همشهری آنلاین: برنامه‌های جانبی در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بسیار مهم است و در این برنامه‌ها بیش از هر چیز باید جنبه‌های هدایتگرانه قرآن کریم نمود پیدا کرده و برای مردم تبیین شود.

قرآن

شیخ محمد عبدالهادی محمد الهلباوی، قاری، مبتهل و داور بین‌المللی قرآن مصر، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: مسابقات قرآن کریم قبل از هر چیز مردم را با قرآن پیوند داده و آموزه‌های وحیانی را به آنان متذکر می‌شود، در این مسابقات فعالان قرآنی در یک جا جمع شده و رقابتی معنوی را با محوریت قرآن آغاز می‌کنند.

شیخ محمد الهلباوی در ادامه افزود: خداوند متعال در آیه 49 سوره عنکبوت درباره منزلت قرآن کریم می‌فرماید: «بَلْ هُوَ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ فِی صُدُورِ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ»: (بلکه آن آیات روشن در سینه کسانی است که به آن‌ها علم داده شده است)، این آیه نشان می‌دهد که قرآن کتابی هدایتگر است که در دل انسان‌های آگاه نفوذ می‌کند.

این داور بین‌المللی قرآن همچنین تصریح کرد: آیه 32 سوره فاطر «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتَابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنَا مِنْ عِبَادِنَا»: (ما از میان بندگان خود انسان‏‌هاى برگزیده را وارثان قرآن قرار دادیم) نیز بیانگر عظمت قرآن است و نشان می‌دهد که تنها کسانی وارثان قرآن هستند که انسان‌هایی برگزیده و مؤمن باشند.

این قاری برجسته مصری، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را اقدامی شایسته و قابل تقدیر از سوی ایران برشمرد و تصریح کرد: این مسابقات وحدت امت اسلام را به تصویر می‌کشد، در این رویداد مسلمانان از اقصی نقاط جهان اعم از آمریکا، مصر، ایران و عراق و کشورهای مختلف گرد قرآن کریم در یک جا جمع می‌شود؛ قرآنی که عامل اتحاد و یکپارچگی مذاهب اسلامی است.

وی هدف از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را این گونه ارزیابی کرد: مهم‌ترین هدف این رقابت‌ها تشویق مردم به‌ویژه جوانان به حفظ و قرائت قرآن کریم و درک تعالیم و آموزه‌های این کتاب الهی است، هدفی که برگزارکنندگان مسابقات تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که به هر نحوی آن را محقق کنند.

شیخ محمد الهلباوی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های جانبی مسابقات بین‌المللی قرآن اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها در مسابقات قرآن بسیار مهم است و بیش از هر چیز باید جنبه‌های هدایتگرانه قرآن کریم را مورد توجه قرار داده و آشکار کند.

این داور قرآن مصری درباره شاخصه‌های کمیته داوری موفق در مسابقات قرآن تأکید کرد: شیوه رایج در مسابقات قرآن این است که داورانی از کشورهای مختلف به عنوان اعضای کمیته داوری بر رقابت‌ها نظارت کنند، این گروه باید از سطح معلومات و توانمندی بالایی برخوردار بوده و عالم به قرآن کریم باشند.

شیخ الهلباوی درباره اضافه‌کردن رشته‌های جدید به مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان گفت: افزودن رشته‌هایی مانند تحقیق و پژوهش قرآنی تا حدودی بر رشته‌های اصلی مسابقات یعنی حفظ و قرائت تأثیر گذاشته و مسئولان برگزاری رقابت‌ها را ملزم می‌کند که مدت زمان برگزاری رقابت‌ها را بیشتر کنند، بنابراین افزودن این رشته‌ها به مسابقات ضروری نخواهد بود.

ضرورت اهتمام به تفسیر و شأن نزول آیات در مسابقات قرآن دانشجویان

این قاری قرآن مصری با تأکید بر ضرورت اهتمام به تفسیر و شأن نزول آیات در مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان، مشارکت بانوان در این رقابت‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: این رقابت‌ها باید برای بانوان (دختران دانشجو) نیز به صورت جداگانه برگزار شود، به نحوی که بانوان فعال قرآنی به عنوان داور بر آن نظارت کنند، این مسئله‌ یک ضرورت است و مسئولان برگزاری رقابت‌ها باید برای تحقق آن تمهیداتی بیاندیشند.

شیخ محمد عبدالهادی محمد الهلباوی در سال 1946 میلادی در منطقه «باب الشعریة» قاهره متولد شد، وی حفظ قرآن کریم را از سنین کودکی آغاز کرد و توانست قرآن کریم را به‌طور کامل زیر نظر جدش شیخ محمد الهلباوی حفظ کند.

وی در حالی که تنها 15 سال داشت در محفل‌های قرآنی، قرآن تلاوت و در مدح نبی مکرم اسلام مدیحه‌سرایی می‌کرد. وی در تلاوت ابتدا از شیخ محمد رفعت و شیخ منصور الشامی الدمنهوری و در تواشیح و ابتهالات دینی از شیخ علی محمود، شیخ زکریا احمد و شیخ طه الفنشی تقلید کرد.

الهلباوی در سال 1979 میلادی به‌عنوان قاری و مبتهل وارد رادیو قرآن قاهره شد و در سال 1980 میلادی با استاد سلیمان جمیل، پژوهشگر معروف موسیقی آشنا شد و در نهایت با انتخاب صاحبان اصوات زیبا، یک فرقه دینی تشکیل داد که این فرقه در بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی در ایتالیا، فرانسه، آلمان به ارائه تواشیح و ابتهالات دینی پرداخته است.

اجرای دوره آموزشی برای قاریان و موشحان در شهرهای اصفهان، زاهدان و مشهد، سخنرانی‌ در زمینه فن تلاوت و تواشیح در کویت، عضویت در کمیته داوران دهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی، عضویت کمیته داوران مسابقات بین‌المللی قرآن شبکه ماهواره‌ای «الکوثر» در سال 2008 میلادی و مشارکت در محفل‌های قرآنی مصر از جمله فعالیت‌های مهم این قاری و مبتهل برجسته مصری به شمار می‌آید.

کد خبر 181262
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز