سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سعید فرجپوری، آهنگساز و نوازنده کمانچه سال ۱۳۳۹ در سنندج به دنیا آمد

زندگینامه: سعید فرجپوری

از جمله فعالیت‌های فرجپوری می‌توان به  تدریس در کانون چاووش، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ، هنرستان های دختران و پسران، دانشگاه هنر ، دانشگاه علمی کاربردی ، نوازندگی در گروه های شیدا ،عارف ،آوا ، دستان و شرکت در ضبط آثار بیشماری از آهنگسازان معاصر و اجرای کنسرت در مراکز فرهنگی و فستیوالی در اروپا، آمریکا، کانادا، آسیا به همراه گروه های مختلف و صاحب نام موسیقی ایرانی، اشاره کرد.

فرج پوری آثاری را هم به صورت سی دی ‌آلبوم موسیقی انتشار داد که از جمله‌آنها می‌توان در بخش تکنوازی به آثاری چون تکنوازی کمانچه 1 در دستگاه سه گاه، تکنوازی کمانچه 2 در دستگاه همایون، کمانچه نوازی بر اساس نغمه های کردی،اشاره کرد.

بخشی از فعالیت‌های فرجپوری در حوزه آهنگسازی نمود پیدا کرده است که شاخص‌ترین آن آلبوم شوریده با صدای بانو پریسا و گروه دستان است که جایزه بهترین موسیقی سال 2003 از وزارت فرهنگ فرانسه را دریافت کرد.

علاوه بر این کار وی آهنگسازی آلبوم‌های دریای بی پایان( همکاری با گروه دستان با صدای سالار عقیلی و غوغای عشقبازان (آهنگسازی برای گروه‌ آوا با آواز محمد رضا شجریان) را نیز انجام داده است.

فرجپوری پیش از این برای گروه سازهای ملی: نقش پندار - آوات - زمانه - یادواره سیدعلی اصغر کردستانی- ژوان - کارهایی را تصنیف کرده بود.

 کتاب ۲۰ قطعه برای کمانچه هم از جمله کارهای نوشتاری فرجپوری است که به بازار موسیقی  عرضه شده است.

کد خبر 56738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز