دوشنبه ۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: عزیز شاهرخ، خواننده نامدار موسیقی کردی سال ۱۳۱۷ در شهر مهاباد، منطقه سابلاغ، کردستان به دنیا آمد.

عزیز شاهرخ

خانواده شاهرخ، به خصوص پدر و برادر بزرگتر وی به خواندن علاقه‌مند بودند و صدایی خوش داشتند، همین ویژگی اسبابی را فراهم کرد تا عزیز هم به این شاخه ‌از هنر روی بیاورد.

 شاهرخ در گفت وگویی عنوان کرده است: «به صورت حضوری، پیش هیچ استادی نبوده‌ام؛ بلکه از اوان کودکی علاقه به صدای استادانی چون؛ سیدعلی اصغر کردستانی و کاویس آغا داشتم و از روی گرامافون آهنگ‌های زیادی را از آنها یاد گرفتم و البته چون خوانندگی در خانواده ما ارثی بود، برادرم - که 10 سال از من بزرگتر بود - مشوق من بوده است. سپس از طریق گوش دادن به رادیو از استادانی چون محمد صالح دیلان، طاهر توفیق، حسن جزراوی، آهنگ و آوازهای کردی یاد گرفتم.»

شاهرخ در سال 1336 برای نخستین بار در رادیو مهاباد خواند واز همین نقطه فعالیت رسمی و جدی خود در هنر موسیقی را آغاز کرد. وی در آواز وخوانندگی شاگرد استاد محمد ماملی است.

پیشه شاهرخ معلمی بود‌،اما دستی در شعر هم دارد و برخی از اشعار تصانیف خود را خود می‌سراید و ملودی برخی از قطعات و تصانیف را هم خود تصنیف کرده است.
وی در منطقه کردنشین چهار کشور ایران، عراق، سوریه و ترکیه شهرتی شگفت دارد و از کنسرت‌های وی استقبال مناسبی می‌شود.

شاهرخ به لحاظ جنس صدایی نیز منحصر به فرد است و از استقلال صدایی خاص خود بهره‌ می‌برد ، همچنانکه تسلطی مطلوب بر مقام‌های موسیقی کردستان دارد و به نوعی وی را از حافظان موسیقی اصیل نواحی منطقه کردستان به شمار می‌توان آورد و مقام شیرین بیان از جمله قطعاتی است که به سبکی خاص وی آن را اجرا می‌کند، سبکی که به اعتقاد اهل موسیقی اختصاصی شاهرخ است.

شاخص‌ترین و معروفترین آلبوم عزیز شاهرخ، «از دست عشق» است که با آهنگسازی و تنظیم محمد جلیل عندلیبی اقبال شگفت در میان علاقه مندان موسیقی پیدا کرد.
بعدها هم وی آلبوم‌هایی چون زمانه و روناک را به بازار موسیقی عرضه کرد.

همکاری با گروه کامکارها، و به تازگی گروه آبیدر به سرپرستی بهرام ساعد از دیگر فعالیت‌های شاهرخ به شمار می‌رود.

شاهرخ در ملودی سازی هم دستی چیره دارد و چنانکه خود در گفت و گویی عنوان کرده ، برای بیش از 75 تصنیف یا قطعه ملودی ساخته است که راز تنهایی، تو دریایی، شورش ناامیدی، ده‌ت به رستم، آسمان شین (آبی) از جمله آنهاست.

کد خبر 71296

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز