گروه اقتصادی: افت فشار و قطع گاز در ۱۰ یا ۱۵ شهر از ۶۴۰ شهری که هم اکنون از این انرژی استفاده می‌‌کنند، بحران تلقی نمی‌شود.

غلامحسین نوذری، وزیر نفت پس از امضای قرارداد طرح توسعه میدان نفتی دیر با شرکت ادیسون ایتالیا، در پاسخ به سؤالات متعدد خبرنگاران به مسئله قطع گاز در کشور گفت: با وجود همکاری صمیمانه مردم، مصرف انرژی در کشور بیش از معیارهای جهانی است.

وی گفت: گازی که به شبکه سراسری کشور تزریق می‌شود، معادل 3میلیون بشکه نفت خام است که اگر به این میزان، یک میلیون و۷۰۰ هزار بشکه نفت خامی که در پالایشگاه‌های داخلی تصفیه و به‌عنوان فرآورده استفاده می‌شود بیفزاییم، ارزش این میزان انرژی معادل، ۱۱۰ میلیارد دلار نفت خام است.

وی گفت: پیامی که در این حجم مصرف وجود دارد این است که مصرف انرژی در کشور بهینه نیست و باید در جهت فرهنگ‌سازی و مصرف بهینه انرژی گام‌های اساسی تری برداشته شود تا از شدت مصرف انرژی در کشور کاسته شود.

وزیرنفت با تأکید براینکه مسئله‌ای که هم اکنون با آن مواجه هستیم تأمین گاز استان‌های گلستان و مازندران است گفت: دلیل این مسئله نیز افزایش مصرف در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی است که به‌دلیل سرمای بیش از حد هوا در این استان‌ها رخ‌داده است.

وی در این زمینه که ایران به‌عنوان دومین دارنده ذخایر گاز جهان چرا باید مشکل تأمین گاز داشته باشد؟گفت: در حال حاضر به‌دلیل برودت بی‌سابقه هوا مصرف گاز کشور 110 میلیون مترمکعب در روز بیشتر از پیش‌بینی‌هاست. این رویداد در کشور‌های توسعه یافته از جمله روسیه که نخستین دارنده ذخایر گاز جهان است نیز رخ‌داده است و حتی ده‌ها نفر به‌دلیل سرما جان خود را از دست داده‌اند.

بهترین پاسخ به قطع گاز وارداتی

وزیرنفت در پاسخ به این پرسش که در برابر مشکل قطع گاز ترکمنستان چه پاسخی باید داد؟ تاکید کرد: بهترین پاسخی که به این مشکل داده شد، همراهی مردم و صرفه جویی و تلاش شبانه روزی شرکت ملی گاز در فعال نگه داشتن تأسیسات گاز و مدیریت مصرف برای رفع این مشکل بود.

نوذری تأکید کرد: تا زمانی که جریان گاز وارداتی از ترکمنستان برقرار نشود هیچ مذاکره‌ای در ارتباط با افرایش قیمت گاز ترکمنستان انجام نخواهد شد.

وی افزود: قیمت به‌عنوان یک احتمال می‌تواند برای قطع گاز ترکمنستان مطرح باشد ولی آنچه که به‌طور رسمی از سوی این کشور اعلام شده، قطع گاز به‌دلیل مشکل فنی در خط انتقال بوده است.

ذخیره‌سازی‌ گاز پیشرفت خوبی دارد

نوذری در مورد ذخیره‌سازی‌ گاز و طرح‌های در دست اجرا در این زمینه گفت: فعالیت‌های ذخیره‌سازی‌ گاز در مخازن سراجه قم و یورتشای ورامین هم اکنون در دست اجراست که سراجه قم از روند خوبی برخوردار است و اولین چاه آن تا دو هفته آینده تست خواهد شد.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود با تلاش‌هایی که مجریان طرح ذخیره‌سازی‌ گاز دارند، در دو سال آینده، مخزن سراجه قم را نیز  در مدار استفاده داشته باشیم.

قیمت نفت از 100 دلار فراتر خواهد رفت

وی با اشاره به شرایط موجود تولید نفت و نیاز دنیا به آن پیش‌بینی کرد که قیمت نفت بدون شک از 100 دلار در هر بشکه فراتر خواهد رفت.

وی همچنین احتمال افزایش سقف تولید سازمان کشورهای تولید‌کننده نفت را رد کرد و گفت: دلیلی برای افزایش تولید نفت اوپک وجود ندارد، چون عرضه آن کافی به‌نظر می‌رسد.

خط لوله صلح 3 جانبه امضا می‌شود

نوذری با اشاره به آماده بودن شرایط برای امضای قرارداد خط لوله صلح گفت: با توجه به اینکه دستگاه دیپلماسی ایران تعاملات خوبی را با طرف هندی آغاز کرده‌است احتمال امضاشدن این قرارداد به‌طور 3جانبه افزایش یافته است.

کد خبر 41374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز