شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۴
۰ نفر

سید حسین غضنفری: شرکت اماراتی دانا گاز اعلام کرد پس از مدت‌ها انتظار، در اواسط سال جاری میلادی از ایران گاز طبیعی وارد می کند.

 به گزارش امارت بیزنس، تاکنون تهران در مورد بیانیه های اخیر این شرکت اماراتی که به گفته منابع خبری امارت به زودی به واردات گاز از ایران اقدام خواهد کرد سکوت کرده است.

مدیر اجرایی دانا گاز در جلسه سالیانه مجمع در شارجه گفت اقدامات لازم برای دریافت گاز امارات در سال جاری بطور کامل انجام شده است و انتظار می رود در آمد امسال بر اثر فروش گاز افزایش یابد.

حمید جعفر گفت سال ۲۰۰۷ سال خوبی برای داناگاز بوده و میزان فروش شرکت با پیشرفت پروژه های اصلی در دست اجرا در مصر و دیگر کشور ها امسال نیز ممکن است بالاتر رود. وی همچنین از طرحی به نام "شهر های گازی" در خارج از امارات نام برد که از سوی این شرکت در دست بررسی است.

حمید جعفر همچنین گفت: علاوه بر واردات گاز از ایران، داناگاز در اواسط امسال گاز منطقه کردستان را نیز وارد خواهد کرد.

داناگاز همچنین در حال اجرای طرح حفر ۱۹ چاه نفت در مصر است که ارزش این پروژه بالغ بر ۱۷۰ میلیون دلار است. ما امیدواریم که با این اقدامات ذخایر گازی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم و نهایت استفاده را از  بالا بودن قیمت انرژی ببریم.

این مقام ارشد شرکت دانا گازگفت علاوه بر سرمایه گذاری های بزرگی که در مصر و شمال عراق  و در شارجه انجام داده ایم، ما به دنبال توسعه طرحی به نام "شهر های گازی" در دیگر کشور های منطقه هستیم و در عین حال پیگیر فرصت های تازه تر در شمال آفریقا هستیم.

به گزارش امارات بیزنس، ایران هنوز در مورد بیانیه داناگاز که ماه گذشته اعلام کرده بود از تابستان امسال اقدام به فروش گاز ایران در امارات خواهد کرد اظهار نظری نکرده است.

 بر اساس این گزارش اختلاف داناگاز و ایران بر سر قیمت گاز است که واردات گاز از ایران را به مدت دو سال به تعویق انداخته است. شرکت دانا گاز که اولین شرکت گازی بخش  خصوصی خاورمیانه است، نسبت به اینکه آیا توافقی در مورد قیمت گاز وارداتی از ایران صورت گرفته یا نه اظهار نظری نکرده است.

با این حال آگاهان صنعت گاز می گویند بعید است که داناگاز بتواند گاز ایران را وارد کند مگر اینکه قیمت مورد نظر ایران را قبول کرده باشد. یکی از تحلیل گران بازار انرژی در ابوظبی می گوید: دانا گاز بار ها اعلام کرده است که انتظار دارد صادرات گاز از ایران به زودی آغاز شود اما اکنون نزدیک به دو سال است که این اتفاق نیافتاده است.

به عقیده این کارشناس، بیانیه اخیر داناگاز ممکن است تنها انعکاس امیدواری داناگاز نسبت به اقدام ایران به صدور گاز به این شرکت باشد، ولی به گفته وی بعید است که این اتفاق بدون انجام موافقت داناگاز بر سر پرداخت قیمت بالاتر به ایران صورت بگیرد چرا که تهران بر سر موضع خود ایستاده است.

شرکت دانا گاز اعلام نکرده است که آیا توافق جدیدی با طرف ایرانی خود که خواستار بازبینی قیمت مقدماتی سال ۲۰۰۱ است صورت گرفته یا خیر. تهران اعلام کرده است که با توجه به افزایش شدید قیمت جهانی نفت و گاز، باید قیمت گاز صادراتی به امارت پیش از آغاز صادرات مورد بازبینی قرار بگیرد.

در سال ۲۰۰۱، کرسنت پترولیوم، یکی از مالکان دانا گاز، قراردادی را با شرکت ملی نفت ایران به امضا رساند که بر اساس آن گاز مرتبط به میدان نفتی سلمان را وارد کند که افزایش جهانی قیمت نفت و گاز در سالیان اخیر تاکنون مانع از تحقق این اقدام شده است.

 منابع ایرانی گفته اند که در این توافقنامه که در زمان پایین بودن قیمت گاز امضا شده بود، ایران ۱۱۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را طی ۲۵ سال به امارت شارجه صادر می کند که فروش اولیه آن روزانه ۲۲۰ میلیون فوت مربع  خواهد بود و پس از دوره ای به ۶۰۰ میلیون فوت مربع افزایش خواهد یافت.

همشهری امارات

کد خبر 48525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز