چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس ستاد تبصره 13 از سهمیه‌بندی گاز همزمان با موج سوم سرما در برخی مناطق کشور خبر داد.

مهدی هاشمی، در حاشیه نشست ستاد حوادث غیرمترقبه با کارگروه‌های زیر مجموعه این ستاد، در پاسخ به این پرسش که آیا از آمادگی لازم برای مقابله با موج سوم سرما دارید، گفت: «بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی از روز دوشنبه موج سوم بارش در راه است که گفته‌اند از ‌جمعه اطلاعات قطعی مربوط به آن را به ما می‌گویند.»

او با ابراز نگرانی از وقوع سیل ناشی از بارش‌ها‌ افزود: «همواره بحث کمبود گاز و افت فشار را داریم. بخش عمده مشکلات مربوط به قطع گاز ناشی از افزایش مصرف است. با هر درجه کاهش دما 13 میلیلون متر مکعب بر مصرف سوخت اضافه می‌شود. در صورتی که این 13 میلیون متر مکعب می‌تواند گاز یک استان را تأمین کند.»

او تأکید کرد: «اگر یک مصرف متناسب، متعادل و صرفه‌جویانه سوخت در کشور داشته باشیم امیدواریم دچار مشکل نشویم. دستورالعمل‌هایی در حال تهیه است که بر اساس آن‌ها درصدد هستیم در صورت لزوم توزیع گاز را برای برخی بخش‌های خاص به صورت نوبتی توزیع کنیم البته این سهیمه‌بندی برای کل کشور نیست برای برخی از جاهای مشخص است. کارگروه‌های ستاد در حال تهیه نحوه انجام این سهیمه‌بندی در قالب دستورالعمل هستند تا بتوانند با آماده شدن آن در ‌جمعه بتوانیم آن را به بخش‌های مربوطه ابلاغ کنیم.»

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اظهارات وزیر کشور مبنی بر قطع گاز برخی از صنایع اما این کار انجام نگرفته است و برخی از شهرها با قطع 70 درصدی گاز مواجه هستند، اظهار داشت: «قطع برخی از صنایع را با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط را اولویت‌بندی شده انجام می‌دهیم. برخی از صنایعی که ممکن است اثرات مستقیم در شرایط کشور به وجود بیاورد در تقدم دوم می‌گذاریم و برخی صنایع دیگر که امکان استفاده از ذخیره تولیدات آن‌ها در بازار مشکلی ایجاد نمی‌کند را در تقدم اول می‌گذاریم.»

وی در خصوص میزان خسارات سیل روز گذشته جنوب کشور گفت: «خسارات جمع‌بندی نشده است. وقوع سیل به واسطه میزان تخریب و غافلگیری ناشی از آن برای هموطنان به واسطه آن که در این موج شدت بارندگی بیش از شرایط قبل است، نگران کننده است البته کسانی که در این مناطق سکونت دارند هوشیاری لازم را دارند و توجه کافی به آن‌ها داده شده است.»

جانشین ستاد حوادث غیرمترقبه کشور افزود: «سرما و سیل از روز گذشته تا به امروز 14 کشته داشته است.»

کد خبر 41959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز