یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از کشف یک لایه جدید نفتی در مخزن آزادگان خبر داد و گفت:

 حجم نفت درجای این لایه جدید 2/2 میلیارد بشکه است که 210 میلیون بشکه آن قابل برداشت است.

به گزارش شانا، مهندس سیدمحمود محدث کشف این لایه نفتی را در نتیجه حفاری هفتمین حلقه چاه میدان نفتی آزادگان اعلام و تصریح کرد: میزان نفت درجای لایه مخزنی «ایلام» بیش از 2 میلیارد و 200 میلیون بشکه و نفت قابل استحصال آن بیش از 210 میلیون بشکه پیش بینی شده است.

وی گفت: لایه مخزنی ایلام دارای نفت با درجه 17 «ای.پی.آی» است و پیش بینی می شود روزانه توان تولید 27 هزار بشکه نفت را داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین با گسترش نفت در لایه «کژدمی» تا محدوده چاه "آزادگان 7" که پیشتر گسترش آن محدودتر به نظر می رسید، باعث افزایش حجم نفت این لایه شد و  که در نتیجه توان تولید از آن به 34 هزار بشکه در روز قابل افزایش است.

وی تصریح کرد: حجم نفت درجای لایه «کژدمی» از 850 میلیون بشکه که پیشتر پیش بینی شده بود، به 999 میلیون بشکه و نفت قابل استحصال آن از 210 میلیون بشکه (که پیشتر پیش بینی شده بود) به 253 میلیون بشکه افزایش یافته است.

محدث اظهار داشت: «ای.پی.آی» نفت لایه کژدمی 27 است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در توضیح کشف لایه جدید در میدان نفتی آزادگان، گفت: به منظور توسعه این میدان براساس اصول مهندسی و برنامه تولید صیانتی، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با وجود همه مشکلات موجود در منطقه (مانند پاکسازی و باتلاقی بودن منطقه) بخش وسیعی از آن را تحت پوشش لرزه نگاری سه بعدی قرار داد ولی قسمت شمالی منطقه به دلیل آب گرفتگی و وجود نیزارها و موانع طبیعی فقط امکان لرزه نگاری تکمیلی دو بعدی را فراهم کرد.

محدث تصریح کرد: نتایج حاصل از عملیات لرزه نگاری دوبعدی تکمیلی در قسمت شمالی میدان، حاکی از حصول اطلاعات جدید در این میدان بود و به نظر می رسید این میدان در قسمت شمالی گسترش بیشتری از تصور اولیه داشته باشد، از این رو حفاری هفتمین چاه اکتشافی - توصیفی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد:به این منظور، دکل حفاری در نیمه دوم دی ماه سال 1385، روی هفتمین چاه میدان آزادگان مستقر و تا عمق 4 هزار و 560 متری حفاری و از لایه های مختلف مخزنی آزمایش های لازم را به عمل آورد.

وی گفت:برای حفاری این چاه قراردادی با شرکت ملی حفاری منعقد شد و 68 روز زودتر از زمان مقرر، حفاری چاه هفتم میدان نفتی آزادگان به پایان رسید.

محدث همچنین با یاد آوری این مطلب که میدان نفتی آزادگان در سال 1378 کشف شد، گفت: لایه های نفتی در این میدان شامل چهار لایه « سروک، کژدمی، فهلیان و گدوان» است که حجم ذخایر نفتی در لایه های یاد شده با حفاری 6 حلقه چاه اکتشافی و توصیفی مشخص شده است و هم اکنون برنامه تولید زودهنگام آن در دست اجرا است.

کد خبر 46061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز