ماه مبارک «رمضان» امسال، متفاوت‌تر از هر سال، در نهمین تکه از پایتخت برگزار می‌شود.

برکت

همشهری آنلاین_ سحر جعفریان:‌بخشی از این تفاوت، به شیوع ویروس «کرونا» و بروز مشکلات معیشتی افراد و خانواده‌ها برمی‌گردد و بخشی دیگر به برگزاری طرح‌های خداپسندانه و رزمایش‌های مؤمنانه با هدف «مهرورزی» گره خورده است. طرح بزرگ «برکت علوی»، یکی از همین طرح‌های «معیشت محور» است که از ابتدای ماه مبارک رمضان در منطقه اجرا شده و با استقبال گسترده اهالی و کاسبان پیش می‌رود. اهالی، سخاوتمندانه گوشه‌ای از سفره خود را می‌بخشند و کاسبان نیز واسطه این مهرورزی‌ها می‌شوند. این زنجیره پر مهر قرار است تا شکست کرونا ادامه داشته باشد. سری به مغازه‌های منطقه زده‌ایم تا با اجرای طرح برکت علوی گزارش بیشتر آشنا شویم.

  • طرحی برای گره‌گشایی 

مغازه خواربارفروشی «سید کاظم دربندی»، در خیابان «هاشمی» چند سالی است که بین مشتری‌ها جا باز کرده است. روی گشاده «آقاسید» و قیمت مناسب اجناس، این اقبال را فراهم آورده و کارشناسان بسیج شهرداری منطقه را مصمم کرده تا یکی از بنرهای برکت علوی را آنجا نصب کنند. بنری که با چسباندن فیش‌های پرداختی اضافه‌تر از خرید، آن هم با قیمت ‌های متفاوت و دلخواه، خانواده و افراد نیازمند را برای خریدهای ضروری‌شان مهمان می‌کند. آق سید به بنر سفید رنگ اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما در گذشته نیز در این مغازه از این جور کارهای خداپسندانه انجام می‌دادیم اما نه این‌گونه که بنری بچسبانیم یا به نوعی اطلاع‌رسانی بصری داشته باشیم. گاهی مشتری می‌آمد و می‌گفت آق سید به اندازه 50 هزار تومان هر کسی که خودت می‌شناسی و دستش تنگ است، با اجناست از طرف من مهمان کن. اکنون که بنر را نصب کرده‌ام، مشتری‌های بیشتری پرس‌وجو می‌کنند و می‌خواهند که کمکی کنند. یکی 10 هزار تومان، یکی 30 هزار تومان. دیگر فرقی ندارد، این مبالغ روی هم در روز معمولاً گره از کار 5 یا 6 خانواده، آن هم در این شرایط سخت باز می‌کند.»

  •  زندگی به وقت مهربانی 

چند نفری از صاحبان مغازه‌های میوه‌فروشی و نانوایی در محله شهید «دستغیب» نیز در طرح برکت علوی، به خواست خودشان شرکت کرده‌اند. مانند «اکبر فرش باف» که مغازه میوه‌فروشی دارد. اکبر آقا، بنر را به دیوار پشت دخل نصب کرده است تا توجه همه را جلب کند. او می‌گوید: «گاهی پیش می‌آید که تعدادی از مشتری‌هایی که اینجا مراجعه می‌کنند، با اینکه وضعیت مالی مناسبی ندارند اما مبالغی از خریدهای خود کم می‌کنند تا بتوانند یک فیش 10 هزار تومانی را روی دیوار بچسبانند. این بخشیدن‌ها و کمک کردن‌ها ارزش دارد. اینکه خودت نیاز داشته‌باشی ولی باز بخواهی با کسی همین داشته‌های اندکت را شریک شوی، بسیار باارزش است.» «محمد عطرانی»، از مشتری‌های ثابت اکبرآقا است. او براین باور است: «درست است که اجرای این‌گونه طرح‌ها در ظاهر مبالغ زیادی را رد و بدل نمی‌کند و شاید 20 یا 50 هزار تومان در این دوره و زمانه پولی نباشد اما واقعیت این است که طرح‌های این چنینی، دل‌ها را نسبت به هم مهربان و نرم می‌کند. این یعنی فرهنگسازی با موضوع مهرورزی. به گمانم طرح‌هایی مانند برکت علوی موجب می‌شود که متوجه شویم خیلی‌ها به همان 20 هزار تومانی که برای ما ارزشی ندارد، محتاج هستند.»

  •  دعای خیر برکت می‌آورد / نه قِران و تومان 

قصابی‌ها هم یکی از اماکنی هستند که با توجه به ضرورت و اهمیت محصولاتشان در سبد غذایی خانواده‌ها، طرح برکت علوی با جدیت بیشتری در آنها اجرا بشود. قصابی «میثم کلاکه» هم یکی از همین مغازه‌هاست که این روزها گاهی دیوارش پر از مهربانی هم‌محله‌ای‌ها نسبت به هم می‌شود: «معمولاً به مشتری‌هایی که می‌دانم دستشان در خرید کردن باز است، پیشنهاد می‌دهم در حد توانشان در این طرح شرکت کنند. البته اغلب خودشان تا بنر را می‌بینند یا متوجه جزئیات طرح می‌شوند، داوطلب می‌شوند. در این یک ماهی که این طرح را اجرا می‌کنیم، روزی نشده که دیوار، از مهربانی اهالی خالی بماند.» کلاکه، این طرح را برکت رزق و روزی‌اش می‌داند و اضافه می‌کند: «همیشه 2 قِران و 2‌زار بیشتر که سود و برکت محسوب نمی‌شود. یک وقت‌هایی مانند امروز، دعای خیر و خوشحالی بچه‌هایی که ماه‌ها از خوردن وعده غذایی درست و حسابی محروم بوده‌اند، برای برکت یک عمرمان کافی است. من همیشه دوست داشتم چنین کارهایی انجام دهم برای همین تا بسیج محله به من پیشنهاد داد، قبول کردم.»

  • استقبال اهالی گسترده است

مرحله نخست طرح برکت علوی، شهریورماه سال گذشته، ویژه خانواده‌های نیازمند و کودکان‌کار اجرا شد. این را «ناصر بختیاری»، فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهرداری منطقه9، به‌عنوان مجری طرح می‌گوید و ادامه می‌دهد: «پس از استقبال اهالی از اجرای مرحله نخست طرح برکت علوی و با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب به برپایی رزمایش‌های مؤمنانه در شرایط شیوع کرونا ویروس، مرحله دوم طرح نیز از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز شد. تاکنون این طرح در بیش از 75 مغازه میوه‌فروشی، سوپر پروتئینی، نانوایی و خواربارفروشی از 9 محله منطقه اجرا شده است. بیشترین تراکم مغازه‌هایی که داوطلب اجرای برکت علوی و نصب بنرهای مرتبط با آن شده‌اند، در محدوده خیابان «طوس» و «دامپزشکی» قرار دارند. بختیاری همچنین اضافه می‌کند: «روش شناسایی خانواده‌های نیازمند برای دریافت فیش‌های خرید طرح برکت علوی در مرحله نخست برعهده صاحبان مغازه‌ها و در مرحله بعدی از طریق اطلاعات اعضای شورایاری محله‌ها انجام می‌پذیرد. اهدای ماسک و دستکش‌های یکبارمصرف هم بخشی از این طرح است. تاکنون بیش از 2000 سبد کالا شامل برنج، مرغ، روغن، ماکارانی و حبوبات نیز بین خانواده‌ها توزیع شده است که خیّران محلی در تهیه و تدارک آنها سهم داشته‌اند.»

کد خبر 512383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha