سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

40 میلیارد دلار یارانه در بخش انرژی پرداخت می‌شود و سود این یارانه بیشتر نصیب گروه‌های پرمصرف می شود.

سید‌رضا کسایی‌زاده، مدیرعامل شرکت‌ملی گاز با اعلام این مطلب در گفت وگو با خبرنگاران برضرورت استفاده از اهرم‌قیمت برای کنترل مصرف گاز در کشور تاکید کرد وگفت: طرح‌های مختلفی را در دست بررسی داریم تا با استفاده از آن‌ها بهای گاز مشترک‌های پر مصرف را  به قیمت‌های واقعی محاسبه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: براساس روش‌های جاری  به ازای هر مترمکعب گاز از دهک‌های اول و دوم 45ریال، از دهک‌های سوم تا هشتم 100 ریال و از 3 دهک پر مصرف هشتم تا دهم 770 ریال دریافت‌ می‌شود.

کسایی‌زاده افزود: پیشنهاد شرکت ملی‌ گاز افزایش نرخ تا 3 هزار ریال است. به گفته وی60 درصد سبد انرژی کشور به گاز طبیعی تعلق‌ دارد و این تا پایان سال جاری به 61 درصد می رسد.

وی خواهان تنوع منابع سبد مصرف انرژی کشور شد و افزود: باید از منابع متنوع سوخت و انرژی مانند انرژی هسته ای، باد، خورشید و غیره در کشور استفاده کرد.

قطع گاز

وی در باره رویارویی با قطع گاز در کشور گفت: 8 دی ماه سال‌جاری پس از قطع گاز ترکمنستان بلافاصله ستاد بحران در شرکت تشکیل شد.

کسایی‌زاده گفت:‌ این رویداد خسارت‌های مالی و جانی بسیاری را به کشور وارد کرد و برای برآورد خسارات کار‌گروهی تشکیل شده است.

وی افزود:‌ در سال آینده‌ و سال 88 در نظر داریم با احداث خط 48 اینچ پارچین به خراسان، ادامه خط‌هشتم از عسلویه به نایین، دوطرفه کردن تاسیسات تقویت فشار نور، ساخت خط انتقال ساوه‌ـ  قزوین ـ رشت ـ آستارا و احداث 14 ایستگاه‌ تقویت فشار  روی خط چهارم گاز مورد نیاز استان‌های شمالی را از شبکه سراسری تامین کنیم.

بازنگری در گازرسانی به 300 هزار مشترک جدید

مدیرعامل شرکت گاز گفت: سیاست شرکت ملی گاز ایران در سال‌های آینده توسعه بخش‌های پالایشگاهی‌ و ایستگاه‌های تقویت فشار است تا توسعه شبکه‌ شهری و روستایی.

کسایی‌زاده افزود: این کار به 3 دلیل انجام می‌شود اول این که تراز گاز منفی است علاوه براین تامین منابع مالی در صنعت مشکل است و گازرسانی به روستاهای اقتصادی نیست.

وی خاطر نشان ساخت: براین اساس هدف گاز رسانی به 300 هزار مشترک جدید در سال آینده باید بازنگری شود.

کد خبر 44125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز