جمعه ۲۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محمدرضا فیاض آهنگساز و منتقد و مدرس موسیقی و نوازنده سنتور در سال ۱۳۴۱ در تهران متولد شد

فیاض

وی نوازندگی سنتور و موسیقی ایرانی را نزد پرویز مشکاتیان، مجید کیانی، پشنگ کامکار فرا گرفت و در ادامه نزد مهدی جوانفر آشنایی با مبانی اجرایی موسیقی را آموخت و هارمونی مقدماتی را نزد علیرضا مشایخی و تئوری موسیقی و سلفژ را نزد کامران امید فراگرفت.

وی دانش آموخته زبان فرانسه از دانشگاه تهران است (1368) و در کارنامه کاری خود آلبوم‌های «که شاید واکنی بالی» روی اشعار بیدل دهلوی (صداو سیما-1372)، «در گذر» (کارگاه هنر- 1376)، «یه گنجشک و یه غوزه» تئاتر موزیکال روی اشعار علی معلم(آوای برگ- 1377)، «به سرمای درون» روی شعر سپید شاملو در مجموعه گوش2 (ماهریز - 1378 و 1381)، «در خانه آفتاب» (حوزه هنری- 1380)،«می شنیدم از پرنده؛ده ترانه برای کودکان و نوجوانان» (حوزه هنری -1382)، «ترانه های اول دبستان»، اشعار کتاب فارسی  اول دبستان (وزارت آموزش و پرورش -1382)،«پرسه در آینه» (حوزه هنری -1386) و «گر چهره بنماید» اشعار مولانا با صدای محسن کرامتی (حوزه هنری- در دست انتشار) را دارد.

انتشار کتاب و سی دی(هفت سی دی) در شناخت دستگاه های ایرانی از دیگر فعالیت های فیاض است که در اواخر سال 1390 از سوی انتشارات ماهور به بازار کتاب عرضه شد.

فیاض تدریس نوازندگی سنتور رااز سال 1368 در آموزشگاه‌های مختلف آغاز کرده در سال 82 به مدت یک ترم مبانی زیبایی شناسی و فلسفه هنر را در دانشگاه سوره تدریس کرد و از سال 1384 هم گروه نوازی را در هنرستان موسیقی درس می‌دهد.

وی همچنین به همراه گروه آْفتاب در قالب نوازنده یا سرپرست گروه اجراهای صحنه‌ای موسیقی هم داشته است.

فیاض علاوه بر تدریس و کار عملی و خلاقه، در زمینه‌های نظری نیز دستی چیره دارد و مقالات و نوشته‌هایش در نقدو تحلیل موسیقی ایرانی در نشریاتی چون آدینه، ماهور ومقام به چاپ رسیده است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به «بازخوانی اصالت» شماره یک ماهور/ رمزگشایی رازنو (شماره دو ماهور) و ... اشاره کرد.

او در سال 1387 به عنوان عضو هیئت مدیره کانون پزوهشگران خانه موسیقی انتخاب شدو بعد از یک دوره فعالیت در دور بعدی انتخابات شرکت نکرد.

عضو هیئت داوران دومین دوره انتخاب کتاب سال جشن خانه موسیقی و داور دور نخست جشنواره وبلاگ ها و سایت های موسیقی ایران از دیگر فعالیت های اوست.

حضور در نشست های نقد موسیقی شهر کتاب  به عنوان منتقد هم از دیگر فعالیت های فیاض به شمار می آید.

فیاض در ترجمه مقالات موسیقی نیز دستی دارد که برخی از این ترجمه‌ها در نشریه ماهور به چاپ رسیده و یا در دست چاپ است

کد خبر 71029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز