چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری ایرلند یکی از کشورهای شمال غرب اروپاست. مرزهای کنونی این کشور پنج ششم خاک جزیره ایرلند را دربر می‌گیرد.

ایرلند

این کشور از شمال با ایرلند شمالی که بخشی از انگلیس است، از غرب با اقیانوس اطلس و از شرق با دریای ایرلند همسایه است.

ایرلند یکی از کشورهای ثروتمند دنیاست. ایرلند از نظر رشد تولید ناخالص داخلی پنجمین کشور جهان و از نظر شاخص توسعه انسانی، پنجمین کشور جهان است.

این کشور عضو اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد است.

سیاست در ایرلند

رئیس جمهور ایرلند رئیس حکومت در این کشور است که برای دوره‌ای هفت ساله انتخاب می‌شود و تنها دو بار می‌تواند به این سمت انتخاب شود.

هرچند ریاست‌جمهوری در ایرلند بیشتر جنبه تشریفاتی دارد اما بر اساس قانون اساسی اختیاراتی هم دارد. نخست‌وزیر ایرلند را رئیس جمهور به مجلس معرفی می‌کند.

نخست وزیر معمولا رئیس حزب برنده در انتخابات عمومی مجلس است. معمولا اعضای هیات دولت در ایرلند به صورت ترکیبی از چند حزب تعیین می‌شوند. این اتفاق از سال ۱۹۸۹ در این کشور بدون استثنا در همه دولت‌ها اجرا شده است.

دو مجلس این کشور شامل سنا و ملی است. مجلس سنا ۶۰ عضو دارد و مجلس ملی ۱۶۶ عضو. انتخابات مجلس ملی هر هفت سال یک بار برگزار می‌شود.irland map

اقتصاد در ایرلند
تولید ناخالص داخلی ایرلند ۵/۱۸۷ میلیارد دلار است. دو میلیون و ۲۱۰ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در آن پنج درصد است.

هفت درصد از مردم ایرلند زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نرخ تورم در آن ۷/۴ درصد است.

محصولات صادراتی ایرلند شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، کامپیوتر، مواد شیمیایی، دارو، حیوانات زنده و محصولات حیوانی است که به کشورهای آمریکا ، انگلیس، بلژیک، آلمان، فرانسه  و ایتالیا صادر می‌شود.

محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، تجهیزات پردازش داده‌ها، نفت و مشتقات آن، منسوجات و پوشاک است که از کشورهای انگلیس، آمریکا، آلمان و هلند وارد می‌شود.

مردم ایرلند

جمعیت این کشور چهار میلیون و ۱۰۹ هزار و ۸۶ نفر است که میانگین سنی آنها ۳/۳۴ سال است. امید به زندگی برای زنان ۷/۸۰ سال و برای مردان ۲۷/۷۵سال است.

اغلب مردم این کشور مسیحی کاتولیک هستند و زبان‌های رسمی آن انگلیسی و ایرلندی است.

ایرلند در یک نگاه

مساحت ۷۰،۲۸۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۴،۱۰۹،۰۸۶ نفر
پایتخت دوبلین
واحد پول یورو
دامنه اینترنتی ie.
پیش‌شماره ۳۵۳+
کد خبر 45862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز