دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کامبیز روشن‌روان، آهنگساز و نواپرداز، استاد و مدرس موسیقی و از چهره‌های شاخص در حوزه آموزش موسیقی، ۱۹خرداد ماه ۱۳۲۸در تهران متولد شد.

روشن‌روان

وی تحصیلات ابتدایی خود را در هنرستان موسیقی زیر نظر استاد حسین‌دهلوی فرا گرفت و سپس به  عالی موسیقی ملی رفت و دیپلم موسیقی را از این هنرستان در سال 1346دریافت کرد. لیسانس موسیقی از دانشگاه تهران با گرایش آهنگسازی و فوق لیسانس از دانشگاه کالیفرنیا و دکترای آهنگسازی از دانشگاه هاوایی از دیگر فعالیت‌های آکادمیک روشن روان به شمار می‌رود.

روشن روان در آهنگسازی فیلم دستی چیره دارد و موسیقی متن فیلم برنج خونین از جمله نخستین موسیقی‌هایی بود که پس از انقلاب ساخته شد. موسیقی متن فیلم‌های گل‌های داودی ، سفیر سریال امیرکبیر و برخی نزدیک به 120 فیلم موسیقی متن ساخته و باکارگردانانی چون عباس کیارستمی، امیر نادری، رسول صدر عاملی، کیومرث پور احمد، مهدی فخیم زاده و دیگران همکاری داشته و برای برخی از این فیلم‌ها هم جایزه بهترین موسیقی جشنواره فیلم فجر را به دست آورد.

ساخت قطعاتی در قالب‌های سمفونی و قالب‌های موسیقی کلاسیک از دیگر تلاش‌های روشن روان به شمار می‌رود که از جمله آنها می‌توان به سمفونی فلک الافلاک، سمفونی پرواز از جمله آنهاست.

تلاش روشن روان در موسیقی سنتی هم فراوان تاثیر بوده است. از مجموعه آموزشی پژوهشی که وی برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتشار داد و در آن کثیری از هنرمندان نامی موسیقی چون محمد رضا لطفی و شجریان هم حضور داشتند تا ساخت قطعاتی برای هنرمندانی چون شجریان و ناظری و ... و نیز آهنگسازی برخی قطعات دیگر‌، همانند دود عود مشکاتیان (با صدای شجریان)  و ساقی‌نامه با صدای شهرام ناظری از دیگر فعالیت‌های روشن روان به شمار می‌رود.

 مرثیه‌ای برای مرد نت‌ها

 روشن روان از تحولات سه‌دهه موسیقی ایران می‌گوید

انتشار چند اثر ارکسترال با فضای ملودیک وتنظیم‌هایی قابل اعتنا برای موسیقی محلی که با صدای بیژن بیژنی انتشار یافت از دیگر آثاری است که روشن روان آهنگسازی اش را عهده دار بود.

انتشار چندین کتاب در زمینه آموزش موسیقی در قال‌های مختلف و نوشتن مقالات و جزوات در این زمینه از دیگر تلاش‌های روشن روان به شمار می‌رود.

روشن روان در مقام مدرس موسیقی در هنرستان عالی موسیقی(سال‌های 46 تا 54) ، هنرکده موسیقی ، دانشسرای هنر، گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا دانشکده صداو سیما، تربیت مدرس و سوره به تدریس پرداخت. به‌تعبیر دقیق‌تر در تمامی این چهار دهه روشن روان همزمان با تحصیل در مقاطع بالاتر به تدریس موسیقی در نهادها وارگان‌های مختلف می‌پرداخت.

از جمله فعالیت‌های دیگر روشن روان همکاری و اداره برخی نهادها همانند ریاست کانون موسیقی‌دانان سینمای ایران( دهه 70)، ریاست کمیته ملی موسیقی وابسته به یونسکو، ریاست هیئت مدیره خانه موسیقی وعضو موسس و مدیرعامل این نهاد، هیئت مدیره خانه سینما و عضویت در ده‌ها شورای مختلف سیاستگذاری موسیقی در صداو سیما و دفتر امور موسیقی وزارت ارشاد را عهده‌دار بود.

داوری در چندین دوره جشنواره موسیقی فجر و دبیری این جشنواره در چند دوره از دیگر فعالیت‌های روشن روان به شما می رود.

کد خبر 74494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز