گروه اقتصادی: دو‌شنبه شب گاز ساختمان‌های اصلی 6 وزارتخانه‌ نفت، صنایع و معادن، آموزش و پرورش، تعاون، کشور و کشاورزی به‌دلیل رعایت‌نشدن الگوی مصرف به مدت 12‌ساعت قطع شد.

این اقدام توسط شرکت گاز استان تهران صورت گرفت و گاز این وزارتخانه‌ها از ساعت 8 شب تا 8 صبح قطع بود.

براساس دستوری که از سوی ریاست‌جمهوری به همه سازمان‌های دولتی ابلاغ شده‌است، همه سازمان‌ها باید به منظورجلوگیری از قطع گاز خانگی به‌ویژه در فصل زمستان، در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

متأسفانه بسیاری از سازمان‌ها از این امر پیروی نمی‌کنند و حتی برخی بیش از میزان قابل قبول و معیارهای لازم گاز مصرف می‌کنند. این مسئله موجب شد که شرکت ملی گاز، گاز ساختمان‌های اصلی 6 وزارتخانه را در تهران قطع کند.

سخنگوی شرکت ملی گاز به خبر‌نگار ما در مورد این اقدام گفت: سازمان‌های دولتی که گاز آنها قطع شد، بیش از معیارهای تعیین شده مصرف می‌کردند.

قنبری تأکید کرد: اگر نهادهایی که گاز آنان قطع شد و دیگر نهادها بی‌توجهی خودرا ادامه دهند قطع گاز آنها ادامه خواهدیافت.

وی افزود: پیشنهاد ما به این نهادها‌ این است که به دستور معاونت ریاست‌جمهوری توجه کرده و مصرف تجهیزات گرما زا را در طول شب قطع کنند.

وی تأکید کرد: وظیفه نخست شرکت ملی گاز، تأمین گاز مصرفی مردم و خانواده‌هاست و در این زمینه نمی‌توان بی‌توجه بود.

اگرچه تلاش برای کنترل مصرف و توصیه‌هایی که برای تشویق مشترکان انجام می‌شود اما قطع گاز، درمان موقت است، باید دولت در تعرفه‌های برق به‌ویژه برای نهادهای دولتی تمهیداتی بیندیشد تا مصرف سازمان‌های دولتی کاهش یابد.

در سال‌جاری تعرفه گاز برای همه مصرف‌کنندگان درصورت رعایت نشدن الگوی مصرف با تعرفه‌های پلکانی محاسبه می‌شود ولی باید این تعرفه‌ها برای شرکت‌ها و نهادهای دولتی بیش از مصارف مسکونی و صنعتی محاسبه شود و جریمه‌های سنگین‌تری برای آنان در‌نظر گرفته‌شود.

30 درصد گاز مصرفی اتلاف می‌شود

غلامحسین نوذری وزیر نفت، میزان مصرف گاز کشور در روز یکشنبه گذشته را 455 میلیون متر مکعب اعلام کرده بود. به‌گفته وی، این میزان معادل 455 میلیون لیتر گازوئیل است.

نوذری تأکید کرد متأسفانه 30 درصد از این میزان اتلاف می‌شود. همه‌ساله در فصل زمستان و با شدت گرفتن سرما، گاز مصرفی بسیاری از مناطق مسکونی کشور در مناطق سردسیر و حتی تهران قطع می‌شود.

کد خبر 40137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز