چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

وزیر نفت با تشریح اقدامات دولت برای تامین گاز مناطق مختلف کشور اعلام کرد: یک هزار و 200 تن گاز مایع به استان‌های شمالی و غربی برای احتیاط و جلوگیری از مشکل کمبود گاز این مناطق ارسال کردیم.

به گزارش مهر، غلامحسین نوذری در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در مورد کمبود گاز در کشور، با تاکید بر اینکه به جز یک‌شهر در کشور سایر شهرها دارای گاز بودند، افزود: البته درصد داشتن گاز آنها متفاوت بود و از 30 تا 70، 80 درصد دارای گاز بودند.

در همین حال، معاون وزیر نفت در امور گاز با اعلام اینکه در حال حاضر مشکل استان‌های شمالی با جایگزین کردن گاز عسلویه رفع شده، از کاهش شدید مصرف گاز در مصارف غیرخانگی خبر داد و خواستار صرفه جویی بیشتر مردم در پی سردتر شدن هوا شد.

وزیر نفت با بیان اینکه ظرف 5 روز گذشته عملیات مقابله با یک کار ویژه که آن هم گاز ترکمنستان بود، اتفاق افتاد، از تکمیل گاز سمنان و دامغان خبر داد و افزود: تکمیل گاز شاهرود نیز اتفاق خواهد افتاد.

نوذری از دیگر اقدامات دولت برای تامین گاز مورد نیاز غرب کشور، گفت: طی 4، 5 روز گذشته از ساوه تا قزوین که حدود 60 کیلومتر خط 56 اینچ بود، گازدار شدند.

وی اضافه کرد: نقش خط لوله 56 اینچ این است که گاز بیشتری را از سمت ساوه به قزوین و از قزوین به رشت و از رشت به سمت گیلان و مازندران هدایت می کند.

به گفته وی در شمال غربی کشور، مدت محدودی  در مشکین شهر که آن هم کاهش فشار بود و نه قطعی گاز داشتیم، که با استانداران این شهرها بحث شد و هم‌اکنون مشکل گاز غرب کشور حل شده است.

نوذری با تاکید بر اینکه باید برخی از حوادث را طبیعی تلقی کرد، افزود: پیچیده‌ترین و منظم ترین سیستم تامین انرژی هم ممکن است، دچار حادثه شود و به غیر از قائم‌شهر، قطعی کامل گاز نداشته ایم.

وی از دیگر کارهای بزرگ دولت را ارسال هزار و 200 تن گاز مایع به استان های شمالی و غربی برای احتیاط و جلوگیری از مشکل دانست و افزود: این میزان غیر از سهمیه این استان‌ها است.

رفع کمبود گاز استان‌های شمالی کشور

به گزارش فارس، سید‌رضا کسایی‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و معاون وزیر نفت نیز در نشست مطبوعاتی به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته برای رفع مشکل گاز کشور پرداخت.

کسایی‌زاده با اشاره به قطع صادرات گاز ترکمنستان در هشتم دی ماه سال‌جاری گفت: در حال حاضر مشکل استان‌های شمالی کشور با جایگزین کردن گاز عسلویه به جای گاز  وارداتی از ترکمنستان رفع شده و فشار گاز به اندازه کافی وجود دارد.

کسایی‌زاده افت فشار استان‌های آذربایجان غربی و شرقی را برنامه‌ریزی شده عنوان کرد و گفت: به منظور جوشکاری خط لوله ملی به طول 60 کیلومتر برای تقویت فشار گاز این استان‌ها نیاز به کاهش افت فشار گاز وجود داشت که این اقدام به مدت 8 ساعت ادامه یافت و در ساعت 24 شب گذشته مشکل حل شد.

معاون وزیر نفت در امور گاز تأکید کرد: در حال حاضر مشکل تأمین گاز در بخش خانگی در کشور وجود ندارد اما متأسفانه تراز گاز در کشور در زمستان به‌دلیل افزایش تقاضا منفی است.

کسایی‌زاده گفت: در زمستان به‌دلیل شرایط اضطرار گاز صنایع محدود می‌شود اما اگر این تصمیم طولانی مدت صورت گیرد درست نیست و به همین منظور بر صرفه‌جویی در مصرف گاز تأکید می‌شود.

کسایی‌زاده گفت: خانواده گازی کشور 13 میلیون خانوار دارد که اگر صرفه‌جویی دغدغه خاطر همه باشد، مشکل تأمین گاز در کشور وجود ندارد.

وی اوج مصرف گاز در چند روز گذشته را 382 میلیون متر مکعب در روز در بخش خانگی عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته 22 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

کسایی‌زاده همچنین با تأکید بر اینکه هفته آینده طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی سرد‌تر خواهد شد، گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم میزان مصرف گاز در روز به 400 میلیون متر مکعب در روز برسد.

کد خبر 40804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز