دوشنبه ۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

با نزدیک شدن به فصل سرما و نگرانی از افزایش مصرف گاز در کشور که همه ساله در مقاطع بروز سرمای شدید در کشور به قطع گاز در برخی نقاط منجر می‌شود ،مدیرعامل شرکت ملی گاز از رشد 16 درصدی مصرف خبرداد.

سیدرضا کسایی زاده معاون وزیر نفت در امور گاز در تازه‌ترین اظهارات خود به مهر گفت: در 7 ماه سال جاری با توجه به اینکه میزان مصرف گاز بیش از 16 درصد افزایش یافته بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب گاز از کشورترکمنستان وارد شد.

وی افزود همچنین در این مدت حدود 4 میلیارد متر‌مکعب گاز در این مدت به ترکیه صادر شده است.

سید رضا کسایی زاده تصریح کرد: میزان مصرف گاز درکشور بسیار بالاست به گونه‌ای که 16 درصد از مصرف گاز در کشور در بخش خانگی و بیش از 36 درصد نیز در بخش خانگی، تجاری و صنعتی به مصرف رسیده است.

وی از راه اندازی واحد نخست پالایشگاه ایلام از آذرماه سال جاری خبر داد و اظهارداشت: عملیات راه اندازی پالایشگاه ایلام آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود واحد اول از این پالایشگاه با ظرفیت سه میلیون و 400 هزار متر مکعب، با شروع فصل سرما به منظور تأمین نیازهای مردم در آذرماه به بهره برداری می‌رسد اما فاز دوم آن نیزدوماه پس از راه اندازی فاز اول وارد مدار می شود.

کسایی‌زاده اضافه کرد: همچنین میزان سوخت نیروگاه ها نیز از 160 میلیون مترمکعب به 30 میلیون مترمکعب در زمستان کاهش می‌یابد، این درحالی است که پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف گاز در بخش خانگی از300 میلیون مترمکعب به 400 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

وی درباره طرح پلکانی تعیین قیمت گاز افزود: این طرح دردولت و مجلس تصویب شده و عملیاتی شده است که با اجرای آن مشتریان کم مصرف نسبت به مشتریان پرمصرف تشخیص داده می‌شوند و کم‌مصرف‌ها از یارانه بیشتری نسبت به دسته دوم برخوردار می‌شوند.

کسایی زاده تاکید کرد: براساس این جدول نرخ گازبها براساس تقسیم بندی  استانها به 5 دسته سرد1، 2 و 3 تقسیم می شود که تهران در زمره استانهای سرد3 قراردارد.

به گفته معاون وزیر نفت در امورگاز، به عبارتی اگر مقدار گاز مصرفی هر خانوار از 1250 مترمکعب در ماه بیشتر شود قیمت گاز برای آنها بدون یارانه 690 ریال و با در نظرگرفتن افزایش 10 درصدی آن به ازای هر مترمکعب 779 ریال محاسبه می‌شود.

کد خبر 35261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز