چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دانشمندان ایرلندی موفق به شناسایی دو پروتئین در قورباغه درختی شدند که می‌توانند فرآیند رشد رگهای خونی را تنظیم کنند.

قورباغه

به گزارش ایسنا دانشمندان دانشگاه کوئین در بلفاست موفق به کسب لوح تقدیر از جوایز ابتکارات آینده پزشکی برای کار بر روی پوست قورباغه و وزغ شدند که ممکن است بتواند درمانی برای 70 بیماری جدی تهدیدکننده باشد. این تیم تنها تیم از ایرلند شمالی است که امسال موفق به کسب جایزه شده است.

محققان این تیم دریافتند پروتئین موجود در قورباغه‌های درختی می‌تواند رشد رگهای خونی را مهار کرده و همچنین در کشتن تومورهای سرطانی مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته این دانشمندان، تومورهای سرطانی پیش از نفوذ به رگهای خونی برای دستیابی به اکسیژن و مواد معدنی، تنها تا میزان خاصی رشد می‌کنند. توقف رشد رگهای خونی می‌تواند از انتشار تومور جلوگیری کرده و در نهایت آن را از بین ببرد.

این تیم همچنین دریافتند که وزغ سینه‌آتشی غول‌پیکر، نوعی پروتئین تولید می‌کند که می‌تواند رگهای خونی را تحریک کرده و به بیماران در بهبودی سریعتر جراحات و زخمهای عمل جراحی کمک کند.

به اعتقاد این محققان از این پروتئین‌ها همچنین می‌توان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و شرایطی مانند درمان زخمها، پیوند اعضا، زخمهای دیابتی و جراحات مربوط به سکته یا بیماری‌های قلبی که نیازمند ترمیم سریع رگهای خونی هستند استفاده کرد.

کد خبر 137176
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز