یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: تداوم مشکل گاز در برخی نقاط کشور باعث شدمجلس شورای اسلامی برای بررسی موضوع با حضور وزیر نفت تشکیل جلسه ویژه دهد.

غلامحسین نوذری در این جلسه  گفت: از‌مردم به خاطر همکاری در صرفه جویی مصرف گاز قدردانی و به‌خاطر افت فشار گاز و قطع آن در برخی شهرها عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود: می‌پذیرم که شرایط موجود شایسته کشوری با دارا بودن دومین ذخایر‌گاز در جهان نیست و میزان سرمایه‌گذاری لازم در بخش‌های تولید گاز کشور نیز شایسته کشور ما نیست.

نوذری با بیان این که روز شنبه ۸دی ماه مصادف با عید غدیرخم متأسفانه کشور ترکمنستان بداخلاقی کرد و گاز را در بدترین شرایط قطع کرد، افزود: درخصوص این موضوع در فرصت مناسب توضیح بیشتری خواهیم داد.

نوذری همچنین خبر‌داد: در جریان 4 روز‌کار شبانه‌روزی در برف و باران، 2 نفر از نیروهای وزارت نفت جان خود را از دست دادند.

وزیرنفت همچنین گفت: میزان 4 تا 5 درصد مشکل در  ۱۳میلیون انشعاب در کشور وجود داشت که وزارت نفت در روزهای اخیر  ۱۰واحد ایستگاه تقویت فشار برای حل این مشکل به شبکه گاز کشور اضافه کرد.

وزیر نفت افزود: ما در کمیسیون انرژی و مجلس اعلام کردیم تا یک‌میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی  برداشت کنند تا ما بتوانیم در بالا‌دستی اضافه کنیم و تولید را افزایش دهیم.

نوذری گفت: ما - هم مجلس هم دولت - باید به سمتی برویم که یارانه و انرژی را مدیریت کنیم. این روزها معادل  ۴میلیون و۶۰۰هزار بشکه انرژی در این کشور توزیع می‌شود که اگر این رقم را در۷۰ تا۸۰ دلار ضرب‌کنیم،۱۱۰تا۱۲۰ میلیارد دلار به دست می‌آید، و این حجمی از انرژی است که در کشور توزیع می‌شود.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت پس از سخنان نوذری از وی، مسئولان اجرایی شرکت ملی گاز، شرکت پخش و پالایش، شرکت ملی نفت ایران، شرکت پتروشیمی به خاطر مصرف نکردن گاز دراین روزها، مساعدت‌های وزیر نیرو و ستاد وزارت نفت تشکر کرد.

باهنر تصریح کرد: البته ما هم قبول داریم که دولت باید تمهیدی بیاندیشد که از درآمد نفتی بتوانیم سرمایه‌گذاری جدی درتوسعه میادین نفتی و گاز و سرمایه‌های ماندگار داشته باشیم و در زمان بودجه به‌دنبال افزایش هزینه‌های جاری نباشیم.

کد خبر 41690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز