چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشکل افت فشار گاز در چند روز اخیر موجب شد مصرف برق هزار مگاوات افزایش یابد که حکایت از افزایش مصرف مردم دارد اما به گفته وزیر نیرو هیچ مشکلی در تولید برق نداریم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید پرویز فتاح روز چهارشنبه 12 دی‌ماه 86،  پس از جلسه هیئت دولت گفت: با محدودیتی که در برخی مناطق برای تامین گاز ایجاد شد مردم برای گرمایش به مصرف برق روی آوردند که همین عامل موجب شد مصرف برق در کشور در چند روز اخیر هزار مگاوات افزایش یابد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در روزهای اخیر محدودیت گاز موجب کمبود یا قطع برق نشده است و برخی قطعی‌های برق نیز ناشی از شرایط جوی بارش‌های اخیر بود.

وزیر نیرو تصریح کرد: در صورتی که قطع برق خیلی تشدید شود گویای آن است که ظرفیت تولید نیروگاه‌ها وابستگی زیادی به سوخت گاز و مایع دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره علت قطع گاز ترکمنستان گفت: این موضوع  به حوزه کاری من مربوط نیست، اما احساس می‌کنیم محدودیتی در شبکه گاز ایجاد شده است که این موضوع در هیئت دولت مطرح شد و تمهیداتی به عمل می‌آید تا این مشکل در داخل کشور و نیز با مدیریت برطرف شود.

فتاح درباره ذخایر سوخت نیروگاه‌ها نیز گفت: اوایل آذرماه ذخایر مخازن سوخت نیروگاه‌ها 90 درصد بوده است چون سیاست دولت اولویت دادن به تامین گاز خانگی است و کسری گاز را از ذخایر مخازن سوخت نیروگاه‌ها جبران می‌کنیم.

وزیر نیرو مصرف روزانه گاز و سوخت نیروگاه‌ها را معادل 120 میلیون متر مکعب گاز دانست و افزود: به عنوان مثال دیروز 18 میلیون متر مکعب گاز تحویل وزارت نیرو شد که کسری سوخت مورد نیاز که حدود 100 میلیون لیتر بود از سوخت مایع ذخایر جبران شد.

فتاح تاکید کرد: ذخایر کنونی مازوت و گازوئیل نیروگاه‌ها 50 درصد است که نسبت به مدت مشابه پارسال تفاوتی ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تاخیر راه‌اندازی نیروگاه‌ها گفت: در مورد نیروگاه‌های حرارتی تاخیری نداریم و از ابتدای امسال 2600 مگاوات وارد مدار شده است و تا پایان سال هزار مگاوات دیگر قرار است وارد مدار شود.

وزیر نیرو درباره نیروگاه هسته‌ای نیز گفت: مسئولیت نیروگاه اتمی با سازمان انرژی اتمی است و این وزارتخانه مسئول اتصال این نیروگاه به شبکه برق کشور است.

وی ابراز امیدواری کرد: بر اساس اعلام قبلی این سازمان،‌ 500 مگاوات از نیروگاه اتمی بوشهر در زمان اوج مصرف یعنی تابستان 87 وارد مدار شود و 50 مگاوات دیگر نیز تا پایان سال 87 وارد مدار شود.

وزیر نیرو درباره صادرات برق به کشورهای همسایه از جمله عراق گفت: ایران از 4 سال پیش به عراق از چندین نقطه مرزی برق صادر می‌کند اما تامین برق داخل کشور در اولویت است و مازاد برق مورد نیاز کشور و متناسب با مصرف کشور صادرات برق تنظیم می‌شود.

فتاح اضافه کرد: نرخ فروش برق بر اساس نرخ بین‌المللی است و این وزارتخانه در صدد توسعه صادرات برق به کشورهای همسایه است و قراردادهایی را نیز در این زمینه منعقد کرده است.

کد خبر 40766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز