گروه اقتصادی: مشکل تامین گاز که از چند روز گذشته با شدت گرفتن سرما و قطع واردات گاز از ترکمنستان ، شهروندان سه استان شمالی کشور را با مشکل تامین گرما، تهیه نان و حمل و نقل مواجه کرده، همچنان ادامه دارد

و گزارش‌های رسیده از دیگر نقاط کشور حاکی از این است که این مشکل به برخی مناطق و استان های سردسیر مانند کردستان، لرستان و خراسان رضوی نیز گسترش پیدا کرده است.

این درحالی‌است که مسئولین شرکت گاز از دو روز پیش قول داده بودند که این مشکل حل شده و جریان تامین گاز به حالت عادی بازگردد اما شواهد نشان می‌دهد که با وجود تلاش زیاد و همچنین حل مشکل در برخی نقاط همچنان بسیاری از هموطنان با مشکل مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار اعزامی همشهری از استان مازندران، در حال حاضر شهرهای نکا، ساری،بهشهر و قائم شهر با مشکل گاز روبه‌رو هستند و افت فشار گاز در برخی شهرهای این استان همچنان ادامه دارد. هم‌اکنون مهم‌ترین مشکل مردم در این شهرها تامین گرما و تهیه نان است.

به گزارش خبرنگار اعزامی همشهری به قائم شهر تا ساعت 30/16 دقیقه روز گذشته افت فشار گاز دربیش از30 درصد منازل مسکونی این شهر ادامه داشته و صف‌های طولانی نان در سطح این شهر چشمگیر بود.

ضرغام قبادی -‌یکی از شهروندان‌- به خبرنگار ما گفت: از ساعت یک بعدازظهر برای تهیه نان در صف ایستاده و مدت زیادی نیز باید همچنان منتظر بماند تا بتواند نان موردنیاز خودرا تهیه کند.

وی تاکید کرد برای تامین گرمای محل سکونت خود نیز با مشکل روبه‌رو است.

به گفته وی از سوی مسئولان استان اعلام شده بود که روز سه شنبه وضعیت گازعادی خواهد شد ولی هنوز گاز وصل نشده و تا روز چهارشنبه نیز احتمال داده نمی شود که گاز به وضیعت عادی بازگردد.

فرزین نیکوپور نیز به خبرنگارما گفت: اگر برای خرید نان در صف نایستیم  باید نان را  بسته‌ای 500 تا هزار تومان خریداری کنیم. علاوه براین بخاری برقی نیز به دو برابر قیمت عرضه می شود و به دلیل توزیع نشدن سوخت مایع در شهر، مشکل تامین گرما هزینه بالایی برای مردم دارد.

به گفته وی اگرچه فرمانداری در روستاها سوخت توزیع کرده ولی در شهرقائم شهر سوخت مایع توزیع نمی شود.

بر اساس این گزارش، برای تامین گاز شهرهایی که گاز آنان قطع شده است همه کارخانه ها و مراکز صنعتی که مصرف‌کننده گاز هستند با قطع گاز مواجه شده‌اند.اما امید نیک نژاد بخشدار قائم شهر نیز به خبرنگار همشهری گفت: پس از سه روز قطع گاز در حال حاضر شرایط با تامین مایحتاج موردنیاز مردم بهبود یافته‌است.

وی تاکید کرد: برای تامین گرما تلاش شده تا حد ممکن سوخت مایع توزیع و نیاز عمومی برای تامین گرمای منازل مسکونی تامین شود. به گفته وی، برای تامین نان مورد نیاز مردم از شهرهای اطراف نان تهیه و توزیع می‌شود.

بهرام نجفی مسئول اداره غله این شهر نیز که در محل فرمانداری قائم شهر حضور داشت در مورد مشکل تامین نان ساکنان قائم شهر به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر حدود 60 درصد نانوایی های شهر به دلیل افت فشار گاز تعطیل است و 40 درصد بقیه نیز برای تامین نان مورد نیاز مردم به‌صورت تمام وقت به عرضه نان مشغول هستند.

پنج درصد در لرستان گاز ندارند

ایرنا به نقل از مدیرعامل شرکت گاز استان لرستان گزارش داد که  5 درصد مناطق شهری این استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند نیستند.

ایسنا نیز گزارش داد گاز برخی از شهرهای استان خراسان رضوی از جمله خواف و رشتخوار و کاشمر به دنبال کاهش شدید دمای هوا و افت فشار گاز، دارای قطعی‌های زیادی در منازل است.

نماینده‌ مردم سقز و بانه در خانه‌ ملت نیز به ایسنا گفت: گاز سقز و بانه برای دومین بار در دی‌ماه مجدداً قطع شده و شهروندان سقز و بانه بدون گاز هستند.

وی ادامه داد: با وجود این که دمای برخی مناطق به منفی 30 درجه رسیده است،  با قطع گاز مواجه‌ایم.

مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان نیز گفت: فشار گاز ورودی به سمنان به 200 پوند رسیده و وضعیت گاز در دامغان نیز رو به بهبودی است.

سیداسماعیل حقیقت‌حسینی به ایرنا گفت: از صبح سه شنبه عملیات وصل مجدد گاز مشترکانی که با قطعی گاز مواجه بوده‌اند در دامغان آغاز شده و گاز مشترکان با اولویت مراکز آموزشی، خانگی و تجاری در حال وصل شدن است.

وی گفت: با بهبود فشار گاز ورودی به سمنان و تقویت گاز دامغان از طریق سمنان، فشار شبکه شهری دامغان از دو پوند به 10پوند افزایش یافته است.

حقیقت‌حسینی گفت: هم‌اکنون 80درصد از مشترکان گاز در شهر و هفت روستای شاهرود با قطع گاز مواجه‌اند. قطع گاز در برخی از شهرهای استان گلستان همه را غافلگیر کرده و مشکلات عدیده‌ای را در زندگی روزمره مردم به وجود آورده است.

در حالی‌که هنوز مشکل تامین گاز مناطق شمالی حل نشده مسئولان شرکت ملی گاز اعلام کردند با اتصال بخشی از تولید گاز در عسلویه به شبکه سراسری، مشکل تامین گاز مناطق شمالی کشور تا پایان ساعات روز چهارشنبه حل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گازخاطرنشان کرد: طبق وعده ترکمنستان، مشکل افت فشار و قطعی گاز برخی شهرهای استان‌های شمالی کشور به زودی رفع خواهد شد.

کسایی‌زاده ضمن درخواست از مردم برای رعایت دمای رفاه (18تا21 درجه سانتی‌گراد) افزود: به ازای کاهش هر یک درجه دمای منازل و محل‌های عمومی، در مصرف 13 میلیون متر مکعب گاز صرفه‌جویی می‌شود.

جبران 42 درصد از کمبود گاز با صرفه جویی

در همین حال، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز اعلام کرد: با صرفه‌جویی صورت گرفته توسط هموطنان تا کنون حدود 10 میلیون متر مکعب کمبود گاز ناشی از قطع واردات 24 میلیون متر مکعبی گاز ترکمنستان جبران شده است.

حسن تربتی در گفت‌وگو با فارس با تشریح آخرین وضعیت گازرسانی به شهرهای مختلف کشور اظهار داشت: افزایش فشار گاز در استان سمنان آغاز شده و فشار گاز در این شهر، خوب ارزیابی می‌شود.

غرب تهران دوشنبه‌شب 2 ساعت خاموشی داشت

در پی بروز اشکال در پست های فوق توزیع، شمال و شمال غرب تهران دوشنبه شب 2 ساعتی را در خاموشی به‌سر برد.

گزارش‌ها حاکی از این است که این خاموشی برق به علت نقص شبکه فوق توزیع در پست‌های 63 کیلوولت و 230 کیلوولت غرب تهران بوده است.

بنابراین گزارش، طی 10 روز گذشته برخی نقاط مختلف تهران به خصوص جنوب تهران با خاموشی‌های پراکنده برق به مدت‌های 30 دقیقه و 45 دقیقه مواجه بودند.

کد خبر 40709

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز