جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کیوان ساکت در سال ۱۳۴۰ در خانواده‌ای فرهنگی در شهر مشهد به دنیا آمد.

kayvan saket

از همان کودکی با تشویق پدر و مادر خویش به موسیقی و نقاشی پرداخت و در نقاشی شاگرد اساتیدی همچون استاد صادق پور در طراحی - استاد پیراسته در رنگ و روغن - استاد دولّو در آبرنگ بود.

اولین درس‌های موسیقی را از دایی خویش منوچهر زمانیان در کار گاه موسیقی کودکان و نوجوانان که در آن زمان از سوی صداو سیمای وقت به مدیریت مرتضی دلشب در مشهد تاسیس شده بود، فرا گرفت. پس از مدت کوتاهی معلم وی منوچهرزمانیان به دلیل ادامه تحصیل از مشهد رفت و مدتی کلاس بدون معلم بود تا اینکه همشهری و دوست دایی وی آقای حمید متبسم که در آن زمان در دانشسرای هنر تهران موسیقی تحصیل می‌کرد در یک تابستان برای بازدید خانواده به مشهد آمد و همزمان در کارگاه موسیقی به تدریس مشغول شد و حدود 2 تابستان پیاپی تا پیش از انقلاب معلم آنجا بود.

با پیروزی انقلاب متبسم به مشهد نقل مکان کرد و دوستی وی با ساکت عمیق و صمیمی شد ولی پس از چند مدت وی دوباره به تهران و سپس به خارج از کشور مهاجرت کرد و از آن زمان ساکت تار را بدون استاد فرا گرفت و دراین میان تنها چند ملاقات کوتاه با استاد حسین علیزاده داشت.

در سال 1369 به دعوت هنرمند گرامی پرویز مشکاتیان به عنوان مسئول به گروه عارف دعوت شد و حاصل ایهمکاری آثاری است نظیر - افشاری مرکب و افق مهر و وطن من با صدای ایرج بسطامی و مقام صبر با صدای علیرضا افتخاری و کنسرتهای متعددی در داخل و خارج از ایران. وی در سال 1375 گروه وزیری را تاسیس کرد و آثار زیادی را با این گروه در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است .

ساکت تا کنون چندین کتاب برای آموزش تار و سه تار تالیف کرده است که عبارتند از:

1- بیائید تار و سه تار بنوازیم "شیوه نوین آموختن تار و سه تار در 6 جلد"
2- سبکبال 18 چهار مضراب برای تار و سه تار
3- ده تمرین 10 اتود برای تار و سه تار
4- حرکت دائمی 20 تمرین مفید برای تار و سه تار
5- چرخ نیلوفری 20 تمرین مفید برای تار و سه تار
6- هشت آهنگ معروف جهان

آثار متعدد موسیقیایی ساکت هم به صورت CD و کاست به بازار موسیقی عرضه شده‌اند.

همچنین آهنگسازی و ساخت و اجرای ده برنامه به سبک گلهای جاویدان به نام نغمه‌های جاویدان به سفارش واحدموسیقی صدا و سیما در کانامه کاری اوست.

کیوان ساکت اولین شخصی بود که خدمات و تلاش‌های استاد قنبری مهر، استاد بی بدیل سازسازی را درک کرد و کوشید تا شیوه استاد را در ساختن تار و سه تارهای جدید اشاعه دهد و در این راه توانسته است با تشویق سازندگان و توجیه آنها، این شیوه عملی را در اکثر شهرهای ایران رواج دهد.

همچنین ساکت کوشیده است تا نگرشی علمی تر به موسیقی و نوازندگی ایرانی داشته باشد و نیز در نواختن تار و ابداع تکنیک‌های نو پس از استاد وزیری ابداعات و تغییراتی ایجاد کند که امروزه علاقمندان بسیاری یافته است.

وی در اغلب شهرهای ایران به دعوت انجمن‌ها و سازمان‌ها و افراد مختلف اجراهای بسیاری داشته که همواره با استقبال علاقمندان و فرهیختگان موسیقی روبرو بوده است.

برگرفته از: وب سایت رسمی کیوان ساکت

keivansaket.com

کد خبر 207360
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز