سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

ترجمه فرانک فراهانی جم: جان ویلیامز در ۸فوریه سال ۱۹۳۲در نیویورک متولد شد. در سال ۱۹۴۸ خانواده‌اش به لس‌آنجلس نقل مکان کردند.

جان ویلیامز

این نابغه موسیقی برای ۳۰۷ فیلم، موسیقی متن ساخته است که رکوردی برای او محسوب می‌شود. جان ویلیامز در فهرست نوابع سال ۲۰۰۷  به عنوان نفر هفتاد و دوم انتخاب شده است.
او در ساخت موسیقی متن ۴۸ فیلم از رهبری ارکستر تا تنظیم موسیقی همکاری داشته است که بسیاری از این فیلم‌ها از برترین‌های سینمای جهان هستند. او ۴۵ بار نامزد دریافت جایزه اسکار موسیقی شده که ۵ بار موفق به دریافت آن شده است.   بدون شک موسیقی جان ویلیامز نقش مهمی در تاثیر فیلم بر مخاطبان داشته است.

او در کنار استیون اسپیلبرگ آثاری به یادماندنی را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است. اغلب او را به عنوان یکی از برجسته‌ترین آهنگسازان موسیقی متن فیلم می‌شناسند که با شناخت موسیقی سنتی و انجام کارهای هنری منحصر به فرد توانسته نوعی از موسیقی را در آثارش به نمایش بگذارد که به همه ثابت می‌کند هیچ سازی با توانایی و گستردگی‌اش نمی‌تواند جایگزین تجارب ارزشمند او در عرصه موسیقی باشد.
جان تاونر ویلیامز از مهارت بسیار زیادی در نواختن پیانو برخوردار است.
درمدت زمان ۶ دهه متوالی فعالیت در عرصه موسیقی، رهبری و ساخت بیش از صدها موسیقی متن فیلم را برعهده داشته است. جنگ ستارگان، آرواره‌های کوسه، فهرست شیندلر، ای‌تی، ایندیاناجونز، هری‌پاتر، پارک ژوراسیک وسوپرمن از مشهوترین فیلم‌های سینمایی هستند که در فهرست آثار این هنرمند قرار می‌گیرند.
 جان ویلیامز همچنین ساخت موسیقی برای ۴ دوره از بازی‌های المپیک و تعداد بسیار زیادی از مجموعه‌های تلویزیونی را نیز به نام خود ثبت کرده است. او از سال ۱۹۸۰ تا سال ۱۹۹۳ رهبر اصلی ارکستر هوستون پاپ بوده است و هم اکنون نیز به عنوان یکی از برجسته‌ترین رهبران ارکستر دنیا شناخته شده است.
با ۴۵ بار نامزدی برای دریافت جایزه اسکار، او در کنار آلفردنیومن از دیگر آهنگسازان مشهور دنیا پس از والت دیسنی به مقاوم دوم بیشترین نامزدی دریافت جایزه اسکار دست یافته است.
در سال ۲۰۰۲ نام او  به فهرست مشاهیر جام هالیوود اضافه شد و در سال ۲۰۰۴ نشان افتخار مجمع کندی به او اهدا شده است.

خانواده‌ای از جنس موسیقی
جان ویلیامز در ۸ فوریه سال ۱۹۳۲ در نیویورک متولد شد. در سال ۱۹۴۸ خانواده‌اش به لس‌آنجلس نقل مکان کردند.
پس از پایان دبیرستان، تحصیلات خود را در دانشگاه کالیفرنیا و کالج لس‌آنجلس ادامه داد و زیر نظر استادان موسیقی آن زمان به صورت خصوصی به یادگیری موسیقی پرداخت. پدرش از نوازندگان ارکستر نیویورک بود و به همین دلیل می‌توان گفت جان ویلیامز از کودکی در خانواده‌ای بزرگ شد که نقش بسیار مهمی در موفقیت کنونی او دارد.
همه دوستان خانوادگی آنها به نوعی با موسیقی ارتباط داشتند و این موضوع زمینه مناسبی برای علاقمندی او به موسیقی فراهم کرد.
نواختن پیانو را در یکی از آموزشگاه معروف موسیقی آموخت و در اواخر دهه ۵۰ میلادی با نواختن و ضبط ۳ موسیقی متن فیلم فعالیت هنری خود در عرصه سینما را آغاز کرد. در سال ۱۹۵۶ با باربارا روییک بازیگر سینما ازدواج کرد و حاصل زندگی مشترک آنها ۳ فرزند است. پس از مرگ همسر اولش در سال ۱۹۷۴، در سال ۱۹۸۰ با سامانتا ونیزلو ازدواج کرد.

جوایز و افتخارات
جان ویلیامز در سال ۱۹۶۷ به‌خاطر موسیقی فیلم دره عروسک‌ها نامزد دریافت اسکار شد و در سال ۱۹۷۱ با فیلم ویولون زن روی  بام نخستین جایزه اسکار را از آن خود ساخت.
او در سال ۱۹۷۴ به خاطر مرگ همسرش که علاقه زیادی به ویولون داشت یک کنسرت ویولونی به یاد او برگزار کرد. دریافت اسکار را ۴ بار دیگر هم با فیلم‌های آرواره‌های کوسه، جنگ‌ستارگان، ای‌تی و فهرست شیندلر تجربه کرده است.
در ۵ بار نامزدی برای دریافت جایزه‌ گرمی، ‌توانست به خاطر فیلم‌های جین ایر وهایدی این جایزه را دوبار از آن خود سازد.
این هنرمند ۵۲ بار هم نامزد دریافت جایزه گوی طلایی بوده است که ۱۸ بار موفق به دریافت آن شده است. گفتنی است ۱۸ بار نامزدی برای دریافت جایزه  گوی طلایی نیز از دیگر افتخارات جان ویلیامز است که به خاطر فیلم‌های آرواره‌های کوسه، جنگ ستارگان و ای‌تی نیز ۳ بار این جایزه را به نام خود ثبت کرده است.

گفته‌ها و ناگفته‌ها
جان ویلیامز بر این باور است که ساخت یک قطعه موسیقی مانند مجسمه‌سازی است.
اگرچه برخی از آهنگسازان موسیقی فیلم را یک عامل فرعی و ثانویه به شمار می‌آورند اما باید پذیرفت که در فیلم ۲ ساعته، موسیقی می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. او موسیقی برخورد نزدیک از نوع سوم را از بهترین کارهایش می‌داند چرا که او برای ساخت موسیقی این فیلم وقت زیادی را صرف کرده است.
 او به کارکردن در این عرصه بسیار عشق می‌ورزد و موفقیت‌هایش در زندگی را مدیون خداوند بزرگ می‌داند و معتقد است که به خاطر سلامتی که خداوند به او داده است باید کار کند و از استعدادهایش برای خدمت به خلق خدا بهره گیرد.

کد خبر 46843

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز