با تعدادی از جهادگران و خیّران که این روزها سرشان شلوغ است و دغدغه محرومان را دارند همراه شدیم.

کمک پنهانی

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:    «جواد قربانی» فرمانده قرارگاه محرومیت‌زدایی می‌گوید: «کار خیر پنهان باشد، بهتر است.» او سپس پرونده‌هایی را به ما نشان می‌دهد که قبلاً توسط خیران، جهادگران و معتمدان قدیمی محله‌ها تکمیل شده‌اند. فرم‌های شناسایی بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ شهروند کارتن‌خواب، آسیب‌دیده و محروم همراه با مشخصات کامل این افراد تا اعتمادسازی لازم انجام شود و خیّران و جهادگران غذا یا بسته‌های معیشتی را عادلانه بین نیازمندان تقسیم کنند. با این گروه جهادی درباره اجرای این طرح و ارائه ۷ هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی که به‌صورت روزانه در ایام ماه‌مبارک رمضان توزیع می‌شود صحبت می‌کنیم.

فرمانده قرارگاه محرومیت‌زدایی می‌گوید: «بر حسب آموزه‌های دینی و انسانی وظیفه داریم به نیازمندان کمک کنیم و اگرکاری از ما بر می‌آید دریغ نکنیم. همیشه نمی‌توان از مسئولان انتظار داشت. شهروندان خیر و جهادگران جنوب غرب تهران که تعدادشان به ۴۰۰ نفر می‌رسد برای رضای خدا و کمک به همنوعان برای کمک به نیازمندان وارد عمل شده و در ماه رمضان امسال روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ بسته غذایی آماده کرده و میان نیازمندان کوره‌پزخانه‌ها، روستاها و حاشیه‌های دور افتاده و خانواده‌های آسیب‌دیده مناطق جنوب تهران توزیع می‌کنند.»

وی تأکید می‌کند همان‌طور که از نام طرح مشخص است طرح «یک لقمه مهربانی» با حفظ کرامت انسانی و با هدف کمک به افراد آسیب‌پذیر اجرا می‌شود. کار درستی نیست جای خاصی را برای دریافت غذا اعلام کنیم. در آموزه‌های قرآنی و دینی به حفظ آبروی محرومان سفارش شده است. بنابراین ما هم پنهانی کمک می‌کنیم تا شأن و شخصیت افراد حفظ شود. طرح یک لقمه مهربانی برای‌ ترویج کار خیرخواهانه انجام می‌شود. به همین دلیل این بسته‌ها و کمک‌های جهادی در مواقعی که خیابان‌ها و کوچه‌ها خلوت است و اهالی کمتر بیرون از خانه به سر می‌برند به دست‌شان می‌رسد. قربانی می‌گوید که توزیع غذاها و بسته‌های معیشتی توسط یک‌صد نفر از نیروهای جهادگر قرارگاه محرومیت‌زدایی جنوب غرب تهران در ساعت‌های خلوت شهر انجام می‌شود.

پنهانی کمک می‌کنیم

  •  اهالی منطقه پای کارآمدند

حداقل پولی که افراد می‌توانند در امر کمک به نیازمندان هدیه دهند ۱۰ هزار تومان است که صرف تهیه یک وعده غذای گرم می‌شود. بسته اهدایی شامل یک پرس غذای گرم و سبزیجات به‌صورت بسته‌بندی است. قربانی می‌گوید: «سال‌هاست که این طرح در جنوب غرب تهران انجام می‌شود. هر سال بر تعداد اقشار آسیب‌پذیر اضافه می‌شود. با این حال خیّران و جهادگران زیادی کمک می‌کنند و داوطلبانه بسته‌ها را به دست نیازمندان می‌رسانند تا از ثواب و لذت معنوی آن بهره‌مند شوند. به همین دلیل تاکنون تنها نمانده‌ایم و کار خیر روی زمین نمانده است.»
وی ادامه می‌دهد: «شاید به نظر برسد که اهالی مناطق جنوب تهران نمی‌توانند به این اقشار کمک کنند و قرارگاه محرومیت‌زدایی با کمک مردم این مناطق نمی‌تواندکاری را پیش ببرد، اما این‌طور نیست. خیلی از کاسبان داوطلبانه پای کار می‌آیند و مواد غذایی مانند گوشت، برنج، حبوبات و خیلی چیزهای دیگر را در اختیار ما می‌گذارند. بانوان هم نقش زیادی در امور خیرخواهانه دارند. آنها با آماده‌سازی مواد غذایی، خودشان یا همراه با فرزندان و همسران‌شان داوطلب می‌شوند و بسته‌ها را با وسیله نقلیه خود به نقاط دوردست و حاشیه تهران می‌رسانند.»

پنهانی کمک می‌کنیم
جواد قربانی/ فرمانده قرارگاه محرومیت‌زدایی
  •  در این ماه به فکر محرومان باشیم

«سیدعلی حسینی» از اعضای قرارگاه جهادی عنوان می‌کند که‌ای کاش هر روز به یاد کسانی بودیم که سیرکردن شکم دغدغه همیشگی آنهاست. شاید در این صورت طور دیگری رفتار می‌کردیم و مثلاً هنگام خوردن غذا، بخشی از آن را بیرون نمی‌ریختیم در صورتی که بعضی‌ها سر گرسنه زمین می‌گذارند. حرفم این است که افراد بخشی از غذای‌شان را در ظرف غذا بریزند و آن را به نیت کمک به محرومان سهم افراد کارتن‌خواب و بی‌خانمان در ایام ماه مبارک رمضان کند.

پنهانی کمک می‌کنیم
حسین هوشمند/ رئیس مرکز رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه۱۸
  • کارتن‌خواب‌ها با مشارکت مردم سامان می‌گیرند

«حسین هوشمند» رئیس مرکز رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه۱۸ درباره طرح یک لقمه مهربانی می‌گوید: «مسئولان شهرداری هم مانند شهروندان برای رفع آسیب‌های اجتماعی بودجه‌ای اختصاص می‌دهند، اما نکته مهم این است که با مشارکت مردم، انجمن‌های مردم‌نهاد و جهادگران و... کارهای طلایی بسیاری انجام شده، به‌طوری که هیچ سازمانی نتوانسته مثل نهادهای مردمی عمل کند.» او اضافه می‌کند: «طرح «یک لقمه مهربانی» یکی از کارهای ویژه است که همه سازمان‌ها تلاش کرده‌اند به آن توجه داشته باشند و هدف از اجرای این طرح اطعام بی‌خانمان‌های شهر تهران و محرومیت‌زدایی و یکی از کارویژه‌های طرح حامی و خیّران محله‌هاست.»

هوشمند ادامه می‌دهد: «شهروندان خودشان به تنهایی هم می‌توانند در طرح یک لقمه مهربانی مشارکت کنند، خودشان یک بسته غذایی یا معیشتی به هر قیمتی که دل‌شان می‌خواهد برای کارتن‌خواب‌ها یا خانواده‌های نیازمند خریداری کنند و محترمانه و دور از چشم دیگران دست‌شان برسانند، اما وقتی جهادگران و خیّران در یک مجموعه این کار را مدیریت می‌کنند به‌طور حتم منظم‌تر و آبرومندانه‌تر این کار انجام می‌شود و بسته معیشتی به‌طور صحیح به دست افراد کارتن‌خواب و آسیب‌دیده می‌رسد.» هوشمند از افزایش مشارکت شهروندان در فعالیت‌های خیریه، کمک به نیازمندان و کارتن‌خواب‌ها صحبت می‌کند و می‌افزاید: «اجرای دقیق و منظم این طرح باعث اعتمادسازی بین شهروندان خیر می‌شود. یعنی وقتی که اطلاع پیدا می‌کنند کمک‌های آنان در کمترین زمان ممکن به دست نیازمندان می‌رسد به انجام این کار ترغیب می‌شوند.»

پنهانی کمک می‌کنیم

  • پهن کردن سفره افطار در کوره‌پزخانه‌ها

یکی دیگر از برنامه‌هایی که گروه جهادی قرارگاه محرومیت‌زدایی جنوب غرب تهران در ماه مبارک رمضان انجام می‌دهند پهن کردن سفره‌های افطار در فضای باز کوره‌های آجرپزی مناطق مختلف و حاشیه شهر تهران است. این‌طور که قربانی توضیح می‌دهد بسته‌های غذایی در شرایط بهداشتی تهیه و با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی همچون زدن ماسک و استفاده از محلول‌های ضد عفونی انجام می‌شود.

کد خبر 596269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha