مذاکرات ایران و شرکت گازپروم روسیه مبنی بر تشکیل شرکت مشترک گازی، توسعه دو فاز پارس جنوبی، تبدیل آن به ال.ان.جی و صادرات مشترک آن، ساخت پالایشگاه 300 هزاربشکه ای نفت در شمال کشور تا دو ماه آینده نهایی خواهد شد.

روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، غلامحسین نوذری وزیر نفت افزود: برای تشکیل یک شرکت مشترک برای اجرای پروژه در ایران،‌ روسیه و کشورهای ثالث توافق شده است. این شرکت می تواند در ایران، روسیه و یا سایر کشورها به اجرای پروژه های حوزه انرژی بپردازد.

نوذری با اشاره به تجربه طولانی و فراوان 2کشور تاکید کرد: یک شرکت قوی و توانا تشکیل می شود. او تاکید کرد، گروه‌های کاری تا 2 ماه آینده مذاکرات را نهایی می کنند تا توافق نامه تشکیل شرکت امضا شود.

وی از توافق برای حضور شرکت گازپروم در 2 مرحله پارس جنوبی خبر داد و گفت: این شرکت علاوه بر بخش بالادستی برای حضور در طرح‌های ال.ان‌.جی ابراز علاقه‌مندی کرده است.

نوذری گفت: براین اساس حداقل یک واحد ال.ان‌.جی احداث می‌شود تا با تولید گاز مایع از 2فاز پارس جنوبی محصول آن به طور مشترک صادر شود.

وزیر نفت درخصوص امکان انتقال مشترک گاز ایران به اروپا توضیح داد: در این مذاکرات زمینه های مختلف کاری بررسی شد.

وی با اشاره به سایر طرح‌های نفتی تشریح کرد: ساخت پالایشگاه مشترک در ارمنستان که مورد استقبال طرف روسی قرار گرفت، همچنین پیشنهاد ساخت پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای در شمال کشور ارائه شده که قرار است گازپروم مساله را بررسی و نتایج را اعلام کند.

به گفته وی بحث همکاری‌های مشترک در خط لوله نکا ـ جاسک و توسعه‌ میدان‌های نفتی از دیگر موضوعات مطرح شده است که می‌تواند زمینه‌های همکاری گسترده در آینده را فراهم کند.

ایسنا نیز در گزارشی به نقل از آلکسی میلر اعلام کرد، مشارکت پروژه‌های استخراج گاز، تولید گاز مایع، توسعه میادین نفتی، ساخت خطوط لوله گاز، توافق بر سر مشارکت گازپروم در 2 فاز پارس جنوبی و تشکیل شرکت مشترک انرژی از جمله مواردی هستند که در مزاکرات با ایران مطرح شد.

مدیرعامل شرکت گازپروم - با اشاره به توافق مشخص بر سر حضور این شرکت در دو فاز پارس جنوبی اظهار کرد: پیش از این نیز گازپروم در فازهای 2 و 3 پارس جنوبی مشارکت داشته است، بنابراین می‌توانیم در میادین گازی دیگر نیز حضور پیدا کنیم.

کد خبر 44870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز