌هایی که به دلیل کرونا آسیب اقتصادی دیده‌اند، بسته‌های ارزاق را تهیه کردیم.»


دبیر محله ایرانشهر بیان می‌کند: «مدت‌هاست این کار خداپسندانه به‌صورت مداوم انجام می‌شود. به هر نیازمند یک بسته برنج ۱۰ کیلویی، ۳ عدد روغن یک لیتری، ۷ نوع حبوبات مختلف در بسته‌های یک کیلویی، یک‌کیلو سویا، ۳ بسته ماکارونی، رب‌گوجه‌فرنگی و ماهی‌تن به‌صورت بسته‌بندی اهدا می‌کنیم.»
افرادی که بیکار شده‌اند، بانوان سرپرست خانوار، معلولان جسمی که ناتوان از تأمین هزینه‌های معیشتی هستند و حتی خانواده‌هایی که سرپرستشان فوت شده است، جزو جامعه هدف این خیّران هستند.
این بسته‌های غذایی به مناطق دیگر تهران هم فرستاد می‌شوند. زارعی در این‌باره می‌گوید: «برخی دیگر از خانم‌های خیّر هم نیازمندان را در مناطق جنوب شهر شناسایی کرده‌اند و این ارزاق برایشان ارسال می‌شود. بخش زیادی از هزینه این ارزاق توسط بانوان خیّر تأمین شده است.»


فعالیت‌های خیرخواهانه این گروه جهادی فقط محدود به دوران کرونا نیست و طبق گفته شورایار منطقه، قبل از آن هم در جریان بوده است. زارعی بیان می‌کند: «از مدت‌ها قبل از کرونا هم با همکاری خانم‌های نیکوکار از جمله خانم‌ها ظفر دوخت مزینی، ربابه هرندی و ایران هرندی به نیازمندان کمک می‌کردیم. به‌عنوان مثال: در ماه رمضان سال‌های قبل هم این ارزاق را به دست ایتام و نیازمندان می‌رساندیم، یا با پهن کردن سفره‌های افطاری آنان را اطعام می‌کردیم. این روزها علاوه بر ارزاق، برای نیازمندان ماسک هم تهیه می‌کنیم.»

فرشته قادری/ فرمانده پایگاه محبان فاطمه سلام‌الله علیها در مسجد جلیلی
  • فرهنگ کمک‌های داوطلبانه باید در محله‌ها نهادینه شود

«فرشته قادری»، فرمانده پایگاه محبان فاطمه سلام‌الله علیها در مسجد جلیلی، هم از جمله افرادی است که در تهیه این بسته‌های ارزاق به خانم زارعی کمک می‌کند. او می‌گوید: «در شرایط فعلی که وضعیت اقتصادی اکثر خانواده‌ها مناسب نیست، بهترین کمک این بود که به جمع‌آوری ارزاق اقدام کنیم. مدتی هم کارگاه دوخت ماسک و گان داشتیم.»
قادری عقیده دارد فرهنگ کمک‌های داوطلبانه باید در محله‌های مختلف‌ ترویج شود: «البته کمک‌های مردمی وجود دارد، ولی میزان مشارکت بسیار ضعیف است. هنوز این فرهنگ جانیفتاده است. در حال حاضر بخش زیادی از هزینه را خودمان تقبل می‌کنیم. البته بنیاد علوی هم ما را حمایت می‌کند.»

به کمک دبیرانی به نام «یاران انقلاب» در محله، همچنین کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی نیازمندان منطقه شناسایی شده‌اند. شورایار منطقه می‌گوید: «در حال حاضر حدود ۶۰۰ خانواده در منطقه ۶ تحت پوشش هستند و به لطف خدا هم ‌اکنون کل منطقه ۶ را پوشش داده‌ایم. مواد ضدعفونی و ماسک هم در بسته‌بندی‌های جداگانه در اختیار نیازمندان قرار می‌دهیم. برخی اوقات مرغ و گوشت هم تهیه می‌شود.»

قادری می‌گوید برای پرداخت هزینه‌های درمانی هم به افراد کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال: «برای فردی ویلچر تهیه کردیم یا دانشجویی داشتیم که نیاز به کامپیوتر داشت. ولی فعالیت عمده ما در زمینه تهیه ارزاق است.»
برای هر بسته ۳۵۰ هزار تومان و با احتساب مرغ و گوشت ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان هزینه می‌شود. او توضیح می‌دهد: «مقرر شده تا پایان ماه صفر حدود ۲۰۰ بسته ارزاق توزیع کنیم. به تازگی هم پخش ارزاق داشتیم. سعی ما بر این است که با توجه به وضعیت موجود در سریع‌ترین زمان ممکن ارزاق را به دست نیازمندان برسانیم.»
قادری توان خیّران محله با توجه به تعداد نیازمندان را محدود می‌داند و تنها خواسته‌اش از شهرداری این است که این گروه‌های داوطلبانه را در محله‌ها حمـایت کنند.

کد خبر 561394

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha