لایحه دائمی کردن 43 تبصره و حکم قانون بودجه که به علت ابهامات آن روز یکشنبه پنجم آذر از سوی نمایندگان مجلس مسکوت گذاشته شده بود، روز دوشنبه مجدداً‌ مطرح شد

و با رأی آوردن یک فوریت آن، گام نخست دولت برای اصلاح روش بودجه‌نویسی مورد موافقت مجلس قرار گرفت و مقرر شد مجلس با تشکیل کمیسیون به بررسی این لایحه بپردازد.

نمایندگان مجلس به یک فوریت لایحه یادشده با عنوان الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380 رأی مثبت دادند که درصورت تصویب نهایی آن برخی از تبصره‌ها و احکام لایحه بودجه 87 به صورت قانون دائمی درمی‌آید.

یک فوریت این لایحه که به لایحه پیش‌قراول لایحه بودجه 1387 معروف است، در جلسه یکشنبه مطرح شد که به دلیل تذکر احمد توکلی( رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس) و حسن سبحانی( عضو کمیسیون برنامه و بودجه) و محاسبات در مورد نبود هماهنگی بین عنوان و متن لایحه و وجود ابهام در آن، محمدحسن ابوترابی‌فرد، رئیس جلسه، این لایحه را موقتاً مسکوت (مراعا) گذاشت.

اما در جلسه علنی روز دوشنبه، با نظر هیأت رئیسه مجلس، بررسی یک فوریت این لایحه بار دیگر در مجلس مطرح شد که به تصویب نمایندگان نیز رسید.

غلامعلی حداد عادل- رئیس مجلس - درباره علل طرح مجدد این لایحه، گفت: بر اساس ماده 142 آئین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان مجلس و دولت نمی‌توانند یک طرح یا لایحه قانونی را که بیش از یک موضوع دارد به‌عنوان ماده واحده پیشنهاد و تقاضای تصویب کنند.

رئیس مجلس یادآور شد: این لایحه دولت بیش از یک موضوع است و ما نیز آن را در قالب یک ماده واحده مطرح نمی‌کنیم بلکه مواد و تبصره‌ها را مورد به مورد مطرح می‌کنیم.

وی افزود: این لایحه مرتبط با ماده 58 آیین‌نامه داخلی است یعنی یک کمیسیون مشترک تشکیل می‌شود که تعداد آن 23 نفر است.

دولت در مقدمه این لایحه دلایل ارائه آن را اصلاح ساختار بودجه‌ریزی کشور متناسب با شرایط و تحولات روز، حرکت در جهت تغییر نظام بودجه‌ریزی از سنتی به نظام بودجه‌ریزی عملیاتی، پرهیز از دوباره‌کاری و اتلاف وقت، صرفه‌جویی در زمان، روان‌سازی چرخه امور اجرایی و اداری کشور و انعطاف‌پذیری و افزایش اختیارات مدیران اجرایی بیان کرده است.

برداشت از حساب ذخیره ارزی

نمایندگان مجلس، به 2 فوریت طرحی رأی مثبت دادند که درصورت تصویب نهایی، به دولت اجازه داده می‌شود به منظور تأمین کسری اعتبار گازرسانی به روستاها معادل ارزی مبلغ 9500 میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی برداشت کند.

این طرح به امضای 34 نفر از نمایندگان رسیده است و طراحان برای ارائه این طرح به مجلس عنوان کردند، طی 2 سال گذشته 8/3 میلیارد دلار فاینانس برای گازرسانی روستاها اختصاص یافته، اما هیچ‌گونه مبلغی خرج نشده است.

کد خبر 37744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز