همشهری آنلاین: روزنامه"کامرسانت" چاپ مسکو، پنجشنبه چهارم بهمن به نقل از یک منبع نزدیک به دولت روسیه نوشت: اوپک گازی، ممکن است پنج ماه دیگر تشکیل شود.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از مسکو، این روزنامه بدون اشاره به نام منبع خود افزود: اساسنامه این سازمان جدید احتمالا در گردهمایی مجمع کشورهای تولیدکننده گاز که قرار است در ماه ژوئن (خرداد) آینده در مسکو تشکیل جلسه دهد، ارائه خواهد شد.

منبع یادشده افزود: ایران اوایل سال گذشته میلادی ‬پیش نویس اساسنامه این سازمان را پیشنهاد کرد و وزارت صنایع و انرژی روسیه آن را در ماه اکتبر گذشته مورد بررسی قرار داد.

وی خاطرنشان کرد بیشتر بندهای این اساسنامه تقریبا به طور کامل به اساسنامه سازمان کشورهای صادرکننده نفت" اوپک"، شبیه است.

کامرسانت در ادامه نوشت کارشناسان انرژی معتقدند حتی اگر چنین سازمانی در سال‌های آینده تشکیل شود، به دلیل مقاومت شدید آمریکا و اتحادیه اروپا، قدرتی برابر با اوپک نخواهد داشت.

گفتنی است بهمن 85، رهبر معظم انقلاب در دیدار دبیر شورای امنیت روسیه با اشاره به وجود نزدیک به نیمی از ذخایر گاز جهان در روسیه و ایران، پیشنهاد کردند: این دو کشور با کمک یکدیگر می توانند بنای یک سازمان مربوط به همکاری‌های گازی را همچون اوپک پایه‌گذاری کنند. [دیدار ایوانف با مقام معظم رهبری]

روسیه ‪ ۳۰‬درصد منابع گازی شناخته شده جهان را در اختیار دارد و ‪۲۰‬ درصد گاز مصرفی جهان را تولید می‌کند. ایران پس از روسیه از نظر ذخایر گازی جهان در مقام دوم قرار دارد.

کد خبر 42551

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز